Érdekes grafikont mutatott be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára az ABB által rendezett e-mobilitási beszélgetésen. Az alábbi ábrán az látszik, hogy a zöld rendszámos autók száma 2019 januárjában még 10 ezer volt, másfél év alatt pedig megduplázódott, jelenleg mintegy 20 ezer ilyen autó fut a magyar utakon.
Az is jól látszik, hogy a növekedés üteme egyenletes. Ritkán lehet ma ehhez akárcsak hasonló számsort találni, amelyet a koronavírus-járvány miatti tavaszi leállás egyáltalán nem befolyásolt. Az elektromos autók és a hibridek népszerűsége azonban töretlennek látszik.
Kaderják Péter megerősítette, hogy az elektromos mobilitás iránt érdeklődők számára a következő nagy állami lépés az elektromos rásegítésű kerékpárok, azaz pedelecek támogatása lesz. A program nagy valószínűséggel még szeptemberben elindul, a részletek kidolgozása azonban még folyik, ezért az államtitkár nem tudott arról nyilatkozni, hogy mekkora lesz a keretösszeg, illetve az egy kerékpárra igényelhető maximális összeg.
Pethő József, a Magyar Elektromobilitás Szövetség főtitkára azt mondta, nemzetközi felmérésük szerint a magyarok nagyon hasonló válaszokat adnak az elektromos autókkal kapcsolatos kérdésekre, mint például a német, a norvég, vagy a dán megkérdezettek.
Az elektromos autókkal szemben továbbra is az a legnagyobb aggálya az embereknek, hogy magas az áruk, problémát okozhat a korlátozott hatótávjuk, és idővel a használt autóként való kezelésük.
A felmérés nyugat-európai válaszadóinak jelentős része egyszerű választ ad a használt problémára: eladja az autót, és jellemzően csak három évig tart meg egy-egy új modellt. Ez az időtartam többnyire megfelel az e-autókra érvényesíthető különböző támogatások ciklusával. A felmérés azt is megmutatta, hogy az e-autók iránt jelenleg akkora a nemzetközi kereslet, hogy használtan sem nehéz értékesíteni őket, ráadásul még viszonylag magas áron sem.
A magyar válaszadók között csak 11 százalék volt azoknak az aránya, akik hetente legalább egyszer több mint 150 kilométert autóznak egy nap alatt, és a felmérés eredményei egyébként azt is megmutatták, hogy a megkérdezettek tisztában vannak azzal, hogy a mindennapi igényeik döntő részét egy elektromos autóval kényelmesen le lehetne fedni.
Adat
Fontos