Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. június 18. 10:23 Élet

Vége a veszélyhelyzetnek, feltorlódnak-e a műszaki vizsgára váró autók?

Frissítés: a Magyar Közlöny 144. számának 41./89. §-a szerint a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt, valamint a veszélyhelyzet megszüntetését követő 15 napon belül lejáró hivatalos okmányokhoz kötődő türelmi idő 180 napra módosul, kevés kivételtől eltekintve.

A veszélyhelyzet megszűnésével mától kezdve 15 napig vehetnek még részt a forgalomban az autósok lejárt műszakival és jogosítvánnyal – írtuk a cikk első verziójában a sokáig fennálló szabály alapján, de mint a fenti frissítésből látható, mire ténylegesen véget ért a veszélyhelyzet, 180 napra módosult a szabály.

Ennek az időszaknak a lejártáig az érvénytelen okmányokat nemcsak a hatóságoknak, hanem a biztosítóknak is el kell fogadniuk. Igaz, az általunk megkérdezett autószerelők közül volt, aki több olyan káresetről is hallott, amelyeket a lejárt papírokra hivatkozva vonakodott megtéríteni a biztosító, még a MABISZ állásfoglalása ellenére is.

Nem egyöntetűek a szerelői tapasztalatok a műszaki vizsgáztatással kapcsolatban sem. Beszéltünk olyan szakemberrel, akinek az ügyfélkörében két-három hétig szinte senki se jelentkezett vizsgára az autójával, csak május végén kezdtek újra a lejáró műszaki miatt időpontokat kérni. Az ő tapasztalatai szerint az ügymenetben már most néhány nap várakozást okoznak a vizsgasorokon feltorlódott autósok, de más műhelyek akár egy-két napon belül is vállalják a vizsgáztatást. Abban mindenesetre egyetértettek a szervizekben, hogy nem érdemes halogatni a műszaki vizsgát, mert ha sok autós tesz így, akkor a várakozás hossza mellett a vizsgáztatás ára is megemelkedhet.

Szerettük volna megtudni, hogy a – pár éve korlátozott szerepkörű*2016-tól a kormány lényegében privatizálta a műszaki vizsgáztatást. Korábban választhatott az autós, hogy magánszervizben vagy állami vizsgaállomásokon újítja meg a műszakit, 2016 óta viszont már a legtöbb esetben már csak magánszervizeknél vizsgáztathatja le a személygépkocsiját. Állami szervizben akkor lehet vizsgázni, ha honosítási eljárás van, vagyis az autót most helyezik forgalomba Magyarországon, vagy a járművet átalakították, például mozgásukban korlátozott sofőr számára. A taxikat, verseny- és oktató járműveket is le lehet az állami hatóságnál vizsgáztatni. –  állami fenntartású vizsgaállomások forgalma hogyan alakult március közepe óta, és mik a kilátások a következő heteket illetően. A fővárosi kormányhivatal azonban mindössze arról tájékoztatott, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt is működtek a vizsgaállomások és az okmányirodák – erre szükség is volt, ugyanis külföldön a lejárt okmányokat az elmúlt hetekben, hónapokban sem fogadták el, továbbá a céges tulajdonban álló gépkocsikra nem vonatkozik az átmeneti felmentés a műszaki vizsgáról.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVajon több vagy kevesebb autó bukik meg a műszakin, amióta megszűntek az állami vizsgahelyek?A statisztikai adatok azt mutatják, hogy általánossá vált a korrupció a műszaki vizsgákon. Egyre több balesetveszélyes autó lehet az utakon.

A tapasztalatok tükrében nem egyértelmű tehát, hogy várható-e fennakadás az autózáshoz szükséges iratok érvényesítésében. A halogatást a vírusfertőzés kockázata mostanra kevéssé indokolja, ugyanakkor egyre többen kerülnek szorult anyagi helyzetbe. Ennek következményeit már az autószerelők is érzékelik, megnőtt a már lefixált javításokat, vizsgákat lemondó kuncsaftok száma.

Kovács Kázmér, az Autóklub jogásza még márciusban azt mondta, hogy komolyabb problémák esetén a kormány szerinte akár meg is hosszabbíthatja a türelmi időszakot. A kormányhivataloknak egyáltalán nem érdeke ugyanis, hogy az autósok tömegével kérjenek útvonalengedélyeket a lejárt műszakis gépjárművek szervizekbe való eljuttatásához. Mint a frissítésből látszik, végül valóban ez történt.

Mindenesetre, ha valaki eddig halogatta a dolgot, érdemes mielőbb lépnie. Különösen akkor, ha külföldre utazna az autójával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJót akart az állam, de az autós óratekerők még mindig trükközhetnekJanuár eleje óta bárki megnézheti online egy használt autó előéletét. A csalások egy részét ezzel fel lehet fedni, de így is sok mindennel trükközhetnek az ügyeskedők.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet biztosító forgalmi engedély műszaki vizsga rendkívüli jogrend Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.