Frissítés: a Magyar Közlöny 144. számának 41./89. §-a szerint a veszélyhelyzet ideje alatt lejárt, valamint a veszélyhelyzet megszüntetését követő 15 napon belül lejáró hivatalos okmányokhoz kötődő türelmi idő 180 napra módosul, kevés kivételtől eltekintve.
A veszélyhelyzet megszűnésével mától kezdve 15 napig vehetnek még részt a forgalomban az autósok lejárt műszakival és jogosítvánnyal – írtuk a cikk első verziójában a sokáig fennálló szabály alapján, de mint a fenti frissítésből látható, mire ténylegesen véget ért a veszélyhelyzet, 180 napra módosult a szabály.
Ennek az időszaknak a lejártáig az érvénytelen okmányokat nemcsak a hatóságoknak, hanem a biztosítóknak is el kell fogadniuk. Igaz, az általunk megkérdezett autószerelők közül volt, aki több olyan káresetről is hallott, amelyeket a lejárt papírokra hivatkozva vonakodott megtéríteni a biztosító, még a MABISZ állásfoglalása ellenére is.
Nem egyöntetűek a szerelői tapasztalatok a műszaki vizsgáztatással kapcsolatban sem. Beszéltünk olyan szakemberrel, akinek az ügyfélkörében két-három hétig szinte senki se jelentkezett vizsgára az autójával, csak május végén kezdtek újra a lejáró műszaki miatt időpontokat kérni. Az ő tapasztalatai szerint az ügymenetben már most néhány nap várakozást okoznak a vizsgasorokon feltorlódott autósok, de más műhelyek akár egy-két napon belül is vállalják a vizsgáztatást. Abban mindenesetre egyetértettek a szervizekben, hogy nem érdemes halogatni a műszaki vizsgát, mert ha sok autós tesz így, akkor a várakozás hossza mellett a vizsgáztatás ára is megemelkedhet.
Szerettük volna megtudni, hogy a – pár éve korlátozott szerepkörű*2016-tól a kormány lényegében privatizálta a műszaki vizsgáztatást. Korábban választhatott az autós, hogy magánszervizben vagy állami vizsgaállomásokon újítja meg a műszakit, 2016 óta viszont már a legtöbb esetben már csak magánszervizeknél vizsgáztathatja le a személygépkocsiját. Állami szervizben akkor lehet vizsgázni, ha honosítási eljárás van, vagyis az autót most helyezik forgalomba Magyarországon, vagy a járművet átalakították, például mozgásukban korlátozott sofőr számára. A taxikat, verseny- és oktató járműveket is le lehet az állami hatóságnál vizsgáztatni. – állami fenntartású vizsgaállomások forgalma hogyan alakult március közepe óta, és mik a kilátások a következő heteket illetően. A fővárosi kormányhivatal azonban mindössze arról tájékoztatott, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt is működtek a vizsgaállomások és az okmányirodák – erre szükség is volt, ugyanis külföldön a lejárt okmányokat az elmúlt hetekben, hónapokban sem fogadták el, továbbá a céges tulajdonban álló gépkocsikra nem vonatkozik az átmeneti felmentés a műszaki vizsgáról.
A tapasztalatok tükrében nem egyértelmű tehát, hogy várható-e fennakadás az autózáshoz szükséges iratok érvényesítésében. A halogatást a vírusfertőzés kockázata mostanra kevéssé indokolja, ugyanakkor egyre többen kerülnek szorult anyagi helyzetbe. Ennek következményeit már az autószerelők is érzékelik, megnőtt a már lefixált javításokat, vizsgákat lemondó kuncsaftok száma.
Kovács Kázmér, az Autóklub jogásza még márciusban azt mondta, hogy komolyabb problémák esetén a kormány szerinte akár meg is hosszabbíthatja a türelmi időszakot. A kormányhivataloknak egyáltalán nem érdeke ugyanis, hogy az autósok tömegével kérjenek útvonalengedélyeket a lejárt műszakis gépjárművek szervizekbe való eljuttatásához. Mint a frissítésből látszik, végül valóban ez történt.
Mindenesetre, ha valaki eddig halogatta a dolgot, érdemes mielőbb lépnie. Különösen akkor, ha külföldre utazna az autójával.
Élet
Fontos