Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. január 9. 14:17 Élet, Közélet

Jót akart az állam, de az autós óratekerők még mindig trükközhetnek

Néhány napja indított a magyar állam egy új szolgáltatást Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) néven, amely lényegében a magyarországi autók központi adatbázisa. Rendszám alapján bárki rákereshet egy-egy kocsira.

Az oldal elsősorban annak jelent óriási segítséget, aki használt autót akar vásárolni. Van azonban egy nem elhanyagolható hátránya: csak 2012-ig lehet egy autó történetét lekérdezni. Ennek az az oka, hogy 2012 óta kötelező a műszaki vizsgán feljegyezni a gépjármű kilométeróráját, és fotókat készíteni az autóról.

Ezeket az információkat ügyfélkapus regisztrációval vagy új személyi igazolvánnyal lehet elérni.*A szuf.magyarorszag.hu címen érhető el a webes szolgáltatás. Az ügyfélkapus ellenőrzés után a „Közigazgatás, jog”-ra, majd az „Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon” menüpontra kell kattintani, ezt követően pedig az elektronikus lekérdezésre. A rendszám beírását követően ki kell pipálni az összes négyzetet, és máris ömlenek az adatok. Használt autó vásárlása esetén mindenképpen érdemes ellenőrizni a kiszemelt példányt, mert sok minden kiderülhet belőle.

Egy konkrét eseten keresztül mutatom be a rendszer előnyeit és fogyatékosságait. A sógorom múlt hónapban vásárolt egy 14 éves BMW-t. A kocsiról kiderült, hogy 2016-ban még 359 ezer kilométert futott a kocsi, majd amikor két év múlva ismét megjelent a műszaki vizsgán, már csak 281 ezer kilométer mutatott a számláló.*Rögzítés dátuma és a kilométeróra állása:
2018.12.21. 281 546 km
2016.12.09. 359 550 km
2014.12.19. 335 245 km
2012.12.19. 305 678 km

Mivel az elmúlt időszakban átlagosan 30 ezer kilométert futott az autó, ebből az következik, hogy legalább 400 ezer kilométer van benne, ami nem kevés. A kocsi előző gazdája 2018. december 21-én készíttette el a friss műszakit, majd pár nappal később eladta az autót. Feltételezhető, hogy az eladás miatt tekerte vissza a kilométerórát.

A rendszer egyik óriási hibája, hogy a műszaki vizsgaállomásokon simán be lehet gépelni a korábbinál kisebb óraállást.

Nem jelez a rendszer, pedig csak így lehetne kiszűrni a csalókat, és ott helyben eljárást indítani ellenük.

De nézzük a jó oldalát. Arra jó a szolgáltatás, hogy valaki rendszám alapján le tudja kérdezni a megvásárolni tervezett autó előéletét. Az is pozitívum, hogy a műszaki vizsgákon készült fotókat is megnézheti.

Egy a vásárlás pillanatában makulátlannak tűnő karosszériáról hamar kiderülhet, hogy csak a felszíni rozsdafoltokat tüntették el, vagy egy teljesen elrohadt autót „kozmetikázott” a nem túl becsületes eladó.

A január végéig tesztüzemben működő rendszer most még csak csak arra jó, hogy a korábban behozott, illetve 2012 után Magyarországon elsőként forgalomba állított autókat leellenőrizzük a vásárlás előtt. Minden más esetben azonban az új gépjármű-adatbázis segítségével sem lehet kiszűrni a csalásokat. Nincsenek 2012 előtti adatok a rendszerben, és a külföldről, frissen behozott autók esetében sem megbízható. Az autók kilométeróráját jellemzően a magyarországi honosítás előtt tekerik vissza, így a JSZP-be már az alacsonyabb óraállást rögzítik.

Ez azért nagy baj, mert sokkal több használt autót hoznak be külföldről, mint amennyi új kocsit Magyarországon forgalomba helyeznek. A dízelbotrány miatt Németországban sokan szabadulnak autójuktól, az emiatt olcsóbbá váló járműveket pedig a kelet-európaik tömegével vásárolják fel.

 

A Vezess.hu nemrég közölte a legfrissebb adatokat. Ezek szerint tavaly minden rekordot megdöntött a Magyarországra hozott használt autók száma. Az elmúlt évben több mint 155 ezer gépjárművet hoztak be külföldről. Ezek átlagos életkora 12 év volt, vagyis továbbra is az olcsó, idős személyautók ömlenek be az országba.

Nemrég írtunk arról, hogy mennyire alacsony színvonalú és korrupt a magyar műszaki vizsgarendszer. Hiába szerepel a központi adatbázisban motor- és alvázszám, sok esetben nem is ellenőrzik a vizsgákon, hogy az eredeti motor van-e a kocsiban. Sok esetben pedig egy kis pluszpénzért simán átlökik a műszakin a kocsit, és leigazolják az eredeti motort, holott az már cserélve volt. Ugyanez igaz az eredetiségvizsgálatra is.

Dicséretes az állam azon erőfeszítése, hogy a JSZP-n bárki néhány kattintással leellenőrizhet egy autót, ez azonban a csalókkal szemben önmagában kevés. Ahhoz ugyanis a műszaki vizsga és az eredetiségvizsgálat rendszerét is meg kellene reformálni, a korrupciót pedig ki kellene iktatni. Ha nem korruptak a magyar műszaki ellenőrök, hogyan lehetséges az, hogy Németországban sokkal több kocsi bukik meg a műszaki vizsgán, mint Magyarországon?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVajon több vagy kevesebb autó bukik meg a műszakin, amióta megszűntek az állami vizsgahelyek?A statisztikai adatok azt mutatják, hogy általánossá vált a korrupció a műszaki vizsgákon. Egyre több balesetveszélyes autó lehet az utakon.

Élet Közélet gépjármű használt autó Jármű Szolgáltatási Platform műszaki vizsga rendszám Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Pálos Máté
2021. november 30. 14:12 Élet

Karikó Katalin a Szegedi Egyetem professzora lett, és induló kutatására fordítja az egyik legrangosabb díja után járó 53 millió forintot

A 2022-es Jeantet-Collen-díjat a transzlációs orvostudományért Karikó Katalin magyar, valamint Uğur Şahin és Özlem Türeci német kutatók megosztva kapjták.

Torontáli Zoltán
2021. november 29. 14:32 Élet

Ritka, hogy a kémiatankönyvek egyik alaptézisét módosítani kell, de lehet, hogy szükség lesz rá

Nem feltétlenül az határozza meg döntően az atomok közötti kötések erősségét, amire eddig gondoltunk, de miért fontos ez?

Katona Hajnalka
2021. november 28. 16:18 Élet

Miért járnak szakadt ruhában a leggazdagabbak?

Kísérleti közgazdaságtani módszerekkel jártak utána, hogy miért hajlamosak a legtehetősebbek olcsónak látszó ruhadarabokat hordani.

Fontos

Orbán Krisztián
2021. december 2. 06:35 Közélet

Nincs felzárkózás érdekegyesítés nélkül

A GDP-növekedéséből a többség semmit nem érzékel. A felzárkózást a társadalom nagy része számára kifizetődővé kell tenni – írja Orbán Krisztián közgazdász.

Karsai Gábor
2021. december 1. 16:11 Közélet

A következő kormányra hagyott örökség

Úgy tűnik, a kormányt elhagyta lassan egy évtizede tartó szerencséje, választási-politikai szempontból nincs most jó megoldás a gazdasági problémákra.

Bucsky Péter
2021. december 1. 06:36 Vállalat

Egyre merészebben görög a NER informatikai kis gömböce, a Digit is felfaló 4iG

Sokmilliárdos állami megrendelésekkel pumpálták fel a céget, amelyet pont az a német hadiipari óriás tőkésít fel, amelynek Magyarország az egyik rendszeres vásárlója.