Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. január 9. 14:17 Élet, Közélet

Jót akart az állam, de az autós óratekerők még mindig trükközhetnek

Néhány napja indított a magyar állam egy új szolgáltatást Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) néven, amely lényegében a magyarországi autók központi adatbázisa. Rendszám alapján bárki rákereshet egy-egy kocsira.

Az oldal elsősorban annak jelent óriási segítséget, aki használt autót akar vásárolni. Van azonban egy nem elhanyagolható hátránya: csak 2012-ig lehet egy autó történetét lekérdezni. Ennek az az oka, hogy 2012 óta kötelező a műszaki vizsgán feljegyezni a gépjármű kilométeróráját, és fotókat készíteni az autóról.

Ezeket az információkat ügyfélkapus regisztrációval vagy új személyi igazolvánnyal lehet elérni.*A szuf.magyarorszag.hu címen érhető el a webes szolgáltatás. Az ügyfélkapus ellenőrzés után a „Közigazgatás, jog”-ra, majd az „Adatigénylés a Jármű Szolgáltatási Platformon” menüpontra kell kattintani, ezt követően pedig az elektronikus lekérdezésre. A rendszám beírását követően ki kell pipálni az összes négyzetet, és máris ömlenek az adatok. Használt autó vásárlása esetén mindenképpen érdemes ellenőrizni a kiszemelt példányt, mert sok minden kiderülhet belőle.

Egy konkrét eseten keresztül mutatom be a rendszer előnyeit és fogyatékosságait. A sógorom múlt hónapban vásárolt egy 14 éves BMW-t. A kocsiról kiderült, hogy 2016-ban még 359 ezer kilométert futott a kocsi, majd amikor két év múlva ismét megjelent a műszaki vizsgán, már csak 281 ezer kilométer mutatott a számláló.*Rögzítés dátuma és a kilométeróra állása:
2018.12.21. 281 546 km
2016.12.09. 359 550 km
2014.12.19. 335 245 km
2012.12.19. 305 678 km

Mivel az elmúlt időszakban átlagosan 30 ezer kilométert futott az autó, ebből az következik, hogy legalább 400 ezer kilométer van benne, ami nem kevés. A kocsi előző gazdája 2018. december 21-én készíttette el a friss műszakit, majd pár nappal később eladta az autót. Feltételezhető, hogy az eladás miatt tekerte vissza a kilométerórát.

A rendszer egyik óriási hibája, hogy a műszaki vizsgaállomásokon simán be lehet gépelni a korábbinál kisebb óraállást.

Nem jelez a rendszer, pedig csak így lehetne kiszűrni a csalókat, és ott helyben eljárást indítani ellenük.

De nézzük a jó oldalát. Arra jó a szolgáltatás, hogy valaki rendszám alapján le tudja kérdezni a megvásárolni tervezett autó előéletét. Az is pozitívum, hogy a műszaki vizsgákon készült fotókat is megnézheti.

Egy a vásárlás pillanatában makulátlannak tűnő karosszériáról hamar kiderülhet, hogy csak a felszíni rozsdafoltokat tüntették el, vagy egy teljesen elrohadt autót „kozmetikázott” a nem túl becsületes eladó.

A január végéig tesztüzemben működő rendszer most még csak csak arra jó, hogy a korábban behozott, illetve 2012 után Magyarországon elsőként forgalomba állított autókat leellenőrizzük a vásárlás előtt. Minden más esetben azonban az új gépjármű-adatbázis segítségével sem lehet kiszűrni a csalásokat. Nincsenek 2012 előtti adatok a rendszerben, és a külföldről, frissen behozott autók esetében sem megbízható. Az autók kilométeróráját jellemzően a magyarországi honosítás előtt tekerik vissza, így a JSZP-be már az alacsonyabb óraállást rögzítik.

Ez azért nagy baj, mert sokkal több használt autót hoznak be külföldről, mint amennyi új kocsit Magyarországon forgalomba helyeznek. A dízelbotrány miatt Németországban sokan szabadulnak autójuktól, az emiatt olcsóbbá váló járműveket pedig a kelet-európaik tömegével vásárolják fel.

 

A Vezess.hu nemrég közölte a legfrissebb adatokat. Ezek szerint tavaly minden rekordot megdöntött a Magyarországra hozott használt autók száma. Az elmúlt évben több mint 155 ezer gépjárművet hoztak be külföldről. Ezek átlagos életkora 12 év volt, vagyis továbbra is az olcsó, idős személyautók ömlenek be az országba.

Nemrég írtunk arról, hogy mennyire alacsony színvonalú és korrupt a magyar műszaki vizsgarendszer. Hiába szerepel a központi adatbázisban motor- és alvázszám, sok esetben nem is ellenőrzik a vizsgákon, hogy az eredeti motor van-e a kocsiban. Sok esetben pedig egy kis pluszpénzért simán átlökik a műszakin a kocsit, és leigazolják az eredeti motort, holott az már cserélve volt. Ugyanez igaz az eredetiségvizsgálatra is.

Dicséretes az állam azon erőfeszítése, hogy a JSZP-n bárki néhány kattintással leellenőrizhet egy autót, ez azonban a csalókkal szemben önmagában kevés. Ahhoz ugyanis a műszaki vizsga és az eredetiségvizsgálat rendszerét is meg kellene reformálni, a korrupciót pedig ki kellene iktatni. Ha nem korruptak a magyar műszaki ellenőrök, hogyan lehetséges az, hogy Németországban sokkal több kocsi bukik meg a műszaki vizsgán, mint Magyarországon?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVajon több vagy kevesebb autó bukik meg a műszakin, amióta megszűntek az állami vizsgahelyek?A statisztikai adatok azt mutatják, hogy általánossá vált a korrupció a műszaki vizsgákon. Egyre több balesetveszélyes autó lehet az utakon.

Élet Közélet gépjármű használt autó Jármű Szolgáltatási Platform műszaki vizsga rendszám Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2019. december 8. 13:00 Élet

Ehető kávéspoharakkal csökkentik a szemét mennyiségét

Az új-zélandi nemzeti légitársaság kísérletképpen olyan poharakban szolgálja fel a kávét járatain, amelyeket az ital elfogyasztását követően meg lehet enni.

Torontáli Zoltán
2019. december 8. 07:59 Élet, Világ

Hátba szúrás, zsugoriság és morális csőd miatt bukott el a nagy kísérlet

560 euró havonta, megkötés nélkül - jól hangzik, de a finn alapjövedelem-program egy nemes cél szürreálisan banális bukásával ért véget.

Torontáli Zoltán
2019. december 7. 12:29 Élet

A 40 órás munkahét csak az ipari forradalom rabszolgatartó rendszerének enyhébb formája

Miután sokszor bebizonyosodott, hogy kevesebbet dolgozni hatékonyabb, érdemes a kérdést történeti és pszichológiai összefüggésbe is helyezni.

Fontos

Bucsky Péter
2019. december 12. 16:22 Közélet

Kormányközeli üzleti körök tarolták le a közéleti lapok piacát, aztán állami pénzből tőkésítik fel

Nagy pénzt lehet csinálni közéleti nyomtatott lapokkal Magyarországon. A baj csak az, hogy a nyereség forrása túlnyomó részt az állami támogatás.

Torontáli Zoltán
2019. december 12. 14:16 Világ

A német ipar elkezdte legalább annyira ellenezni a Green Dealt, mint Magyarország

Ismét egymásra találhatnak a kelet-európai államok és a német autóipar. A tagállamok a szenes erőműveik miatt, a németek pedig a várható elbocsátások, illetve a belsőégésű motorok gyors kimúlása miatt ellenzik az emisszió visszafogásának felgyorsítását.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2019. december 12. 06:50 Közélet

Kirúgták a vizes vb gazdasági igazgatóját, 587 millió forint adó elcsalásával gyanúsítják

Többen egybehangzóan állítják, hogy Dubajban lehet Balogh Sándor, aki ellen üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt adtak ki körözést.