Az áruházláncok folyamatosan jönnek elő a műanyag mennyiség csökkentését célzó lépéseikkel, a közbeszédet dominálja a mindent ellepő műanyag hulladék problémája, mégis egyre több műanyagot használunk. Ezt a jelenséget egy pár napja megjelent átfogó elemzés is alátámasztja, amely a legnagyobb áruházláncok műanyag-felhasználását vizsgálta az Egyesült Királyságban.
Az Enviromental Investigation Agency és a Greenpeace által készített elemzés szerint a legnagyobb brit áruházláncok 17 ezer tonnával több műanyag csomagolást használtak 2018-ban, mint egy évvel korábban. Ez összesen két százalékos növekedést jelent, és leginkább a saját márkás termékek terjedése áll mögötte.
Az elemzésben külön helyet kaptak a többször használatos műanyag szatyrok, amelyek a magyar boltokban is egyre inkább megjelennek. A Spar vagy az Aldi is kampányolt ilyen zacskókkal, zsákokkal a közelmúltban. A többször használható szatyor jó szimbóluma a műanyag zacskók elleni kommunikációs harcnak. Megvásárlása értelemszerűen azt feltételezi, hogy a vevő később tudatosan ezeket az egyszer megvásárolt szatyrokat hordja magával a boltba.
A felmérés szerint a többször használatos, „egész életre szóló szatyrok” („bags for life”) valóban rendkívül népszerűek, azonban az is kiderült, hogy egyáltalán nem járulnak hozzá a műanyag hulladék csökkentéséhez. A legnagyobbak közé tartozó nyolc áruházláncnál 2018-ban 960 millió szatyrot adtak el, idén pedig 30 százalékkal többet fognak, 1,24 milliárdot. A tíz legnagyobb bolthálózat összesen 1,5 milliárd többször használható szatyrot adott el az Egyesült Királyságban, azaz háztartásonként évi 54-et.
Az „egész életre szóló szatyrok” elterjedését a brit kormányzat is támogatta, részben azzal, hogy az egyszer használatos zacskókra 5 pennys (20 forintos) illetéket vezetett be. A kutatás szerint a többször használatos szatyrok népszerűsége azt mutatja, hogy a jelenlegi szabályozás nem ösztönzi arra az embereket, hogy ne csak egyszer használják ezeket a szatyrokat.
„Egy problémát helyettesítettünk egy másikkal. Az egész életre szóló táskák egy hétre szólnak” – mondta a New York Timesnak a brit Greenpeace egyik munkatársa. A kutatás szerint be kellene tiltani a boltokban árusított táskákat, és mindenkinek magának kellene vinnie a saját szatyrait a boltokba.
A Greenpeace a műanyag szatyor helyett a bio alapanyagból készült vászontáskát ajánlja, ugyanakkor egy dán kutatás szerint árnyaltabb a helyzet. A kutatás különböző szatyrok teljes életciklusát vizsgálta, azaz hogy a gyártásuktól az újrahasznosításig/lebomlásig mennyire terhelik a környezetet (tanulmányuk pdf-ben, dánul és angolul innen tölthető le). Ebből az jött ki, hogy egy nem organikus készítésű szövetzsákot 7100-szor kellene használni ahhoz, hogy kevésbé terhelje a környezetet, mint a műanyagzacskók, az organikussal pedig legalább 20 ezerszer kellene bevásárolni.
Élet
Fontos