Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. december 2. 15:02 Élet

Minden héten újat vesznek a többször használható műanyag szatyorból

Az áruházláncok folyamatosan jönnek elő a műanyag mennyiség csökkentését célzó lépéseikkel, a közbeszédet dominálja a mindent ellepő műanyag hulladék problémája, mégis egyre több műanyagot használunk. Ezt a jelenséget egy pár napja megjelent átfogó elemzés is alátámasztja, amely a legnagyobb áruházláncok műanyag-felhasználását vizsgálta az Egyesült Királyságban.

Az Enviromental Investigation Agency és a Greenpeace által készített elemzés szerint a legnagyobb brit áruházláncok 17 ezer tonnával több műanyag csomagolást használtak 2018-ban, mint egy évvel korábban. Ez összesen két százalékos növekedést jelent, és leginkább a saját márkás termékek terjedése áll mögötte.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéhány trükkel állandó szokássá tehetjük a műanyagmentes júliustA szokásaink határozzák meg, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, de ha egy hónapig odafigyelünk, akkor ezeken könnyen változtathatunk.

Az elemzésben külön helyet kaptak a többször használatos műanyag szatyrok, amelyek a magyar boltokban is egyre inkább megjelennek. A Spar vagy az Aldi is kampányolt ilyen zacskókkal, zsákokkal a közelmúltban. A többször használható szatyor jó szimbóluma a műanyag zacskók elleni kommunikációs harcnak. Megvásárlása értelemszerűen azt feltételezi, hogy a vevő később tudatosan ezeket az egyszer megvásárolt szatyrokat hordja magával a boltba.

A felmérés szerint a többször használatos, „egész életre szóló szatyrok” („bags for life”) valóban rendkívül népszerűek, azonban az is kiderült, hogy egyáltalán nem járulnak hozzá a műanyag hulladék csökkentéséhez. A legnagyobbak közé tartozó nyolc áruházláncnál 2018-ban 960 millió szatyrot adtak el, idén pedig 30 százalékkal többet fognak, 1,24 milliárdot. A tíz legnagyobb bolthálózat összesen 1,5 milliárd többször használható szatyrot adott el az Egyesült Királyságban, azaz háztartásonként évi 54-et.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb lett a műanyag szemét a műanyagmentes júliusbanA budapesti számok egyik lehetséges magyarázata, hogy PET-palack helyett inkább aluminiumdobozos termékeket vettünk, de a fogyasztásunkat nem akartuk visszafogni.

Az „egész életre szóló szatyrok” elterjedését a brit kormányzat is támogatta, részben azzal, hogy az egyszer használatos zacskókra 5 pennys (20 forintos) illetéket vezetett be. A kutatás szerint a többször használatos szatyrok népszerűsége azt mutatja, hogy a jelenlegi szabályozás nem ösztönzi arra az embereket, hogy ne csak egyszer használják ezeket a szatyrokat.

„Egy problémát helyettesítettünk egy másikkal. Az egész életre szóló táskák egy hétre szólnak” – mondta a New York Timesnak a brit Greenpeace egyik munkatársa. A kutatás szerint be kellene tiltani a boltokban árusított táskákat, és mindenkinek magának kellene vinnie a saját szatyrait a boltokba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért nem tesznek azért a magyar boltok, hogy ne csak műanyag zacskókban lehessen gyümölcsöt venni?A kormány meghátrált, az EU puha a mindent elborító, egyszer használatos műanyag zacskókkal vagy inkább a vegyipari lobbival szemben. Pedig teljes tiltás nélkül nagyon nehéz lesz változást elérni.

A Greenpeace a műanyag szatyor helyett a bio alapanyagból készült vászontáskát ajánlja, ugyanakkor egy dán kutatás szerint árnyaltabb a helyzet. A kutatás különböző szatyrok teljes életciklusát vizsgálta, azaz hogy a gyártásuktól az újrahasznosításig/lebomlásig mennyire terhelik a környezetet (tanulmányuk pdf-ben, dánul és angolul innen tölthető le). Ebből az jött ki, hogy egy nem organikus készítésű szövetzsákot 7100-szor kellene használni ahhoz, hogy kevésbé terhelje a környezetet, mint a műanyagzacskók, az organikussal pedig legalább 20 ezerszer kellene bevásárolni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet egyszer használatos műanyag műanyag műanyag zacskó Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.