Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. szeptember 7. 13:14 Élet

Ha elég jó marketinget csinálnak a rovaroknak, akkor nagy étvággyal fogjuk enni őket

A fejlett országokban nagyon válogatósak az élelmiszer vásárlók. Mindig van egy szint, amit már nem szeretnek átlépni, például már a leghétköznapibb zöldségeknél sem. A formás alma minden felmérés szerint jobban fogy, mint az, amelyik ugyanolyan ép és finom, de kevésbé szép. A hasonló választási szempontok miatt azonban a megtermelt élelmiszereknek mintegy felét kidobjuk, és az állatok közel felét hiába öljük le.

Ebben a helyzetben például a rovarételek vagy a újratisztított szennyezett víz elfogadtatása nagyon nehéz lesz, pedig jó lenne, ha egyre többen fanyalodnának rá, vagy térnének át szándékosan a fogyasztásukra. Ezeknek ugyanis döntő szerepük lehetne a pazarlás megállításában, vagy a klímavédelmi szempontból kedvezőbb alternatív fehérjeforrások elterjedésében.

Nathan S. Consedine, az Aucklandi Egyetem ételpszichológiai szakértője azt írja, kutatásaik szerint az undor leküzdése sok esetben nem is olyan nehéz, sőt a váltás néhány modern kori példával jól be is mutatható.

Az undor egy ősi mechanizmus a romlott vagy egészségtelen élelmiszerek kiszűrésére, de ha abból az egyszerű hétköznapi tényből indulunk ki, hogy ugyanattól az ételtől nem mindenki egyformán undorodik, akkor könnyen belátható, hogy ennek az egyedi jellemzőnek sok fokozata van. Az undorodás mértékének eleve van kulturális és életkorhoz köthető különbözősége is. Ebből viszont az is következik, hogy a skálát tudatos munkával el lehet mozdítani, például a kevésbé undorodó irányba.

A vizsgálatok azt mutatják, hogy az undor, mint reakció egyrészt már kisgyerek korban kialakul, és ez később csak nagyon nehezen változtatható meg. A kulturális összetevő azonban könnyebben befolyásolható, mert ehhez elsősorban azt a felfogást kell megváltoztatni, hogy az egyén milyen ételeket tart magától értetődőnek, természetesnek.

Egy 510 fős, felnőttekkel végzett kísérlet adatai szerint az ételek elutasításában 50 százalékban számít az, hogy a terméket mennyire tekintik természetesnek, ízletesnek, egészségesnek, és esztétikailag megfelelőnek. Amikor választási lehetőség elé állították a teszt alanyait, különösen kitűnt, hogy sokszor azért utasítottak el egy-egy ételt, mert azt kevésbé tartották természetesnek.

A rovarétel-marketingnek ezért elsősorban arra kellene koncentrálnia, hogy átformálja a jelenlegi beidegződéseinket, és természetes alternatívaként mutassa be az újdonságokat. Bár ez most nem tűnik egyszerűnek, pár nem is olyan régi példa jól mutatja, hogy a vállalkozás nem lehetetlen. A cukornak például jót tett, hogy egy időben a természetességét erősen marketingelték, de például az erjesztett tejtermékeknek is idő kellett, amíg elfogadták őket, a “barátságos bélbaktérium” pedig ma már teljes mértékben elfogadott, népszerű fogalom, pedig kezdetben ez sem volt ennyire egyértelmű.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet élelmiszer marketing rovar rovarétel undor Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.