Nem egyszerű megfelelni a csomagolással kapcsolatos vásárlói igényeknek. Egyre több embernek fontos a környezettudatosság, azonban a terjedő városi életmód általában több egyszer használatos műanyag csomagolással jár együtt.
Idehaza ezt leginkább a szóda és az ásványvíz példáját lehet bemutatni. Sok faluban a helyi vagy környékbeli szikvizes a mai napig házhoz vagy a boltba viszi a teli palackokat, az üreseket pedig újratölti. A városokban viszont inkább ásványvizet vesznek az emberek, a palackokat pedig kidobják, jó esetben a szelektív kukába.
Persze van, aki szódagépet használ, vagy ha nem akar szénsavasat inni, akkor vízszűrőt. Rengeteg terméknél azonban nincs alternatíva, nem lehet tusfürdőt vagy jégkrémet visszaváltható flakonban, dobozban vásárolni. Ezen a helyzeten változtat az Egyesült Államokban és Párizsban két hete elindított Loop, amely a szikvizeshez hasonlóan hozza-viszi a tőle vásárolt termékeket. Fizikailag persze nem ő, hanem a UPS futárcég, az ügyfelek szempontjából ingyen. A kiszállítást is újrahasználható dobozokkal oldják meg, ami hulladékmentes szállítást tesz lehetővé – derül ki a Bloomberg cikkéből.
A vásárlónak a csomagolás típusától függő mértékű kauciót kell fizetnie, így a rendszer mindkét oldalt, a vásárlót és gyártót is az eszközök megóvására sarkallja. A Loopot 10 millió dollárból elindító, újrahasznosításban utazó TerraCycle alapítója, a magyar származású Tom Szaky szerint ezzel a rendszerrel biztosítható, hogy ezek a csomagolások akár száz újrafelhasználáson is keresztülmenjenek.*Természetesen egy-egy használat után az eszközöket meg kell tisztítani.
A világon összesen előállított műanyag 36 százalékát használják kereskedelmi csomagolóanyagként, ezzel magasan ez a legfontosabb piac. A nagy probléma ezzel az, hogy a csomagolások hatalmas része szeméttelepekre vagy égetőművekbe kerül – tovább növelve az üvegházhatású gázok mennyiségét a légkörben –, és ez még mindig jobb annál, mintha a tengerekben kötne ki. Magyarország az egyik legrosszabbul teljesítő újrahasznosító Európában*Például az összes műanyag újrahasznosítását tekintve 25-ek vagyunk a 31 országot magában foglaló listán., a csomagolóanyagok 25 százalékából lesz másik termék, míg az uniós átlag 35 százalék.
A Loop jelenleg tesztüzemben működik, de már most olyan világmárkák csatlakoztak a kezdeményezéshez, mint a Procter&Gamble, a Nestlé vagy az Unilever. A termékekben még nem, azonban a termékkategóriákban széles a választék, a szolgáltatást igénybe vevőknek rendelkezésére áll már fagylalt, tusfürdő, kávé, fűszerek, tészták, de borotvák és különböző tisztítószerek is.
Élet
Fontos