Hírlevél feliratkozás
Katona Hajnalka
2019. február 28. 16:49 Élet

Mennyibe kerül a krumpli? Öt perc figyelem!

Az emberiség története alatt rengeteg dolgot használtak már fizetésre, nem csak a pénzt. A háború alatt a cigaretta vált csereeszközzé, mostanában pedig a zacskós levessel fizetnek a börtönben. Ezek között van olyan, amelyik önmagában is értéket hordoz, de van olyan is, aminek csak azért van értéke, mert elfogadjuk, hogy így van, és ezzel magában hordozza az ígéretét, hogy később vehetünk érte bármit. Az internetnek köszönhető információáradat korában megjelent egy új fizetőeszköz, a figyelem.

Ez abból a szempontból nem is meglepő, hogy a figyelem is egy szűkös erőforrás. A közgazdaságtan legelterjedtebb definíciója szerint éppen az ilyen szűkös erőforrások elosztásával foglalkozik. Az információ kereskedelmében fizetőeszközzé vált a figyelem. Az információ piaca mindig is létezett, Herbert Simon már 1971-ben a figyelem szűkösségéről beszélt az információgazdag világban. Azóta még több lett az információ, a figyelem pedig még szűkösebbé vált.

Az interneten lényegében végtelenre nőtt a könnyedén elérhető információ mennyisége. Nem elég már annyi időt szánni az újságolvasásra, ameddig elfogy a reggeli kávé. Kis túlzással percenként jelennek meg az új hírek, események, információk, amiknek a figyelmen kívül hagyása akár pénzügyi veszteséggel is járhat. Ha lecsúszunk egy támogatási pályázatról vagy nem adjuk el időben a részvényeinket, csökkenhet a vagyonunk, és ha akár csak egy rövid időre is felhagyunk a hírek követésével, könnyen elveszíthetjük a fonalat. Arra azonban nem képes az emberi agy, hogy mindent folyamatosan figyelemmel kövessen. Itt lép be a képbe a szűkösség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFigyelemválságtól szenved a gazdaságHa mi az okostelefonok és a Facebook miatt egyre szétszórtabbak vagyunk, akkor hogyan lenne esélyünk versenyezni a mesterséges intelligenciával feljavított robotokkal?

De önmagában az, hogy a figyelemből kevés áll rendelkezésre, nem jelenti azt, hogy szükségszerűen fizetőeszközként tekinthetünk rá. Ehhez az is kell, hogy az emberek elhiggyék, hogy értéket képvisel. Ennek hamar megteremtették a lehetőségét az online reklámoknak felületet biztosító közösségi oldalak. Az olyan direkt reklámoktól, mint amit a Youtube videók előtt látunk, Beyoncé lányának rúzsáig az Instán, minden a figyelemre épül, amit érdekes tartalmakkal vagy keresőmotoros optimalizálással ragadnak meg a hirdetők. A Youtube-on valódi pénzt lehet keresni a sokat megtekintett videókkal, de indirekt módon is nagy hasznot húzhatunk egy jól elhelyezett figyelemfelkeltő reklámból. Ez viszont egyre nehezebb, mivel aranyos macskákkal, extrovertált rapperekkel és végtelen mennyiségű termékkel kell megküzdeni.

Ebben a küzdelemben segítenek a célzott reklámok. Ezek persze az információs korszak előtt is léteztek, de amióta Vágási Feri beszállt az internetbe, sok minden megváltozott. A technológia lehetővé tette, hogy az eladók rengeteg dolgot megtudjanak és tároljanak egy-egy vásárlóról. Nem csak arról van szó, hogy sok személyes adat elérhető rólunk az interneten, hanem arról is, hogy

követni tudják a tevékenységünket, és ebből megtudhatják, hogy mire fordítjuk vagy költjük szívesen a figyelmünket.

Persze a figyelem legtöbbször akkor válik valódi értékké, ha cselekvés is követi, tehát például ha megvásárolunk valamit. De közben folyamatosan nő azoknak az aránya, akik interneten döntenek a vásárlásról, ezért a figyelem megragadása már fél siker. Sokan vettünk már meg valamit, amivel internetes hirdetésben találkozunk először és azelőtt sose gondoltuk volna, hogy szükségünk lesz rá.

Viszont, ha a figyelem fizetőeszköz, akkor feltehetjük a kérdést, hogy kik a gazdagok ezen a piacon. Georg Franck tanulmányában amellett érvel, hogy az információs piac nyertesei az online felületen jelen lévő celebek. A több millió követővel bíró oldalak rengeteg pénzt zsebelhetnek be különböző márkáktól, egy-egy posztban vagy képen való megjelenlenésért cserébe. Nagy előnye a rendszernek, hogy nagyobb mobilitást biztosít, mint a hagyományos piac. Justin Bieber vagy Kim Kardashian a legismertebb példák arra, hogy hogyan ugorhat valaki hirtelen a legmagasabb vagyoni státuszba, ha megkapja a szükséges figyelmet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRogán Cecília és Sarka Kata a legértékesebb celebeket is lenyomják, félmilliárdos bevételük volt tavalyVelük ellentétben Vajna Tímeának kifejezetten borzalmas éve volt üzleti szempontból, fánkozója 168 millió forintos veszteséggel zárt.

De vannak a rendszernek vesztesei is. Ha a celebek az információs piac vagyonosai, akkor azokat tekinthetjük szegényeknek, akik nem kapnak elég figyelmet. Ők főleg azok, akik nem tudják kihasználni a modern technológiát, így ez nagyban korosztályfüggő. Másrészt a hagyományos értelemben vett szegények sem férnek hozzá az internethez, vagy nem tudják magukat kellő módon képezni, hogy kihasználhassák az előnyeit. Az internet segíthet magasabb vagyoni szintre jutni, de van egy belépési költség, aminek a megfizetése nélkül sajnos egyre kevesebb az esély a kitörésre.

Szerencsére ahogy a pénz, úgy a figyelem is fordítható jó célokra. Az online megjelenésekkel viszonylag olcsón élhetnek különböző jótékony szervezetek is. Egy-egy jól irányzott Facebook-hirdetéssel sok ember figyelmét érhetjük el, ami ugyanúgy, mint a profitra irányuló reklámok esetén, jótékonysági felhívásoknál is sok hasznot hozhat. Azonban nehéz helyzetbe kerülhetnek olyan alapítványok, amelyek nem tudnak szexi termékeket felmutatni. Több ezren osztanak meg egy cuki nyusziról képet, hogy tiltakozzanak az állatkísérletek ellen, de kevés ember tünteti ki figyelmével az emlékezetpolitikáról szóló fekete-fehér képeket.

Ha tehát úgy tekintünk a figyelmünkre, mint értékes fizetőeszközre, akkor talán jobban átgondoljuk, hogy mit érdemes megvenni ebből a szűkös erőforrásból. Lehet, hogy nagyobb örömöt okoz nekünk, ha megnézünk egy videót arról, ahogy deszkások esnek el trükközés közben, de aki ehelyett erre a cikkre kattintott rá, remélem, úgy érzi, hogy jobb döntést hozott. Ugyanígy megoszthatjuk Taylor Swift legújabb számát is, viszont talán fontosabb a minket követők figyelmét felhívni a globális felmelegedésre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElképesztő piaca van az adatoknak, amiket önként és ingyen adunk oda a Google-nek és a FacebooknakAz internethasználók tevékenysége nyitott könyv az online hirdetők számára, és ebben a rendszerben lehetetlen megmondani, hogy ez ki felelőssége.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet facebook figyelem figyelemgazdaság Instagram YouTube Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Torontáli Zoltán
2025. március 25. 15:55 Élet

Mi lesz a nyugdíjrendszerrel, ha a súlycsökkentő csodaszer miatt tovább élnek az emberek?

Tőlünk nyugatra fontos szempont, hogy ha nagyon hirtelen nő meg a várható élettartam, akkor a biztosítók nem tudják kigazdálkodni ennek költségeit.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.