Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. november 25. 15:55 Élet

Hamarosan talán már telefonálni is lehet majd a repülőkön

Korábban teljesen tilos volt a mobiltelefonokat használni a fedélzeten, de ma már legalább repülőgép-üzemmódban nyomkodhatjuk őket. Mi változott? És miért nem lehet még mindig telefonálni?

Hogy megértsük a dolgot, ismernünk kell, hogyan működnek a mobilhálózatok – magyarázza a Conversation cikke. Amikor hívást indítasz vagy fogadsz, a telefonod a legközelebbi jeladótornyot keresi meg a kapcsolódáshoz. Mindegyik torony egy bizonyos területet, cellát lát el, ami 80 kilométer sugarú is lehet sima terepen, de dombos vagy sűrűn lakott városi területeken akár másfél kilométer is.

Ahogyan egyik cellából a másikba mész, a telefonod az egyik toronyról a másik toronyra kapcsolódik rá, ideális esetben észrevétlenül. A rendszerben vannak olyan beépített elvárások, hogy a cellaváltás milyen gyakran történhet, a felhasználó mennyire lehet gyors (legfeljebb autópályán szokásos sebességgel közlekedhet), és az is, hogy milyen tengerszint feletti magasságban lehet.

A mobilhálózat repülőn való használata pedig mind a három elvárást borítaná. Vagyis a felhők között lebonyolított hívások megbolygatnák ennek a bonyolult rendszernek a megfelelő működését, úgy, hogy közben a földön tartózkodó felhasználókat zavarná. Különösen akkor, ha néhány száz utas egyszerre bekapcsolva hagyná a hálózati rádióját. Ezért is korlátozzák a mobilhasználatot repülés közben.

De mi a kockázat?

Mindez úgy hangzik, mintha szolgáltatási problémáról lenne szó, nem biztonságiról. De mi történne, ha valaki nem kapcsolja repülő üzemmódba a telefonját, amíg 10 kilométer magasan repül? Valószínűleg semmi, ami jó hír, mivel sokszor előfordul, hogy az utasok nem kapcsolják át vagy ki a készülékeket. De van egy olyan, nem elhanyagolható kockázat is, hogy a telefonhasználat megbolygatja a repülőgép kritikus rendszereit.

Ugyan a legtöbb modern telefon már nem teszi ezt, a GSM (2G) készülékek nagyon gyakran megzavartak más elektronikai rendszereket. Ez történt, amikor korábban hívás közben fura zümmögést hallottunk. Képzeljük el, ha az érzékeny navigációs rendszert zavarná meg ez a zümmögés. Nem kell technikusnak lenni ahhoz, hogy megértsük, ez nem lenne jó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

Kutatók kimutatták, hogy a személyes elektronikai eszközök által kibocsátott elektromágneses sugárzás megzavarhatja a repülőgép rendszereit, különösen a 800-900 megahertz közötti sávban. Ez különösen a régebbi repülőgépek esetében igaz, az újakat már úgy tervezték meg, hogy azok számolnak a sok fedélzetre hozott elektronikai eszközzel.

A repülőgépek rendkívül bonyolult szerkezetek, tele olyan elektronikai és kritikus rendszerekkel, amelyek a repülés megvalósításához szükségesek. Nagyon nehéz lenne tesztelni, hogy a folyamatosan fejlődő okostelefon-piac mely készüléke zavarhatja a járműveket. Éppen ezért a gyártók azon vannak, hogy megerősítsék a gépeket, hogy azok kevésbé legyenek érzékenyek más készülékekre.

A repülőgép-üzemmód bevezetésével a gyártók megkönnyítették az utazók életét. Amikor ezt aktiváljuk, a telefonunk rádiója kikapcsol, így nem tudunk hívásokat indítani vagy üzeneteket írni, illetve internetet használni. Ezzel a wifit és a bluetooth-t is kikapcsolja, de ezeket a funkciókat aztán újra aktiválni lehet.

A légitársaságok persze próbálnak újítani. Amerikában a Delta Airlines például wifin keresztül engedni használni a Facebook Messengert és a WhatsAppot. Ám a mobilhálózat használata így is mindenhol tilos.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAzért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarjákAz európai légitársaságok szerint túl drága lenne fedélzeti wifi-vel felszerelni a gépeket, az utasok amúgy sem neteznek útközben.

Persze vannak utasok, akik mindenképp telefonálni akarnak a repülőn, ezért a légitársaságok mini jeladótornyok alkalmazását tesztelik, amelyeket a gépeken belül helyeznének el. Mivel ez lenne a legközelebbi torony, amelyet a telefon megtalálhat, nem kapcsolódna a földön lévőhöz, és nem zavarná az ottani kommunikációt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet biztonság okostelefonok repülés telefonálás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.