Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. szeptember 6. 11:51 Élet

Vakmerően provokál a Nike az amerikai kultúrharcban, de jól is kijöhet belőle

Az Egyesült Államok egyik felében nemzetáruló, a másik felében nemzeti hős Colin Kaepernick, a San Francisco-i amerikaifutball-csapat korábbi irányítója, akiből a Nike váratlan húzással fő reklámarcot csinált. Kaepernick kezdeményezte ugyanis az amerikai bűnüldözés igazságtalanságai elleni tiltakozássorozatot – ez abból állt, hogy letérdelt, amíg a meccsek előtt a himnuszt játszották -, ami egymás ellen fordította az NFL konzervatív tulajdonosait, illetve nézőinek jelentős részét, és a többségében afroamerikai játékosokat.

A Nike döntése elképesztően provokatív volt, hiszen Kaepernicknél kevés megosztóbb figura van most az USA-ban (legfeljebb maga Trump elnök, aki gyakran száll be a Kaepernick-vitába, természetesen az átellenes oldalon, volt például, hogy káromkodva követelte az NFL-tulajdonosoktól, hogy rúgják ki a tiltakozó játékosokat). Nem is érhetett sokakat meglepetésként, hogy rögtön hangos tiltakozás kezdődött, Nike-vásárlók gyújtották fel sneakerjeiket, vágták le a zoknijukról a Nike-logót.

Először a Nike részvényárfolyama sem reagált jól, 3 százalékot esett a reklám megjelenése után. Nyilván nem az elégetett cipőkről van szó (azokat már megvették a fogyasztók), hanem az esetleges bojkott hatásáról. (A részvény egyébként idén eddig közel 30 százalékot emelkedett, szóval volt honnan esni.)

Mégsem biztos, hogy a Nike rosszul jön ki ebből az ügyből. Eleve, becslések szerint csak ez a botrány 43 millió dollárnyi ingyenpublicitást hozott nekik (többségében pozitívat). Ezt megerősítette, hogy Trump elnök is úgy érezte, hogy hozzá kell szólnia ehhez az ügyhöz is – érdekes módon éppen Trump fejlesztette tökéletesre az elnökválasztási kampányában a módszert, hogy minden provokatív gusztus után reklámidőként felbecsülhetetlen értékű nyilvánossághoz jutott.

De ennél mélyebben kalkulált a reklám üzenete. A Nike fogyasztói ugyanis inkább nagyvárosiak, inkább fiatalok, és sokkal nagyobb arányban nem fehérek, mint az USA egésze. Ezért úgy érezhették, hogy egy ilyen pozicionálás hosszú távon egyáltalán nem fog ártani a brand értékének. (A cégnek egyébként sem idegen helyzet, hogy arcaival botrányba kerül, elég Lance Armstrongra vagy Tiger Woodsra gondolni.)

A #metoo hullám idején vált igazán látványossá, hogy az amerikai nagyvállalatok kulturálisan más világban élnek, mint az amerikai politikusok. Miközben az USA-ban egy elnökválasztáson az sem volt probléma, hogy Trumpról kiszivárgott egy felvétel, amin arról beszélt, hogy egy nőt egy sztár bárhol fogdoshat, addig a vállalatok már az első nyilvánosságra került panaszoknál kirúgták a gyanúba került vezetőket.

Ennek a fő oka az, hogy az amerikai nagypolitikában azokban a kulturális régiókban dőlnek el a választások, amelyek javarészt konzervatívak (középnyugati rozsdaövezet, Florida). A nagyvállalatok viszont azokra a fogyasztókra és elcsábítani remélt munkavállalókra utaznak, akik főleg az urbánus, jól képzett rétegből kerülnek ki. Ezért várhatóan a jövőben egyre inkább fel fog értékelődni a nagyvállalatok és a politika közötti kulturális üzengetés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet colin kaepernick kultúrharc NFL Nike Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.