Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 29. 09:26 Élet

Nem csak a fapados légitársaságok trükköznek

Utaspanaszokat leggyakrabban a fapados légtársaságokkal kapcsolatban hallhatunk, de egy friss brit kutatás megmutatta, hogy a hagyományos légi fuvarozóknak sem kell a szomszédba menniük egy kis ügyeskedésért. A Which? című fogyasztóvédelmi magazin vizsgálata kimutatta: a technológiai fejlesztések ellenére a repülőutak többsége tovább tart, mint nyolc éve. Ennek szerintük az az oka, hogy a légitársaságok szándékosan tartalékot építettek be a menetrendjükbe, elkerülendő a háromórás késések után fizetendő kártérítést.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

 

A magazin által felkért kutatók összesen 125, nagy légitársaságok által üzemeltetett útvonal 2009-es és 2017-es menetrend szerinti repülési idejét hasonlították össze. Azt állapították meg, hogy 76 esetében nőtt a menetidő. Légitársaságokra lebontva, a British Airwaysnél az útvonalak 87 százalékánál volt ez tapasztalható, a Ryanairnél 82, a Virgin Atlanticnél 75, míg az easyJetnél 62 százalék volt ez a mutató. A tervezett menetidő általában 10-30 perccel nyúlt meg.

A légitársaságok képviselői azt mondták a magazinnak, hogy gépeik lassabban repülnek, mint nyolc éve, mert így kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, ami alacsonyabb jegyárakat tesz lehetővé. A British Airways emellett a légi irányítási problémákra is hivatkozott, mondván, manapság sokkal zsúfoltabb az európai légtér, mint 2009-ben. Emellett a repülőgépek földi gurulóútjára korábban kiszámolt idők túlságosan optimisták voltak – tették hozzá.

A Which? utazási szerkesztője szerint azonban inkább arról van szó, hogy a lazább menetrend ritkábbá teszi a három órát meghaladó késéseket, amikor az uniós szabályozás szerint kompenzációt kell fizetni az utasok számára. Ráadásul ez sokszor azt jelenti, hogy az utasoknak több ideig kell ücsörögniük a beszállókapunál vagy az álló gépen – fűzte hozzá Rory Boland.

A magazinnak nyilatkozó egyetemi professzor részben azzal magyarázta a helyzetet, hogy ha késik egy járat, akkor az végiggyűrűzik az adott légitársaság egész hátralévő napján. Ezt minden cégnél szeretnék elkerülni, ezért a menetrend rendszeres felülvizsgálatakor igyekeznek tartalékot képezni.

Számos nagy légitársaság pontossága így is romlott az utóbbi években. A Which? szerint a British Airways, a Ryanair és az easyJet is rosszabbul teljesít ezen a téren 2009-hez képest, az utóbbinál ennek mértéke eléri a 10 százalékot. A Guardian cikke nem tér ki rá, de egy közelmúltbeli felmérés szerint Nagy-Britanniában tavaly a Wizz Air volt a legkevésbé pontos, járatai átlagosan 23 percet késtek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Wizz Air késik a legtöbbet Angliában, átlagosan 23 perccel nem tudja tartani a menetrendjétA kemény télre és a légtér zsúfoltságára hivatkoznak, a Scandianvian a legpontosabb.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet British Airways EasyJet késés légitársaságok menetidő Ryanair Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.