Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 29. 09:26 Élet

Nem csak a fapados légitársaságok trükköznek

Utaspanaszokat leggyakrabban a fapados légtársaságokkal kapcsolatban hallhatunk, de egy friss brit kutatás megmutatta, hogy a hagyományos légi fuvarozóknak sem kell a szomszédba menniük egy kis ügyeskedésért. A Which? című fogyasztóvédelmi magazin vizsgálata kimutatta: a technológiai fejlesztések ellenére a repülőutak többsége tovább tart, mint nyolc éve. Ennek szerintük az az oka, hogy a légitársaságok szándékosan tartalékot építettek be a menetrendjükbe, elkerülendő a háromórás késések után fizetendő kártérítést.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

 

A magazin által felkért kutatók összesen 125, nagy légitársaságok által üzemeltetett útvonal 2009-es és 2017-es menetrend szerinti repülési idejét hasonlították össze. Azt állapították meg, hogy 76 esetében nőtt a menetidő. Légitársaságokra lebontva, a British Airwaysnél az útvonalak 87 százalékánál volt ez tapasztalható, a Ryanairnél 82, a Virgin Atlanticnél 75, míg az easyJetnél 62 százalék volt ez a mutató. A tervezett menetidő általában 10-30 perccel nyúlt meg.

A légitársaságok képviselői azt mondták a magazinnak, hogy gépeik lassabban repülnek, mint nyolc éve, mert így kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, ami alacsonyabb jegyárakat tesz lehetővé. A British Airways emellett a légi irányítási problémákra is hivatkozott, mondván, manapság sokkal zsúfoltabb az európai légtér, mint 2009-ben. Emellett a repülőgépek földi gurulóútjára korábban kiszámolt idők túlságosan optimisták voltak – tették hozzá.

A Which? utazási szerkesztője szerint azonban inkább arról van szó, hogy a lazább menetrend ritkábbá teszi a három órát meghaladó késéseket, amikor az uniós szabályozás szerint kompenzációt kell fizetni az utasok számára. Ráadásul ez sokszor azt jelenti, hogy az utasoknak több ideig kell ücsörögniük a beszállókapunál vagy az álló gépen – fűzte hozzá Rory Boland.

A magazinnak nyilatkozó egyetemi professzor részben azzal magyarázta a helyzetet, hogy ha késik egy járat, akkor az végiggyűrűzik az adott légitársaság egész hátralévő napján. Ezt minden cégnél szeretnék elkerülni, ezért a menetrend rendszeres felülvizsgálatakor igyekeznek tartalékot képezni.

Számos nagy légitársaság pontossága így is romlott az utóbbi években. A Which? szerint a British Airways, a Ryanair és az easyJet is rosszabbul teljesít ezen a téren 2009-hez képest, az utóbbinál ennek mértéke eléri a 10 százalékot. A Guardian cikke nem tér ki rá, de egy közelmúltbeli felmérés szerint Nagy-Britanniában tavaly a Wizz Air volt a legkevésbé pontos, járatai átlagosan 23 percet késtek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Wizz Air késik a legtöbbet Angliában, átlagosan 23 perccel nem tudja tartani a menetrendjétA kemény télre és a légtér zsúfoltságára hivatkoznak, a Scandianvian a legpontosabb.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet British Airways EasyJet késés légitársaságok menetidő Ryanair Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.