Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. február 20. 13:12 Élet

Miért üljünk a repülés fekete hete után is nyugodtan repülőre?

Egy héten belül több mint háromszor annyian veszítették életüket repülőgép-szerencsétlenségben, mint tavaly egész évben. A statisztika nagyon rosszul hangzik, de a magyarázat épp ellenkezője annak, amire valószínűleg elsőre következtetnénk a számokból. A repülés történetében ugyanis soha olyan kevés életet nem követeltek a balesetek, mint 2017-ben.

Az előző esztendőben az Aviation Safety Network (ASN) adatai szerint tíz szerencsétlenségben összesen 44-en haltak meg. Arra az elmúlt években már volt példa, hogy 20 alatt maradt a halálos kimenetelű repülőgép-balesetek száma, de tíz volt a legkevesebb, amit egy év alatt regisztráltak. Ahogy a 44 áldozat is, az ő számuk sem volt még száz alatt soha. Sőt, 20-25 évvel ezelőtt az sem számított ritkának, ha a balesetek száma is évi száz felett volt.

Idén azonban a statisztika sajnos nem javul tovább, miután február közepén két utasszállító is lezuhant. A Szaratovszkije Avialinyii orosz légitársaság február 11-én, Moszkva közelében földbe csapódó AN-148-as típusú gépén 71-en utaztak, míg a hét nappal később balesetet szenvedő Aseman Airline járatán 66-an ültek. A katasztrófákat egyetlen utas sem élte túl.

Az ASN vezet egy statisztikát arról, hogy az elmúlt öt év átlagához képest az adott esztendőben időarányosan hány baleset történt. Eszerint az év ezen szakaszában a két szerencsétlenség átlagosnak tekinthető, de a közel 140 halálos áldozat az előző fél évtized fényében kiugróan magas.

A hosszú távú trendek alapján azonban a katasztrófák száma folyamatosan csökken, még úgy is, hogy egyre többen repülnek.

Bár a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint 2015-2016-ban volt némi visszaesés, 2017-ben így is nagyjából 170 milliárd dollárral magasabb bevételt hozott a légitársaságoknak az utasforgalom, mint tizenegy évvel korábban, ami közel 50 százalékos növekedés.

 

Magyarul egyre több járatra jut egyre kevesebb baleset. Már az elmúlt tíz évben is sokat javult a helyzet, ennél hosszabb távon azonban kifejezetten látványos. Míg a 70-es években 3-4 katasztrófa jutott egymillió repülésre, az elmúlt időszakban már kevesebb, mint 0,4.

Az ASN adatai szerint egyébként a legtöbb szerencsétlenség – a járatok száma alapján nem meglepő módon – az Egyesült Államokban történt: az USA-ban több mint 10 ezren veszítették életüket légi katasztrófában. Bár a top 25 lista akkor lenne igazán szemléletes, ha a repülések számát is figyelembe venné, azért így is le lehet vonni belőle következtetéseket. Viszonylag sok dél-amerikai ország szerepel például a rangsorban (Kolumbia például a negyedik), és ha nem is nagy számban, de felkerültek rá afrikai államok is.

 

A repülőgéptípusok szerint is vezetnek statisztikákat, ami alapján a legtöbb balesetet a Boeing 737-esek szenvedték, ám a szimpla adat itt is csalóka, hiszen ez minden idők legnépszerűbb utasszállítója. Ötször annyit gyártottak belőle, mint a második helyen álló Boeing 727-ből, és közel ötvenszer annyit, mint a listára szintén felkerülő TU-104-ből.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet halálos baleset légi közlekedés repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Torontáli Zoltán
2025. március 25. 15:55 Élet

Mi lesz a nyugdíjrendszerrel, ha a súlycsökkentő csodaszer miatt tovább élnek az emberek?

Tőlünk nyugatra fontos szempont, hogy ha nagyon hirtelen nő meg a várható élettartam, akkor a biztosítók nem tudják kigazdálkodni ennek költségeit.

Stubnya Bence
2025. március 24. 10:20 Adat, Élet

Csak a magyarok lettek boldogtalanabbak a régióban a cseheken és a szlovákokon kívül

A kelet- és közép-európai régió 17 országából összesen ötben volt tavaly alacsonyabb a boldogságindex, mint Magyarországon.

Fontos

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.