Az autósok előszeretettel mutogatnak a biciklisekre, a biciklisek pedig az autósokra, amikor arról van szó, hogy melyik társaság közlekedik balesetveszélyesebben. A vita eldöntésére megnéztük a KSH most megjelent, 2016-os adatokat tartalmazó jelentését, és belevettük a vizsgálatba a teherautó-sofőröket, illetve a motorosokat is.
Tavaly összesen 16 ezer 627 olyan közúti baleset történt, amelyben valaki megsérült. Ezek többségét, 67 százalékát a személygépkocsi-vezetők okozták, a biciklisek 1778 balesetben voltak vétkesek, ezzel második helyen állnak, őket követik a teherautó-sofőrök 1542 balesettel.
Az alábbi diagram azt mutatja, hogy az összes baleseten belül hogyan oszlanak meg az egyes járműtípusok (illetve hol helyezkednek el a gyalogosok).
Az autósok persze azért szerepelnek ilyen nagy aránnyal, mert összesen 3,3 millió autó fut az utakon, jóval több, mint bicikli vagy motor. Éppen ezért megnéztük az egyes típusok állományát és ezer járműre arányosítottuk az okozott balesetek számát. A KSH-nak majdnem mindenre vannak pontos adatai, csak a biciklisekkel voltunk bajban, mert a bringák számon tartásával a hivatal nem nagyon foglalkozik. Jobb híján egy korábbi felmérés eredményeit vettük alapul, amely szerint napi rendszerességgel 500 ezren járnak munkába biciklivel, ezt tekintettük jó közelítésnek a forgalomban aktívan résztvevő kerékpárok számának.
A grafikonon nem látszik jelentős eltérés az okozott balesetek arányában, mintha az lenne a jellemző, hogy ezer járműre mindenhol 3-4 okozott baleset jut. Vagyis minden érintett kiegyezhet egy döntetlenben (feltételezve, hogy egy-egy jármű vezetője akár több balesetet is okozhat, de ennek előfordulása hasonlóan jellemző a különböző típusokban).
Élet
Fontos