Donald Trump amerikai elnök megszállottként akarja az Amazon vérét. A megszállott kifejezést egy, az Axiosnak háttérben nyilatkozó forrás használta, aki beszélt az ügyben az elnökkel. A hírre 4,4 százalékot esett az Amazon árfolyama.
Az Axios öt különböző bennfentes forrásra hivatkozva írja, hogy Trump valahogy szeretne fogást találni a kereskedelmi cégen, akár úgy, hogy megváltoztatja az adózási szabályokat, vagy a trösztellenes és versenyjogi körülményeket. Ez a törekvése rendre előkerül, amikor az adókról vagy a piaci versenyről folynak az egyeztetések, de az Axios szerint konkrét terve az elnöknek egyelőre nincs.
Trump fejében állítólag a gazdag, régi vágású, főleg ingatlanos barátai ültették el a bogarat, hogy az Amazon tönkreteszi őket, mert az e-kereskedelem térnyerése miatt a bevásárlóközpontok és üzletek sorra zárnak be. Az elnök meg van győződve arról, hogy az Amazont eddig nem adóztatták megfelelően, és a cég kihasználja azt a puha bánásmódot, amelyet a szövetségi független intézményként működő postavállalattól, a U.S. Postal Service-től kap.
Trumpnak hiába magyarázták el számtalanszor, hogy az állami hátterű postacég valójában óriási pénzeket akaszt le az Amazonról, és például több helyen a vasárnapi szállítást is be tudta vezetni, mert annyi az Amazontól származó küldemény, az elnök hajthatatlan.
Azt pedig különösen nem nézi jó szemmel, hogy Jeff Bezos, az Amazon alapító-tulajdonosa, a világ jelenleg leggazdagabb embere a Washington Post tulajdonosa is, mert ebben Bezos politikai ambícióit látja.
Az elnök állítólag azért nem foglalkozik a Facebookkal, mert abban csak egy számára is előnyös kommunikációs csatornát lát. Míg Trump beragadt a múltban, és a világot csak fizikailag is megfogható vagyonelemek, ingatlanok, postacsomagok és autók formájában tudja értékelni, addig Mike Pence alelnök szemét sokkal inkább a Facebook és a Google szúrja.
Pence úgy tartja, hogy ezek a cégek már veszélyes mértékben befolyásolni tudják a médiát, a hirdetési piacot és a felhasználók személyes adatainak kezelését. Erre viszont éppen Trump tábora adta a legfrissebb példát. Az elnök választási kampányában a Cambridge Analytica nevű cég 50 millió Facebook felhasználó adatait használta fel erősen megkérdőjelezhető módon, közvetve a republikánus Robert Mercer pénzét felhasználva.
A Facebook, amelynek hatalmát elsősorban a demokraták szeretnék megnyirbálni, történetének egyik legsúlyosabb botrányát futja ezekben a napokban. Az adatokkal való manőverezések miatt neves cégek (Playboy, Tesla) hagyják el a közösségi oldalt, sok felhasználó most szembesül azzal, hogy digitális lábnyomával mire képes a Facebook, vagy az a külső szereplő, akiknek az adatokat eladják.
A Facebook próbál úrrá lenni a helyzeten, és bejelentette, hogy megnyirbálja azoknak az adatoknak a körét, amelyeket külső felhasználóknak elad. Ezek egyébként általában olyan cégek, amelyek különböző nagy adatbázisok összekapcsolásával és elemzésével határoznak meg fogyasztói profilokat, amelyeket a marketingben és az értékesítésben használnak a cégek. Sok olyan vállalkozás van, amely kifejezetten ezeknek az adatbrókereknek a szolgáltatására építi az értékesítési stratégiáját, ezek alól a Facebook lépése most kihúzhatja a szőnyeget. A Wall Street Journal értékelése szerint azok a társaságok jöhetnek ki jól az esetből, amelyek saját adatbázisokat is építettek.
Közélet
Fontos