Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. május 9. 10:06 Adat

Uniós élmezőnyben van az összes magyar régió az autók számának növekedése alapján

A legszegényebb magyar régiókban nőtt az elmúlt időszakban a legnagyobbat az ezer főre eső személyautók száma 2022 és 2016 között az európai unió statisztikai hivatalának friss adatai szerint.

Mi történt? Megjelentek az Eurostat friss adatai arról, hogy az egyes uniós régiókban átlagosan hány autójuk van az embereknek. Uniós szinten átlagosan 560 autó jut ezer lakosra 2022-ben.

  • Habár a magyar régiók közül egyik sem éri el ezt a szintet, számításaink szerint viszont az összes magyar régió szerepel a 25 legnagyobb növekedést felmutató uniós régió között.*2016 és 2022 között 183 régiót összehasonlítva, mivel 57, főként portugál, lengyel, német és francia régió esetében az egyik évre vonatkozóan nincs adat.

Számokban: 2022-ben a legtöbb autót népességarányosan a Nyugat-Dunántúlon használták (469/ezer fő), ezután következett ezer főre jutó autók száma szerint Pest megye (465). A legkevesebb autó ezer főre Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon jutott (378 és 382).

Alulnézet: viszont a legnagyobb növekedést is ezekben a régiókban mérték 2016-hoz képest – ami a legkorábbi év, amikor minden magyar régióra van adat -, és ez uniós szinten is kiemelkedőnek számított.

 
  • Csak román régiókban volt ebben az időszakban nagyobb a növekedés a magyar régiókban mértnél, ezek között arányaiban a legkisebb Budapesten és Pest megyében volt az autók számának bővülése.

Tágabb kontextus: az általunk vizsgált 183 régióból 20 olyan volt, ahol csökkent az autók száma. Ezek között vannak régiók, ahol a csökkenést valószínűleg a rossz gazdasági helyzet okozhatja, például a listát vezető két bolgár régió esetében.

 
  • A nagyvárosi autózás visszaszorításának sikerességére (és/vagy az agglomerációja bővülésére) lehet viszont példa Bécs, Brüsszel és Stockholm is.

Igen, de: ahogy azt az Eurostat közleménye is megjegyzi, az autók száma leginkább a gazdasági körülményektől függ, de a statisztikát torzíthatja például, ha egy adott régióba a kedvező adózási feltételek miatt sok autót jegyeznek be. 

  • Az agglomerációs adatokat ez Magyarország esetében is befolyásolhatja, sok lízingcég van ugyanis ilyen településekre bejegyezve itthon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb győzelmet hozhat a Fidesznek, hogy egyre többen autóznakA rendszerváltás óta minden olyan évben elvesztette a választást a hatalmon lévő párt, amikor csökkent az autózás aránya a személyszállításon belül.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat autó EU régió személyautó Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.