A magyar autós tavaly novemberben még 480 forintért juthatott hozzá (feltéve, ha talált) fixáras benzinhez és gázolajhoz literenként, addig ma (január 10-én) átlagosan 650 forintért lehet 95-ös oktánszámú benzint és 720 forintért gázolajat tankolni a holtankoljak.net adatai szerint. A változás nemcsak azért szembetűnő, mert rendkívül gyorsan következett be, hanem azért is, mert Magyarország pillanatok alatt a régió legolcsóbb országából a legdrágább helyévé vált az üzemanyag árak vonatkozásában. Míg korábban a környék autósai hozzánk jártak át tankolni, most a benzinturizmus megfordult az országhatároknál, főleg Horvátország és Szlovénia esetében.
Úgy vélem, hogy ezt a hirtelen árváltozást a kormány politikája eredményezte. Két fő okot látok, hogy ide jutottunk.
A kormány 480 forinton rögzítette az üzemanyagok kiskereskedelmi árát 2021. november 15-én, amit aztán 2022. december 6-án szüntetett meg. Az intézkedés rengeteg feszültség és torzulást okozott, a kormány ebben a közel 13 hónapban legalább féltucatnyi alkalommal nyúlt bele a szabályozásba, ide-oda rángatva a piacot. Az eredmény az lett, hogy létrejött egy teljes kiszámíthatatlan környezet, a magyar üzemanyag piac pedig alapjaiban átrendeződött. A 30 százaléknyinyi piaci részesedéssel bíró, mintegy 940 „fehér” kút, tőkét veszített vagy elhalt, a független importőrök csak jelentős felárral szállítanak a hektikus szabályozás miatt. Az egyedül maradt nagykereskedő – mivel csak önmaga rendelkezett árualappal – a kis kutak fenntartásában lényeges szerepet játszó fuvarozó és mezőgazdasági cégeket hosszútávú szerződésekkel időközben magához láncolta.
A piacnak évekre lehet szüksége, hogy visszaálljon a korábbi versenyállapot. Ráadásul Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, a december 6-i sajtótájékoztatón nyitva is hagyta a lehetőséget, hogy az ársapka szabályozás a jövőben visszatérhet. A piaci viszony visszaállásának feltétele, hogy a kormány nem kontárkodik bele a viszonyokba ismét. Mert akkor újra indul a stopper, s még mélyebb és hosszabb ideig fennmaradó nyomokat hagy a kézi vezérlés.
A magyar költségvetés 2021-ben és 2022-ben is jelentős hiányt hozott össze a Covid-járvány, a gazdasági lassulása, a megemelkedett energiaszámlák, és nem kis részben a választási költekezés nyomán. A 2021-es 7,1 százalékos és 2022-es 6,1 százalékos GDP arányos büdzsé hiányt 3,9 százalékra kívánja a kormány idén leszorítani egy olyan időszakban, amikor a gazdasági aktivitás maximum stagnál, de inkább zsugorodik. Az üzemanyag piac az egyik legjobb terület, ahol adóztatni lehet, különösen annak rugalmatlan keresleti jellege miatt. Az üzemanyagok árának meghatározását az extra adókon kívül, két fő tényező mozgatja: az egyik a termékek árának nemzetközi jegyzése (Platts), a másik a forint gyengülése vagy erősödése a dollárhoz képest.
Az üzemanyag szektort január 1-étől, illetve tavaly december 7-étől jó pár extra adó és járuléktétel sújtja. Nézzük ezeket sorban:
Ezek a változások becslésem szerint önmagukban hozzájárultak ahhoz, hogy az ár jelenleg magasabb Magyarországon, mint a környező országokban és legalább 70-80 forinttal magasabb adóbevételt jelentenek üzemanyag literenként a kormánynak 2023. január 1-től kezdve, mint a 2022. december 6-a előtti állapot alapján. Véleményem szerint az adóktól megtisztított kiskereskedelmi árrés (6-8 százalék) nem nagyobb, mint a környező országokban alkalmazott. Az regionális árkülönbség döntő hányadát a nagyobb adó és járulék terhek, a fenti tételek és a rekord magas 27 százalékos áfa magyarázzák, a nagykereskedelmi üzemanyag árakban elenyésző a különbség.
A további adóemelést fékezi az, hogy a kereslet is módosul az árak növekedésével, illetve, hogy a mostani helyzetben a határ mentén élők és az átmenő forgalom nem nálunk tankol. Ezért valószínűsítem, hogy rövidtávon további sarcot nem fognak nyakukba kapni az autósok, annak ellenére, hogy a magyar jövedéki adó esetében alatta vagyunk az EU által előirányzott szintnek. A további adóemelés ugyanis nem feltétlenül növelné már a büdzsé bevételeit, miközben politikailag és gazdasági oldalról jelentős károkat okozna.
Adat
Fontos