Tavaly nagyon megtépázták a fapadosokat a járvány miatti korlátozások, de az emberek utazási kedve idén nagyon erősen tért vissza. Három évre visszamenőleg megnéztük, hogyan teljesített a magyarok által leginkább használt két fapados, a Wizz Air és a Ryanair az április-június közötti időszakban. Azért ezt a három hónapot hasonlítjuk össze, mert ehhez az időszakhoz vannak a legfrissebb adatok a tőzsdei beszámolókban, a június végéig tartó 3 hónap mindkét légitársaságnál a 2021/22-es pénzügyi év első negyedéve volt.
A légitársaságok bevétele alapvetően a jegyárból és a kiegészítő szolgáltatásokból – mint a poggyász, az elsőbbségi beszállás vagy a fedélzeten vett ételek-italok – adódik össze. Ezek a bevételek egy utasra vetítve az utóbbi három év április-június közötti időszakában így alakultak (a grafikonon az oszlopok alsó része egy egy utasra számított jegyárbevételt, a felső rész pedig a kiegészítő bevételt mutatja, az éves változás a lejátszó gombra kattintva látható).
A nagyon kiugró 2020-as számok mindkét légitársaságnál valószínűleg jórészt a járatok alacsony töltöttségére vezethetők vissza (ha jóval kevesebb utasból kell kigazdálkodni az egyes gépek fix költségeit, akkor magasan kell tartani a jegyárat). Ez különösen a Ryanairnél szembetűnő, ahol a 2019-es 41,9 milliós utasszám (április-június között) egy év múlva mindössze 500 ezerre apadt a járvány miatt, de ugyanebben az időszakban 125 millió euró volt a negyedéves árbevétel. Így jön ki a 250 euró feletti utasonkénti árbevétel.
Ez a három hónap még csak a nyaralási szezon kezdete, várhatóan a július-szeptemberi számok további növekedést mutatnak majd, különösen a hagyományosan erős augusztus. A növekedés várható ütemét mutatja, hogy a nemrég közölt júliusi utasszám mindkét légitársaságnál meghaladta az előző három hónapét. A Wizz Airnél ez csaknem 3 millió utast jelent, a Ryanairnél pedig 8,1 milliót – és ezzel együtt nőtt a járatok töltöttsége is, a Wizz Airnél 78,5, a Ryanairnél pedig 80 százalékra emelkedett.
Megkérdeztük mindkét légitársaságot, hova utaznak legtöbbet a magyarok az idei adatok szerint. A Ryanair cikkünk megjelenéséig nem válaszolt, a Wizz Air azt írta, hogy a várakozásoknak megfelelően továbbra is a tengerparti úti célok népszerűek, a görög szigetek, a spanyol tengerparton található városok valamint Ciprus.
Emellett egyre korábban foglalják le az utasok a jegyeiket, de még mindig közelebb foglalnak az utazáshoz, mint a járvány előtti időkben. Ha pedig valamelyik országba egyszerűbb belépni, akkor szívesebben utaznak oda, rugalmasak az úticéljaik. Az uniós digitális Covid-igazolvány július 1-től jelentősen megkönnyítette a beoltott utasok Európai Unión belüli utazását – tették hozzá a légitársaságnál.
Idén egyébként Olaszország lett a Wizz Air legnagyobb piaca, ahol 2021-től 19 repülőgéppel és már 6 bázissal vannak jelen. Ahogy írták, ezzel a bővítéssel az olasz növekedésnek még nincs vége. Olaszország mellett szól, hogy kedvelt úti cél, jó földrajzi elhelyezkedéssel, így rengeteg nemzetközi útvonalat lehet onnan indítani. Emellett az ország mérete, az ott élők utazási szokásai és a közlekedési infrastruktúra következtében a belföldi légi utazási piac is igen élénk – írta a cég válaszában.
Vállalat
Fontos