Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. február 20. 13:12 Élet

Miért üljünk a repülés fekete hete után is nyugodtan repülőre?

Egy héten belül több mint háromszor annyian veszítették életüket repülőgép-szerencsétlenségben, mint tavaly egész évben. A statisztika nagyon rosszul hangzik, de a magyarázat épp ellenkezője annak, amire valószínűleg elsőre következtetnénk a számokból. A repülés történetében ugyanis soha olyan kevés életet nem követeltek a balesetek, mint 2017-ben.

Az előző esztendőben az Aviation Safety Network (ASN) adatai szerint tíz szerencsétlenségben összesen 44-en haltak meg. Arra az elmúlt években már volt példa, hogy 20 alatt maradt a halálos kimenetelű repülőgép-balesetek száma, de tíz volt a legkevesebb, amit egy év alatt regisztráltak. Ahogy a 44 áldozat is, az ő számuk sem volt még száz alatt soha. Sőt, 20-25 évvel ezelőtt az sem számított ritkának, ha a balesetek száma is évi száz felett volt.

Idén azonban a statisztika sajnos nem javul tovább, miután február közepén két utasszállító is lezuhant. A Szaratovszkije Avialinyii orosz légitársaság február 11-én, Moszkva közelében földbe csapódó AN-148-as típusú gépén 71-en utaztak, míg a hét nappal később balesetet szenvedő Aseman Airline járatán 66-an ültek. A katasztrófákat egyetlen utas sem élte túl.

Az ASN vezet egy statisztikát arról, hogy az elmúlt öt év átlagához képest az adott esztendőben időarányosan hány baleset történt. Eszerint az év ezen szakaszában a két szerencsétlenség átlagosnak tekinthető, de a közel 140 halálos áldozat az előző fél évtized fényében kiugróan magas.

A hosszú távú trendek alapján azonban a katasztrófák száma folyamatosan csökken, még úgy is, hogy egyre többen repülnek.

Bár a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint 2015-2016-ban volt némi visszaesés, 2017-ben így is nagyjából 170 milliárd dollárral magasabb bevételt hozott a légitársaságoknak az utasforgalom, mint tizenegy évvel korábban, ami közel 50 százalékos növekedés.

 

Magyarul egyre több járatra jut egyre kevesebb baleset. Már az elmúlt tíz évben is sokat javult a helyzet, ennél hosszabb távon azonban kifejezetten látványos. Míg a 70-es években 3-4 katasztrófa jutott egymillió repülésre, az elmúlt időszakban már kevesebb, mint 0,4.

Az ASN adatai szerint egyébként a legtöbb szerencsétlenség – a járatok száma alapján nem meglepő módon – az Egyesült Államokban történt: az USA-ban több mint 10 ezren veszítették életüket légi katasztrófában. Bár a top 25 lista akkor lenne igazán szemléletes, ha a repülések számát is figyelembe venné, azért így is le lehet vonni belőle következtetéseket. Viszonylag sok dél-amerikai ország szerepel például a rangsorban (Kolumbia például a negyedik), és ha nem is nagy számban, de felkerültek rá afrikai államok is.

 

A repülőgéptípusok szerint is vezetnek statisztikákat, ami alapján a legtöbb balesetet a Boeing 737-esek szenvedték, ám a szimpla adat itt is csalóka, hiszen ez minden idők legnépszerűbb utasszállítója. Ötször annyit gyártottak belőle, mint a második helyen álló Boeing 727-ből, és közel ötvenszer annyit, mint a listára szintén felkerülő TU-104-ből.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet halálos baleset légi közlekedés repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Fontos

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.