Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. február 19. 17:13 Élet

Precedens pert nyert egy cseh sofőr, nem lehet őt keleti fizetésért nyugaton dolgoztatni

Jiri Gabrhel 22 éves cseh kamionsofőr 2015 nyarán Németországban belefutott egy közúti ellenőrzésbe. A rendőrök ezúttal nem csak a papírjait kérték el, de arról is faggatni kezdték, hogy mennyit keres. Gabrhel egy cseh cég alkalmazottja volt, amely alvállalkozóként a német postának dolgozott be, Németországon belül, vagyis a cseh sofőr ugyanazt a munkát végezte, amelyet a német céggel szerződött kollégái. Ennek ellenére a fizetése sokkal kevesebb volt, el sem érte a német minimálbért.

A rendőrök az ellenőrzéskor egy szórólapot nyomtak Gabrhel kezébe, címmel és telefonszámmal, ahova a cseh sofőr segítségért fordulhatott bérezési ügyekben. Onnantól kezdve el is kezdte naplózni a saját munkáját, nyitott egy füzetet, és felírta, hogy pontosan mikor, hova kellett mennie, és milyen munkát kellett elvégeznie. Nem sokkal később becsöngetett egy német szakszervezethez a feljegyzéseivel, és a helyi érdekképviselet segítségével pert indított a munkaadói ellen.

Csaknem két év után, a napokban zárult le az ügy, és a német bíróság kimondta, hogy

Gabrhelnek legalább a német minimálbért meg kellett volna kapnia, a sofőr így visszamenőlegesen 3,27 millió forintnak megfelelő cseh koronát tehetett zsebre.

Az összeget nem a cseh foglalkoztatónak kell kifizetnie, hanem a német postának, mint fővállalkozónak – írja az iDnes.

Az eset azért érdekes, mert sofőrök tízezrei dolgoznak hasonló rendszerben Nyugat-Európában, keleti bérekért. Elég gyakran előfordul, hogy nyugati cégek fiókvállalatokat hoznak létre keleti tagállamokban, vagy keleti partnereknek szervezik ki a munka egy részét, úgy mint Gabrhel esetében, elsősorban azzal a céllal, hogy ne kelljen megfizetniük a nyugati minimálbért a munkáért.

A döntés kedvező a sofőr számára, de elég nagy baj a cseh fuvarozóknak. Nem véletlenül állt a sofőr mögé a német szakszerevezet, ha ugyanis a keleti cégeknek nyugati bért kell fizetniük, akkor elvesztik versenyképességük fő elemét, az olcsóbb szállítási árakat, és lehúzhatják a rolót. A döntés tehát végső soron a nem trükköző nyugati cégeknek kedvez, hiszen azt semmi sem tiltja, hogy például Gabrhel egy német cég alkalmazottjaként végezze el ugyanazt a munkát, a cseh alvállalkozó közbeiktatása nélkül. Mivel az ágazatban óriási munkaerőhiány van, a nyugati cégeknek (és a szakszervezetbe tömörül alkalmazottaiknak) az kedvez, ha a keleti versenytársak visszaszorulnak, de a keleti munkaerő náluk helyezkedik el.

Az Európai Unióban jogalkotási szinten is napirenden van az úgynevezett kiküldött dolgozók bérének rendezése. Ők azok, akik hosszabb távon jellemzően nem abban az országban végzik a munkájukat, ahol a foglalkoztatójuk be van jelentve. A sofőrökre vonatkozó szabályok azonban annyira speciálisak, hogy ügyüket külön kezelik, és egyelőre nem világos, hogy mi lesz a sorsuk.

Ezzel párhuzamosan egyre több nyugati ország kezdte megkövetelni azt, hogy a külföldi (értsd: keleti) cégek legalább a nyugati minimálbéreket adják meg a sofőröknek időarányosan, a kint töltött munkanapokra. Ezt azonban részben ki lehet kerülni, mert a keletiek a fizetés egy részét adómentesen (napidíjként) adhatják oda a sofőröknek, így végső soron a keleti cégeknek mégsem kell nyugati költségszinten dolgozniuk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa egy magyar és egy német munkás ugyanott dolgozik, miért keres a magyar kevesebbet?Ugyanott vannak, ugyanazt csinálják, minden egyezik, csak a fizetés nem.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fizetés kamion minimálbér sofőr Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Fontos

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.