Hírlevél feliratkozás
Katona Hajnalka
2021. április 11. 15:45 Világ

Ha egy nőt zaklatnak a buszon, sokkal kevesebben lépnek közbe, mint ahányan eltökéltnek tartják magukat

Sajnos egyre többször hallunk itthon is arról, hogy nőket szexuálisan zaklatnak a tömegközlekedésen. Egy viselkedési közgazdaságtannal foglalkozó csapat annak járt utána egy bangladesi kutatásban, hogy hogyan lehetne változtatni az emberek viszonyán a zaklatáshoz, és ezzel növelni a külső szemlélők közbeavatkozását az áldozatok megvédésének érdekében.

Bangladesben a nők 95 százaléka él át zaklatást közlekedés közben, ami egyértelműen közbeavatkozásért kiált. A helyi közlekedési vállalat kérte meg a BIT-t (nemzetközi viselkedési kutatásokkal foglalkozó központ), hogy segítsen egy olcsó, de jó módszer kidolgozásában. Így az aktív beavatkozások növelésére egy olyan kísérletet dolgoztak ki, ahol posztereket helyeztek el a buszokon arról, hogy

mi számít szexuális zaklatásnak és hogyan tudnak biztonságosan közbeavatkozni azok, akik észlelik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy Nobel-díjas ötlettel csökkenthetők a közkiadások, nálunk mégis alig használjákA viselkedési közgazdaságtan módszereit Nobel-díjjal is jutalmazták, itthon mégsem használják a gyakorlatban. Pedig bizonyítottan hatékony és olcsó megoldás.

Azért ilyen tartalmú posztereket raktak ki, mert az előzetes beszélgetések során arra jutottak a kutatók, hogy a szemtanúk közbeavatkozásának legnagyobb akadálya, hogy eleve nem biztosak abban, hogy amit látnak az már zaklatás vagy sem. Emellett félnek, hogy nekik is bajuk esik, ha közbeavatkoznak.

A poszterek hatását úgy tudták mérni, hogy megfigyelték annak az 50 busznak az utazóközönségét, amelyekre ezek felkerültek. Összesen mintegy 3 hétig tartott a kísérlet, az idő felében még nem voltak kint a plakátok, majd ugyanannyi ideig megfigyelték a járműveket úgy is, hogy már kint voltak. Közben egyrészt kérdőíves interjúkat készítettek az utasokkal miután leszálltak, másrészt aktív megfigyelők utaztak a buszokon, akik feljegyezték, hogy láttak-e zaklatást, és volt-e bárki, aki közbeavatkozott volna.

A poszterek egyértelműen hatással voltak arra, hogy az emberek hogyan vélekednek a zaklatásról. Nőtt azoknak a férfiaknak az aránya, akik szerint ez egy veszélyforrás utazás közben, és csökkent azoknak az aránya – szintén főleg a férfiak körében – akik elfogadóan nyilatkoztak a zaklatással szemben (például egyetértettek azzal, hogy bizonyos viselet kiprovokálja a zaklatást, vagy azzal, hogy ha a nő nem tesz szóvá valami, akkor az nem is zaklatás).

Mivel már a poszterek előtt is nagyon magas volt azoknak az aránya, akik azt mondták, hogy közbe avatkoznának, ha szexuális zaklatást látnának, ezért erre nem voltak hatással a poszterek.

Nagyjából 90 százaléka a megkérdezetteknek azt vallotta, hogy ő közbeavatkozna, a megfigyelések alapján azonban a valóságban mindössze az esetek egy ötödében avatkozott közbe bárki is.

Ez sajnos nem változott a plakátok hatására sem. Annak ellenére sem, hogy a plakátokon található információkat többen visszamondták az interjúkban, például jóval többen mondták, hogy szólnának a buszvezetőnek ilyen esetben, ami szerepelt a poszteren (és mielőtt ezek kikerültek szinte senki se mondta, hogy így segítene az áldozatnak). Mégis, annak ellenére, hogy többen mondták ezt, a valóságban nem csinálta meg senki sem.

Ez rávilágít arra, hogy

nagyon fontos eltérés van aközött, hogy az emberek mit szeretnének csinálni, vagy mit mondanak arról, hogy mit fognak csinálni, és a valóságban mit tesznek.

A szerzők szerint sok tanulmány abban méri a sikerét egy-egy beavatkozásnak, hogy megváltoztatja az emberek bevallott viselkedését, de ahogy ez a kísérlet is mutatja, ez nem jelenti azt, hogy valós változást értek el.

A poszterek kihelyezése után ugyan csökkent a zaklatások száma a vizsgált buszokon, de sajnos nem jelenthető ki, hogy ez valóban a poszterek hatása miatt következett be. Ötven buszjáraton 790 utazás során összesen 950 zaklatást figyeltek meg a kutatók segédei. A poszterek kihelyezése előtt 1,15 zaklatás jutott egy-egy utazásra, míg a poszterek kihelyezése után a szám lecsökkent 0,8-1 közé.

A kutatók úgy gondolják, hogy annak is köze volt a csökkenéshez, hogy a megfigyelők beleszoktak a feladatba, és idővel kevesebb incidenst vettek észre vagy jegyeztek fel. De még ezzel együtt is jó jel a zaklatások csökkenése, ezért mindenképp érdemes további kutatásokat végezni, hogy valóban egy ilyen alacsony költségű módszerrel sikerül-e javítani a helyzeten.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kísérleti közgazdaságtan nőkkel szembeni zaklatás nudge tömegközlekedés viselkedési közgazdaságtan Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.