Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. március 19. 15:12 Tech

A Bosch a hőszivattyúkkal egyenlő esélyt ad a hidrogénkazánoknak

A Die Welt azt mutatja be egy mai cikkében, hogy a német ipar egyik büszkesége, a nálunk is kulcsfontosságú befektetőnek számító Bosch nem követi teljes mértékben a német központi szakpolitikai elképzeléseket, mert annál összetettebbnek látja az iparág jövőjét.

Konkrétan arról van szó, hogy Németországban úgy szeretnének hosszabb távon megszabadulni a földgázzal való fűtéstől és melegvíz-előállítástól, hogy minden háztartást hőszivattyús megoldásokra állítanak át, a berendezések működtetéséhez szükséges elektromos áramot pedig megpróbálják minél nagyobb mértékben megújuló forrásokból biztosítani.

Nekünk egyébként ebben a szakpolitikai elképzelésben az lehet különösen érdekes, hogy Magyarország szinte teljes mértékben átveszi ezt a modellt (azzal a különbséggel, hogy zöld energiaforrásnak tekinti az atomenergiát is). Végső soron azonban nálunk is a hőszivattyús-napelemes kisebb lokális kombinációkat igyekeznek előtérbe helyezni a támogatási programokkal.

Németországban azonban a Bosch úgy látja, hogy nem ilyen egyszerű a helyzet, mert a hidrogénnel működtetett kazánok elterjedésének legalább ekkora esélye lesz. A Die Welt szerint a Bosch Thermotechnik (amelynek egyik legismertebb márkája ezen a piacon a Buderus) vette a lapot, és a hőszivattyús fejlesztésekre ugyan nagy hangsúlyt fektet, de Jan Brockmann vezérigazgató azt mondta a lapnak, hogy ebben a technológiában kemény ázsiai versenytársakkal kell majd megküzdeniük, miközben a belső égésű megoldásokban Európa előnyben van, ennek zöld változatainál a szakértelemben erősek vagyunk.

A hidrogén nagy előnye az, hogy nagyon könnyen (és ezért viszonylag olcsón) ráépíthető a földgázas rendszerekre, lényegében csak pár fő elemet kell kicserélni a háztartásokban lévő kazánokban. A földgázas és hidrogénes kazánok között olyan kicsi a különbség, hogy könnyű olyan berendezéseket tervezni, amelyek mindkettővel képesek üzemelni, és a Bosch 2025-től már csak ilyen hibrid kondenzációs kazánokat fog gyártani.

A cég Angliában már élesben teszteli azokat a kazánokat, amelyek 20 százalékban hidrogént égetnek földgáz helyett (a hidrogén égésterméke víz), de a technológia kísérleti fázisban ketyeg, és az európai kereslet teljes egészét egyelőre a hőszivattyúk teszik ki.

A hidrogénnek nincs még meg a logisztikája, de ennél is nagyobb gát, hogy az ipari használatra szánt nagy mennyiségű hidrogént egyelőre éppen földgázból állítják elő. Ezért egyrészt nem szabadít meg minket a fosszilis energiahordozó gáztól, másrészt nem látszik sok értelme annak, hogy földgázból származó hidrogént juttassunk egy kazánba, amely a földgázt közvetlenül is képes fogadni.

A jövő azonban egyre nagyobb eséllyel mégis a hidrogéné lehet, mert az ipari fejlesztések óriási erőket és pénzeket mozgatnak meg, illetve kapnak támogatásként arra, hogy kifejlesszék a vízbontásból származó (zöld) hidrogén üzletileg is racionális megoldásait. Ebben az esetben azt a vizet nyernék vissza a hidrogénkazánban, amit a vízbontás során felhasználtak, vagyis környezetbarát zárt kör jöhetne létre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA zöld hidrogén a mindent elsöprő megoldás?Új alkalmazásokban biztosíthat szén-dioxid-mentes energiát vagy alapanyagot a zöld hidrogén, de elterjedésének sikere nagyban függ a jövőbeli technológiáktól.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekbenAz olajipari cégek közül egyre több látja a hidrogénben a közlekedéshez használt energia jövőjét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGigantikus hidrogénüzemet építenek a hollandok, még a németek is tőlük vásárolhatnakEemshavenben, a német határ közelében 800 ezer tonna hidrogént szeretnének előállítani évente, csak megújuló energiaforrásból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Bosch földgáz hidrogén hőszivattyú kazán Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.