Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. február 28. 12:03 Vállalat, Világ

Gigantikus hidrogénüzemet építenek a hollandok, még a németek is tőlük vásárolhatnak

Három holland társaság, a Shell, a Gasunie és a Groningen Seaports bejelentette, hogy a Groningenhez közeli Eemshaven tengeri kikötőjénél megépítik Európa legnagyobb olyan hidrogéntermelő üzemét, amely csak megújuló energiaforrásokat használ.

A projekt gigantikus méretű, és – ahogy a Der Spiegel is írja – a helyszínválasztás sem véletlen: Eemshavenből ugyanis a ma még földgázt szállító vezetékrendszeren keresztül a hidrogént el tudják juttatni a német ipar központjába, a Ruhr-vidékre is.

A NortH2 nevű üzem 2040-ben már évi 800 ezer tonna hidrogént állíthat elő, és a gyár egy tengerre telepített szélerőműparkból szerzi majd a gyártáshoz szükséges energiát.

A hidrogént ma még döntően földgázból nyerik ki, vagyis nem megújuló a forrása, a gáz legnagyobb felhasználója pedig a vegyipar, azon belül az ammóniagyártás (amely a műtrágyák alapanyaga). A hidrogénnek azonban sokan nagy jövőt jósolnak általános zöld energiaforrásként, ha ugyanis sikerül megújuló energia befektetésével, például vízből előállítani, akkor felhasználásakor az elektromos áram mellett csak víz és némi hő keletkezik, és ezzel zöld módon zárul a kör.

A hidrogénnel hajtott járművek tulajdonképpen elektromos árammal mennek, csak nem lítium-ionos akkumulátorokat, hanem hidrogént visznek magukkal, és azt egy üzemanyagcellában, helyben alakítják árammá. A hidrogénnek így előnye van az akkumulátorral szemben, folyamatos táplálással az áram előállítása is folyamatossá tehető, vagyis a lemerülő akkumulátorokkal szemben nincs szükség újratöltésre. (Hidrogént pedig elég gyorsan lehet tankolni.)

A hidrogén előállítása nagyon energiaigényes folyamat, az eemshaveni üzemnek várhatóan annyi áramra lesz szüksége, amely 12 millió háztartást tudna ellátni. A projekt finanszírozásáról a cégek nem árultak el részleteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElhárulhat a hidrogénes autózás előtti egyik nagy akadályOlcsóbb és hatékonyabb vízbontást ígérő megoldással álltak elő ausztrál kutatók, ami segítheti a hidrogénhajtású kocsik elterjedését.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ energia Groningen hidrogén Hollandia megújuló energia Ruhr vidék Shell szélerőmű üzem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. január 22. 17:30 Közélet, Vállalat

Rákosrendező-gate: adásvételi szerződést kér Habonyéktól a bíróság

Nem jegyezte még be a cégbíróság Habony Árpád körének tulajdonszerzését annál a cégnél, amelynek elővásárlási joga van a mini-Dubaj területének egy részére.

Stubnya Bence
2025. január 22. 13:04 Vállalat

Magyarországon termelő akkugyártók rovására növelte piaci részesedését a CATL

A cég árbevétele először csökkent tavaly a megalapítása óta, de még így is nőtt a piaci részesedése az itthon termelő koreai versenytársaival szemben.

Stubnya Bence
2025. január 22. 06:04 Közélet, Vállalat

Dobbantó lett Magyarország sok vendégmunkásnak, a vietnámiak többsége lelépett

Az ukrán, a vietnámi és a Fülöp-szigeteki dolgozók is egyre inkább csak ugródeszkaként tekintettek Magyarországra, ezért is kellett lépnie a kormánynak.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. január 24. 13:34 Világ

Újra sorban állás jöhet a német határokon

Egy hónap múlva kiderül, ki vezeti a következő négy évben a német kormányt. A legesélyesebb jelölt, Friedrich Merz visszaállítaná a határellenőrzést.

Hajdu Miklós
2025. január 24. 11:03 Adat, Közélet

Már az elején elvéthetjük az egymilliós átlagbérhez vezető utat

Önmagában nem néz ki rosszul a bérdinamika, de a lassuló trend alapján nagyon meglepő lenne, ha időre elérnénk a kormányzati ígéret kiindulópontját.

Vámosi Ágoston
2025. január 23. 16:45 Pénz

Jól hangzik a 8 százalékos banki kamat, de az adó elviszi több mint a negyedét

Elsőre jól hangzanak a banki betétakciók, de 28 százalék az adóteher, és ha befektetési jegyet is kell venni, akkor általában a kockázat is magasabb.