Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. február 28. 12:03 Vállalat, Világ

Gigantikus hidrogénüzemet építenek a hollandok, még a németek is tőlük vásárolhatnak

Három holland társaság, a Shell, a Gasunie és a Groningen Seaports bejelentette, hogy a Groningenhez közeli Eemshaven tengeri kikötőjénél megépítik Európa legnagyobb olyan hidrogéntermelő üzemét, amely csak megújuló energiaforrásokat használ.

A projekt gigantikus méretű, és – ahogy a Der Spiegel is írja – a helyszínválasztás sem véletlen: Eemshavenből ugyanis a ma még földgázt szállító vezetékrendszeren keresztül a hidrogént el tudják juttatni a német ipar központjába, a Ruhr-vidékre is.

A NortH2 nevű üzem 2040-ben már évi 800 ezer tonna hidrogént állíthat elő, és a gyár egy tengerre telepített szélerőműparkból szerzi majd a gyártáshoz szükséges energiát.

A hidrogént ma még döntően földgázból nyerik ki, vagyis nem megújuló a forrása, a gáz legnagyobb felhasználója pedig a vegyipar, azon belül az ammóniagyártás (amely a műtrágyák alapanyaga). A hidrogénnek azonban sokan nagy jövőt jósolnak általános zöld energiaforrásként, ha ugyanis sikerül megújuló energia befektetésével, például vízből előállítani, akkor felhasználásakor az elektromos áram mellett csak víz és némi hő keletkezik, és ezzel zöld módon zárul a kör.

A hidrogénnel hajtott járművek tulajdonképpen elektromos árammal mennek, csak nem lítium-ionos akkumulátorokat, hanem hidrogént visznek magukkal, és azt egy üzemanyagcellában, helyben alakítják árammá. A hidrogénnek így előnye van az akkumulátorral szemben, folyamatos táplálással az áram előállítása is folyamatossá tehető, vagyis a lemerülő akkumulátorokkal szemben nincs szükség újratöltésre. (Hidrogént pedig elég gyorsan lehet tankolni.)

A hidrogén előállítása nagyon energiaigényes folyamat, az eemshaveni üzemnek várhatóan annyi áramra lesz szüksége, amely 12 millió háztartást tudna ellátni. A projekt finanszírozásáról a cégek nem árultak el részleteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElhárulhat a hidrogénes autózás előtti egyik nagy akadályOlcsóbb és hatékonyabb vízbontást ígérő megoldással álltak elő ausztrál kutatók, ami segítheti a hidrogénhajtású kocsik elterjedését.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ energia Groningen hidrogén Hollandia megújuló energia Ruhr vidék Shell szélerőmű üzem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.