Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. február 28. 12:03 Vállalat, Világ

Gigantikus hidrogénüzemet építenek a hollandok, még a németek is tőlük vásárolhatnak

Három holland társaság, a Shell, a Gasunie és a Groningen Seaports bejelentette, hogy a Groningenhez közeli Eemshaven tengeri kikötőjénél megépítik Európa legnagyobb olyan hidrogéntermelő üzemét, amely csak megújuló energiaforrásokat használ.

A projekt gigantikus méretű, és – ahogy a Der Spiegel is írja – a helyszínválasztás sem véletlen: Eemshavenből ugyanis a ma még földgázt szállító vezetékrendszeren keresztül a hidrogént el tudják juttatni a német ipar központjába, a Ruhr-vidékre is.

A NortH2 nevű üzem 2040-ben már évi 800 ezer tonna hidrogént állíthat elő, és a gyár egy tengerre telepített szélerőműparkból szerzi majd a gyártáshoz szükséges energiát.

A hidrogént ma még döntően földgázból nyerik ki, vagyis nem megújuló a forrása, a gáz legnagyobb felhasználója pedig a vegyipar, azon belül az ammóniagyártás (amely a műtrágyák alapanyaga). A hidrogénnek azonban sokan nagy jövőt jósolnak általános zöld energiaforrásként, ha ugyanis sikerül megújuló energia befektetésével, például vízből előállítani, akkor felhasználásakor az elektromos áram mellett csak víz és némi hő keletkezik, és ezzel zöld módon zárul a kör.

A hidrogénnel hajtott járművek tulajdonképpen elektromos árammal mennek, csak nem lítium-ionos akkumulátorokat, hanem hidrogént visznek magukkal, és azt egy üzemanyagcellában, helyben alakítják árammá. A hidrogénnek így előnye van az akkumulátorral szemben, folyamatos táplálással az áram előállítása is folyamatossá tehető, vagyis a lemerülő akkumulátorokkal szemben nincs szükség újratöltésre. (Hidrogént pedig elég gyorsan lehet tankolni.)

A hidrogén előállítása nagyon energiaigényes folyamat, az eemshaveni üzemnek várhatóan annyi áramra lesz szüksége, amely 12 millió háztartást tudna ellátni. A projekt finanszírozásáról a cégek nem árultak el részleteket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElhárulhat a hidrogénes autózás előtti egyik nagy akadályOlcsóbb és hatékonyabb vízbontást ígérő megoldással álltak elő ausztrál kutatók, ami segítheti a hidrogénhajtású kocsik elterjedését.

Vállalat Világ energia Groningen hidrogén Hollandia megújuló energia Ruhr vidék Shell szélerőmű üzem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2021. július 26. 16:49 Pénz, Vállalat

Van adószám nélküli, online nem rögzített, mégis szabályos számla

A jogszabályi lehetőség és a hétköznapi gyakorlat szétválásának tipikus példája ez, egyben a könyvelők és a cégvezetők rémálma.

Torontáli Zoltán
2021. július 26. 10:56 Vállalat, Világ

Nem elírás: olyan nagy a kereslet az Ikeában, hogy csökkenteni kell a választékot

Nem lehet ekkora áruválasztékkal fenntartani a szolgáltatás színvonalát, elsősorban logisztikai problémák miatt.

Jandó Zoltán
2021. július 26. 06:49 Közélet, Vállalat

Jól hangzik, hogy a kormány intézi az építőanyagot, de az élet bonyolultabb

Teljesíthetetlennek tűnő elvárásokat fogalmaz meg az építőanyag-exportőrökkel szemben az új szabályozás, és ez sokaknak elveheti a kedvét a külföldi értékesítéstől.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. július 25. 17:07 Világ

Mintha háború közelegne, úgy kell készülniük a városoknak a szélsőséges időjárásra

Nem teketóriázhatnak tovább az önkormányzatok, előre kell venniük a klímaváltozás következményeit a problémalistájukon.

Mészáros R. Tamás
2021. július 25. 07:05 Tech, Világ

Annyi adatot gyűjöttek, hogy a Kínai Kommunista Párt is megijedt tőle

A világ legnagyobb közlekedési adatbázisával rendelkező cége Amerikában ment tőzsdére, a kínai hatóságok szerint ezt nem kellett volna.

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2021. július 24. 16:37 Világ

Úgy indítják az új olaj- és gázfeltárásokat, mintha nem lenne holnap

A klímacélok eléréséhez nem szabadna új kőolaj- és földgáz-kitermelési projekteket indítani, a legnagyobb kitermelők közül azonban senki nem tartja magát ehhez.