A magyar középiskolák és az egyetemek már tavaly novemberben távoktatásra tértek át, és a kormány döntése alapján hétfőtől az általános iskolákban is digitális oktatás lesz, legalább április 6-ig, a koronavírus-járvány megfékezése érdekében.
A járvány alatt a kormányok világszerte hosszabb-rövidebb időszakokban távoktatás elrendelésére kényszerültek. Ahogy azzal mi is részletesebben foglalkoztunk a G7-en, a távoktatás az eddigi kutatások túlnyomó többsége alapján – különösen az általános iskolai szinten – jelentősen rontja a diákok teljesítményét, ráadásul mélyíti az oktatási rendszer egyenlőtlenségeit is.
Az iskolai lezárások költsége tehát egyértelműnek látszik, a kérdés így az marad, hogy mi az, amit a lezárásokkal nyerünk. Konkrétabban fogalmazva: mennyivel járul hozzá a járvány terjedésének csökkentéséhez a távoktatás elrendelése az általános iskolai szinten?
Egy friss kutatás eredményei alapján a magyar kormány által elrendelt korlátozások segíthetnek a járvány visszaszorításában, legalábbis az amerikai adatok alapján az derült ki, hogy a jelenléti oktatás a járvány közepes vagy magas szintű közösségi terjedése esetén tovább erősítheti a kedvezőtlen folyamatot. Az amerikai kutatást persze nem lehet egy az egyben a magyar viszonyokra vonatkoztatni, ráadásul a kutatás kifejezetten az iskolák nyitását és nem a zárás hatását vizsgálta, de ettől függetlenül lehet az eredményeknek relevanciájuk.
A kutatás több tényező, például a népsűrűség, a maszkviselés gyakorisága, a népesség mobilitása és a – közösségi távolságtartásra való hajlandóságra utaló – 2016-os amerikai elnökválasztás szavazatainak figyelembevételével vizsgálta, hogy a különféle oktatási módszereknek, tehát a táv-, a vegyes és a jelenléti oktatásnak milyen hatása van a járvány terjedésére.
Összességében az derült ki, hogy az iskolák táv- vagy hibrid oktatásról jelenléti oktatásra való átállítása korlátozottan volt hatással a covid terjedési sebességére, amikor az esetszámok alacsonyak voltak. Amikor azonban a terjedés gyorsabb volt, a jelenléti oktatás bevezetése felgyorsította a járvány terjedését még olyan esetekben is, amikor a vizsgálat figyelembe vette a maszkviselési hajlandóságot és az egyéb védekezési intézkedések terjedésre gyakorolt hatását.
Abban viszont volt eltérés, hogy milyen esetszámok bizonyultak alacsony, közepes vagy magas terjedési sebességnek: Michigan államban nagyjából százezer főre jutó 20 eset felett figyelték meg a jelenléti oktatás terjedést gyorsító hatását, Washington államban viszont már százezer főre eső 5 eset mellett is megfigyelték ezt a hatást. A kutatók szerint erre nehéz egyértelmű magyarázatot találni, de azzal lehet összefüggésben, hogy eltérő lehet, hogy az egyes államokban a diákok hány emberrel találkoznak az iskolán kívül, amikor otthonról tanulnak.
Közélet
Fontos