Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. november 10. 06:53 Vállalat

Európában piacvezető, most Amerikában terjeszkedik a magyar jakuzzigyártó

Czafik Zsolt cége, a 2003-ban alapított Wellis Zrt. 2010 előtt hidromasszázs medencék és kisebb részt szaniterek összeszerelésével és kereskedelmével foglalkozott. Már tervben volt a saját, dabasi üzemük létesítése, mert úgy érezték, hogy a saját ötleteiket saját gyártással tudnák a legjobban megvalósítani.

2008-ban azonban beütött a válság, és mind a magyar szaniter-, mind pedig a masszázsmedence-piac forgalma nagyjából a harmadára esett. Czafik Zsoltot sokan próbálták lebeszélni, hogy a válság közepén nyissanak saját üzemet. Mégis kitartott az eredeti ötlet mellett, és be is jött a számítása.

Vásárolt termékkel nem tudtak volna sikeresen megjelenni Nyugat-Európában, viszont a saját gyártás gyakorlatilag megmentette őket.

A több mint 400 milliós európai uniós piacon még visszaesés idején is jóval nagyobb lehetőségek voltak, mint a tízmilliós magyaron. Ha akkor nem indítjuk be a gyártást, még az is lehet, hogy már nem léteznénk

– emlékezett vissza az alapító-vezérigazgató, hozzátéve, hogy az ilyen nehéz helyzetekben ösztönösen inkább előrefelé menekül.

Olyannyira kifizetődött ez a stratégia, hogy a cég azóta a jakuzzik gyártásában piacvezetővé vált Európában. Az elmúlt évek masszív forgalomnövekedése után pedig hamarosan újabb szintet léphetnek, ugyanis az Ózdról kivonuló ABB gyárát megvásárolva új üzemben kezdik meg a termelést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHatvan százalékkal nőhet a munkanélküliség a gyárbezárás miatt ÓzdonA Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján decemberben 2009 ózdi keresett állást, a bezárásra ítélt üzemben 1200-an dolgoznak.

A 8,5 milliárdos beruházással 800 munkahely jön majd létre. Ez azt jelenti, hogy a dabasi üzemében jelenleg nagyjából 620 főt foglalkoztató cég létszáma több mint duplájára nő hamarosan.

Az ABB volt mérnökeinek és munkásainak betanítása már novemberben elkezdődik, és reményeik szerint május-júniustól elindul a termelés az ózdi gyárban. A cégnek a gyorsaság most nagyon számít, ugyanis a járvány alatt – hasonló okok miatt, mint amelyek az európai és amerikai ingatlanpiaci fellendülés mögött állnak – hatalmasat ugrott a masszázsmedencék kereslete, a Wellis pedig nagyjából egy éve belépett az amerikai piacra is.

Ezek eredője olyan rendelésnövekedés lett, amivel most alig bírja tartani a lépést a cég.

Ahogy a vezérigazgató fogalmazott, „az Egyesült Államokban most már fékezzük az új kereskedések nyitását, mert kapacitásban nem bírjuk”. A tavalyi évet csaknem 13 milliárd forintos árbevétellel záró cég forgalma idén akár 20 milliárd forint is lehet, és ezen belül körülbelül 80 százalék lehet az export. A legnagyobb európai piacaiknak a skandináv országok, Franciaország, Anglia és a Benelux államok számítanak.

Nem volt ugyanakkor mindig ennyire egyértelmű, hogy mi lesz az irány a közeljövőben. „Az eleje azért elég rázós volt” – mesélte a kezdetekről Czafik Zsolt, aki a kilencvenes évek végén egy ázsiai hátizsákos túráról kétbőröndnyi farmerrel hazatérve kezdett először üzletelni. Testvére, Ákos akkoriban a Full Moon nevű nadrágmárkát forgalmazta egész Európában. Czafik Zsolt 2003-ban aztán egy kínai üzleti út során találkozott először masszásmedencékkel, és mivel az apjának fürdőszobaboltja volt Dabason, a terület nem volt számára ismeretlen. Európában épp felfutóban volt ez a termék, ezért úgy döntöttek, hogy új területen is kipróbálják magukat, és 2004-től belevágtak az összeszerelésbe.

Erről azonban nem sokkal később kiderült, hogy nagyon leszűkíti a lehetőségeiket. A saját terveik alapján viszont nem akartak Kínában gyártatni, mert „amit az ember kivisz Kínába, azt sajnos nem csak neki gyártják, hanem előbb-utóbb másnak is”. Így merült fel a saját üzem terve.

Amikor először képviseltették magukat nemzetközi kiállításokon a kétezres évek közepén, sokan lesajnálták őket.

Csúnyábban néztek ránk, mint a kínaiakra. Volt olyan, aki azt se tudta, hol van Magyarország. Amikor mondtuk, hogy Magyarországon gyártanak Mercedest és Audit is, csak furán néztek ránk. Volt, hogy kimentünk egy nemzetközi kiállításra, és összesen egy vevőt sikerült találnunk

– mesélte.

Európai szinten is kifejezetten nagy gyár nyitásában gondolkodtak már kezdetben is. „Azt mondták, hogy mi ehhez nem érthetünk, meg hogy ezek a termékek sokkal bonyolultabbak annál, hogy csak úgy elkezdjük őket gyártani. Jó sok pénzt el is tapsoltunk, mire rájöttünk, hogy kell” – mondja Czafik Zsolt. Ahogy meséli, a gyár indulása után egyszer egyeztettek egy amerikai mérnökkel, de alapvetően mindent maguktól tapasztaltak ki.

Amerikai és kínai termékeket is vettek, megnézték, hogy azok hogy voltak összerakva, és utána kísérletezni kezdtek. „Azóta van ez a gondolat a fejünkben, hogy mi szeretnénk lenni ebből a világon a legjobbak” – mondja.

Az üzem 2010-es indulása után egy francia kereskedő kezdte forgalmazni a termékeiket. A legjelentősebb nyugat-európai piacok jóval nagyobbak, mint a magyar: amíg ma Magyarországon évente nagyjából 2500 masszázsmedencét lehet eladni, Angliában 20 ezer felett, de Franciaországban is 15-20 ezer körül fogy évente. Ha ezeken a piacokon az ember egy jó termékkel indul el, akkor gyorsan nagy mennyiséget tud eladni. Ez történt a 2010-es évektől kezdve a Wellisszel is.

2008-at követően a szaniter üzletágat ideiglenesen háttérbe szorították, és a medencékre koncentráltak. Ez jelenleg is az árbevételük 80-85 százalékát adja. Ebben az időszakban számolták fel a farmercégüket.

Minőségben jobbat adtak, mint a kínaiak, árban viszont az amerikaiaknál voltak jobbak.

A kínai árszint alá sosem mentünk, ezzel tudtunk piacot szerezni. A jelenlegi árazásunk már amerikai szinten vagy inkább afölött is van. Most már inkább a közép- és prémium kategóriában vagyunk erősek

– mondja a vezérigazgató.

Szerinte a legnagyobb előnyt eleinte nem az árazás adta, hanem az, hogy Európában gyártottak. A Kínából és Amerikából vásárló versenytársaknak nagy készleteket kellett felhalmozni a hosszú beszállítói lánc miatt, a Wellis viszont akár egy-két héten belül is tudott szállítani. Azért váltottak rájuk sokan, mert így csökkenteni tudták a készletszintjüket.

Czafik Zsolt szerint mostanra már nem ez a fő erősségük, hanem az, hogy a versenytársak előtt vannak fejlesztésekben, gyorsan tudnak reagálni a piaci igényekre, és jó a marketingjük.

A koronavírus-járvány következtében nagyon komoly rendelésállományuk van, és emiatt nem is feltétlenül lenne szükség újabb fejlesztésekre. Ennek ellenére számos új terméken dolgoznak, hogy ha lecseng a járvány, akkor is ki tudjanak jönni valami újdonsággal.

Ha ugyanazt a terméket adjuk, mint mások, akkor csak az árral tudunk versenyezni, ezért a versenytársakhoz képest arányaiban több mérnököt is alkalmazunk, hogy növelni tudjuk a termékek értékét

– mondja Czafik Zsolt.

Ebből a szempontból is nagy előrelépés lesz az ózdi gyár.

Sokkal több robot lesz benne, automatizált lesz a termelés, a gyártósorok mozogni fognak. Úgy kell elképzelni az új gyártósort, mint egy modern autógyárat

– mondja, de azt is hozzáteszi, hogy már a dabasi gyártócsarnokaikban odafigyeltek arra, hogy automatizálással növeljék a hatékonyságukat.

Az első, 3700 négyzetméteres gyárban egy, a második, 10 ezer négyzetméteres gyártócsarnokban hat ipari robottal termeltek. A robotok egyik része a kádtestekbe vág lyukakat, másik része a medencék testét erősítő anyagot szórja. A gyártásban felhasznált alapanyagokat és alkatrészeket Amerikából, Kanadából és több európai cégtől szerzik be.

Az elmúlt években már észrevették, hogy versenytársak elkezdték másolni őket. A Wellis például az elsők között volt, amely poliuretánnal kezdte erősíteni a medencék testét, vagy olyan funkciókat tett a termékekbe, amelyek az amerikai medencéknél extráknak számítottak (fényterápia, hangrendszer, távoli irányítást lehetővé tevő alkalmazás), a kínaiaknál pedig nem is voltak elérhetőek.

A medenceszűrés, az energiahatékonyság és a masszázsfúvókák kialakítása is olyan terület, amelyre odafigyelnek. Olyan mechanikus fúvókákat fejlesztettek, amelyeket nem vízzel, hanem mágnessel hajtanak meg.

A dizájn is fontos szempont a vevőknek, a három éve előkészített minőségvédelmi engedélyeztetési eljárás mellett ezért is jelentett komoly kockázatot a nagyjából egy éve kezdődő amerikai terjeszkedés, amit Czafik Zsolt testvére, Czafik Ákos irányított.

Az amerikaiak nagyobb és robusztusabb darabokat gyártanak, az európaiaknál pedig a finomabb vonalak jellemzőek, nagyjából ahhoz hasonlóan, ahogy az európai és amerikai autók közti különbségeknél lehet ezt látni. Eleinte nem voltak benne biztosak, hogy az európai formaterv sikeres lesz az amerikai piacon, de Czafik Zsolt szerint azért is van most akkora piacnyerésük Amerikában, mert tetszenek a modellek az ottani vevőknek. Az Egyesült Államokban már több mint 50 kereskedést nyitottak.

Az ózdi bővítés főleg a gyártókapacitás szükséges növelését célozza, a humán pozíciók nagy része viszont Dabason marad. A cég külföldi marketingjét, a hirdetéseket, a közösségi médiakampányokat mind a magyar iroda fogja össze. Sok kiállításra járnak Európában és most már Amerikában is, bár ez most a járvány miatt nehézkes.

A borzasztó tempójú növekedés jelenti jelenleg a legnagyobb kihívást, ennek kezelése nem egyszerű feladat egy vállalat életében sem

– mondja Czafik Zsolt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat cégportré czafik zsolt feldolgozóipar jakuzzi masszázsmedence wellis Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.