A 8 perc 46 másodpercig tartó kegyetlen gyilkosság hatására kirobbant tüntetéssorozat az egyik legjelentősebb társadalmi megmozdulás az elmúlt években a nyugati világban. A rasszizmus és a rendőri brutalitás elleni fellépés következtében szobrok dőltek le, utcaneveket változtatnak meg, tv-sorozatokat lőttek le és a rendőrségek megreformálásába kezdtek az USA-ban.
A tüntetéshullám a nemzetközi vállalatcsoportokat is elérte. Az Uncle Ben’s gyártója lecseréli a márka logóját és megváltozhat a neve, a Colgate hasonlóra készül az egyik legjobban fogyó fogkrémével, a Knorr pedig a Németországban cigányszószként árult termékét nevezi át „magyaros paprikaszósz”-ra. A amerikaifoci-bajnokság egyik legismertebb csapata, a Washington Redskins (washingtoni rézbőrűek) is megváltoztatja a nevét hosszas ellenállás után.
Ez a néhány példa azonban jellemzően azokat az eseteket fedi le, ahol kirívó a rasszista konnotáció. A pár megváltoztatott márkanév mellett számtalan olyan termék létezik továbbra is, amelyek távoli, egzotikusnak ható, ugyanakkor leigázott, elnyomott népcsoportokról kapták a nevüket.
A multinacionális vállalatóriások világában komoly hagyománya van annak, hogy egy terméket valamilyen romanticizált népcsoporttal kössenek össze. Leginkább autótípusokat neveznek el valamilyen elnyomott népcsoportról, bár nem feltétlenül, íme néhány Magyarországon ismertebb példa:
Az őslakos népcsoportokról bevallottan egy idealizált, leegyszerűsített, sztereotip kép alapján neveznek el egy márkát. A Nissan például azzal magyarázta a Qashqai elnevezést, hogy a kaskáik megtestesítik az ősi nomád szellemet, amely jól csatolható a SUV-ba belelátott kecsességhez, szabadsághoz, határok feszegetéséhez. A Volkswagen pedig azért választotta a Touareg nevet, mert a luxus SUV szerintük ugyanúgy erős és alkalmazkodó, mint az afrikai népcsoport. Az évszázadokon át elnyomott népcsoportok leginkább a vállalatóriások martketingosztályain válnak kalandvágyó, határokat feszegető héroszokká.
Akinek nem egyértelmű, hogy miért problémás az ilyen jellegű nemzetkarakterológiai leegyszerűsítések és a brandépítés összegyúrása, gondoljon bele, hogy milyen hullámokat vetne, ha a Dacia az új terepjáróját ‘Székely’-nek (akár angolosan CK-nek) keresztelné el a székelyek jó alkalmazkodóképességre hivatkozva. Pláne, ha annyira kannibalizálná a román márka a székely szót, hogy innentől kezdve az interneten rákeresve a székelyekre eladó Daciákat találnánk, ahogy a Qashqai-jal történt.
A leginkább érintett amerikai indiánok (Pontiac autómárka, Apache helikopter, sportklubok stb.) régóta bírálják a gyakorlatot. „Nagyon ellenezzük az ilyen sztereotípiákat. Legalább megkérdeztek volna róla minket” – mondta még korábban a Jeep Cherokee-ról a cseroki szervezet szóvivője. Hozzátette, hogy a törzs neve nem áll jogvédelem alatt, és jogdíjat sem kapnak a nevük felhasználásáért.
Az egyik legfelkapottabb konfliktus az egyik legnagyobb lélekszámú észak-amerikai őslakos népcsoport, a navahók és az Urban Outfitters nevű ruházati cég között zajlott le. A ruhamárka többek között hipszternek nevezett bugyijait árulta a népcsoport nevével, de a navahók beperelték a céget, mivel korábban levédették a nevüket. A felek végül peren kívül megegyeztek, de ennek részleteit nem hozták nyilvánosságra.
Vállalat
Fontos