Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. augusztus 30. 07:45 Vállalat

Cherokee, Qashqai, Quechua vagy Touareg – miért neveznek el márkákat elnyomott népcsoportokról?

A 8 perc 46 másodpercig tartó kegyetlen gyilkosság hatására kirobbant tüntetéssorozat az egyik legjelentősebb társadalmi megmozdulás az elmúlt években a nyugati világban. A rasszizmus és a rendőri brutalitás elleni fellépés következtében szobrok dőltek le, utcaneveket változtatnak meg, tv-sorozatokat lőttek le és a rendőrségek megreformálásába kezdtek az USA-ban.

A tüntetéshullám a nemzetközi vállalatcsoportokat is elérte. Az Uncle Ben’s gyártója lecseréli a márka logóját és megváltozhat a neve, a Colgate hasonlóra készül az egyik legjobban fogyó fogkrémével, a Knorr pedig a Németországban cigányszószként árult termékét nevezi át „magyaros paprikaszósz”-ra. A amerikaifoci-bajnokság egyik legismertebb csapata, a Washington Redskins (washingtoni rézbőrűek) is megváltoztatja a nevét hosszas ellenállás után.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMi az ára annak, ha eladod a neved a luxusiparban?Egy csomó pénzt hoz, de mégiscsak név nélkül kell utána létezni. Hogy birkóznak meg ezzel a divattervezők?

Ez a néhány példa azonban jellemzően azokat az eseteket fedi le, ahol kirívó a rasszista konnotáció. A pár megváltoztatott márkanév mellett számtalan olyan termék létezik továbbra is, amelyek távoli, egzotikusnak ható, ugyanakkor leigázott, elnyomott népcsoportokról kapták a nevüket.

A multinacionális vállalatóriások világában komoly hagyománya van annak, hogy egy terméket valamilyen romanticizált népcsoporttal kössenek össze. Leginkább autótípusokat neveznek el valamilyen elnyomott népcsoportról, bár nem feltétlenül, íme néhány Magyarországon ismertebb példa:

  • Quechua – nehéz úgy elmenni Magyarországon kirándulni, hogy ne fussunk bele egy Quechua termékbe. A 10 milliósra becsült kecsua népcsoport az Andok országaiban, főleg Bolíviában, Ecuadorban és Peruban él. A kecsuák számos, szerencsétlenebb sorsú őslakos népcsoporttal szemben legalább nagy számban maradtak fenn, ám brutálisan el voltak nyomva a spanyolok kegyetlen gyarmati rendszere alatt. A gyarmati elnyomásból fakadóan a mai napig kirívó a vagyoni egyenlőtlenség Dél-Amerikában, és ennek leginkább a kecsuák és más őslakos törzsek a kárvallottjai.
  • Jeep Cherokee – a cseroki a legnagyobb észak-amerikai indián népcsoport, amelynek nagyjából 300 ezer tagja van. A XIX. században az egész törzset többször erőszakkal telepítették át. Az amerikai őslakosok a mai napig jelentősen szegényebbek az átlag amerikainál, a háztartások medián jövedelme az országos érték kétharmada körül van.
  • Nissan Qashqai – a kaskái egy török nyelvű, nagyjából hárommilliós, Iránban élő népcsoport. A hagyományosan nomád kaskáikat többször próbálták erőszakkal letelepíteni, az állam elvette földjeik egy részét, a hatvanas-hetvenes években számos módon korlátozták életüket.
  • Volkswagen Touareg – a tuareg a Szaharában és a Száhel-övezetben, főleg Maliban élő berber népcsoport, létszámukat szintén három millióra becsülik. A francia gyarmatosítók alárendeltjeiként éltek a XX. század első felében, fokozatosan kobozták el földjeiket. Miután Mali függetlenné vált, brutálisan elnyomta a félnomád népcsoportot, ami a mai napig nem szűnt meg.

Az őslakos népcsoportokról bevallottan egy idealizált, leegyszerűsített, sztereotip kép alapján neveznek el egy márkát. A Nissan például azzal magyarázta a Qashqai elnevezést, hogy a kaskáik megtestesítik az ősi nomád szellemet, amely jól csatolható a SUV-ba belelátott kecsességhez, szabadsághoz, határok feszegetéséhez. A Volkswagen pedig azért választotta a Touareg nevet, mert a luxus SUV szerintük ugyanúgy erős és alkalmazkodó, mint az afrikai népcsoport. Az évszázadokon át elnyomott népcsoportok leginkább a vállalatóriások martketingosztályain válnak kalandvágyó, határokat feszegető héroszokká.

Akinek nem egyértelmű, hogy miért problémás az ilyen jellegű nemzetkarakterológiai leegyszerűsítések és a brandépítés összegyúrása, gondoljon bele, hogy milyen hullámokat vetne, ha a Dacia az új terepjáróját ‘Székely’-nek (akár angolosan CK-nek) keresztelné el a székelyek jó alkalmazkodóképességre hivatkozva. Pláne, ha annyira kannibalizálná a román márka a székely szót, hogy innentől kezdve az interneten rákeresve a székelyekre eladó Daciákat találnánk, ahogy a Qashqai-jal történt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMárkanévvé süllyesztenék a WTF és LOL rövidítéseketA Procter & Gamble megkérte a bejegyzési engedélyeket, de egyelőre nem árulja el, mi a célja, ha megkapja.

A leginkább érintett amerikai indiánok (Pontiac autómárka, Apache helikopter, sportklubok stb.) régóta bírálják a gyakorlatot. „Nagyon ellenezzük az ilyen sztereotípiákat. Legalább megkérdeztek volna róla minket” – mondta még korábban a Jeep Cherokee-ról a cseroki szervezet szóvivője. Hozzátette, hogy a törzs neve nem áll jogvédelem alatt, és jogdíjat sem kapnak a nevük felhasználásáért.

Az egyik legfelkapottabb konfliktus az egyik legnagyobb lélekszámú észak-amerikai őslakos népcsoport, a navahók és az Urban Outfitters nevű ruházati cég között zajlott le. A ruhamárka többek között hipszternek nevezett bugyijait árulta a népcsoport nevével, de a navahók beperelték a céget, mivel korábban levédették a nevüket. A felek végül peren kívül megegyeztek, de ennek részleteit nem hozták nyilvánosságra.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat indián márka Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.