A válsággal hirtelen kijózanodni kényszerültek az elmúlt években egyre látványosabb hirdetésekre költő vállalatok. A New York Times cikkében idézett adatok szerint a reklámkiadások negyedével esnek vissza az idén, és 2023-ig nem is várható, hogy a reklámipar ki tudna lábalni a recesszióból. A becslést többek között a Twitter példája is alátámasztja, a közösségi médium mögött álló cég hirdetési bevételei az előző negyedévben 23 százalékkal csökkentek, és a reklámpiac egyik legnagyobb szereplőjeként ismert Omnicom csoport is 25 százalékos bevételkiesést szenvedett el.
A járvány előtti időkben a hirdetők a kampányaik hatását nemcsak hírességek felkérésével és bravúros technikai megoldások megrendelésével igyekezték fokozni, hanem fényűző PR-események szervezésére, fogadások, vacsorák megszervezésére is bőven adtak megbízásokat. Ezek azonban most jobbára a megszorítások áldozatául esnek, az ügynökségek kénytelenek a lehető leghatékonyabban megoldani a termékek és szolgáltatások népszerűsítését, ami
egyre egyszerűbb reklámokat eredményez.
Kutatások szerint a jelenlegi helyzetben a fogyasztók is jobban fogadják a visszafogott hirdetéseket.
Ez persze nem túl jó hír az ügynökségeknek. Egy az amerikai lap által megkérdezett szakértő szerint kevesebb és kisebb cég lesz a marketingszolgáltatások piacán, és ők kénytelenek lesznek az eddig bevett, sokszor pazarló gyakorlatok nagy részét elhagyni. Sőt, a várakozások szerint a megrendelőknek egyre fontosabb a rugalmasság, így a hosszú időtartamú, akár több éves szerződéseket a projektalapú együttműködések váltják fel.
A járvány miatti lezárások időszakában készített reklámok mindenesetre bizonyítják, hogy az iparág még akkor is működőképes, ha a felvételek videohívások formájában készülnek vagy korábbi anyagokat kell újra felhasználni. Egy amerikai étteremlánc marketingfőnöke szerint most akár hétről hétre is megváltozik, hogy mire fogékonyak a fogyasztók, az új elvárásoknak mindenesetre a korábbi költések töredékéből is meg lehet felelni.
Vállalat
Fontos