Még azokat a nagyvállalatokat sem kímélik a járvány gazdasági következményei, amelyekről azt gondolnánk, hogy akár profitálhatnak is az elmúlt hetek drámai változásaiból a Wall Street Journal gyűjtése szerint. Sokszor csak egy-egy üzletág felfutását tapasztalták meg a cégek, miközben a többi területen visszaesett a forgalmuk, vagy még nem gyűrűzött be hozzájuk a válság, így összességében nem javult érdemben az üzleti helyzetük.
Például hiába kérik az otthonaikba zárkózott amerikaiak milliói a vásárlásaik házhoz szállítását, ha elmaradnak a jellemzően nagyobb volumenű és jövedelmezőbb céges megrendelések az olyan csomagküldő vállalatoknál, mint a Magyarországon is működő UPS. A lakossági kiszállítás ugyanis több kisebb csomag kézbesítésével jár az üzleti megbízásokhoz képest, így a futárok a munkaidejük során hosszabb utat kell, hogy megtegyenek és többször kénytelenek megállni, mint korábban.
Hasonló helyzetben van a Post-it cédulákról szintén világszerte ismert, rendkívül széleskörű termékkínálattal rendelkező 3M is. Bár a cég a maszkok eladásából a szokásoshoz képest nagyjából 100 millió dolláros többletbevételhez jutott 2020 első negyedévében ebben a termékcsoportban, az irodai kellékek piacának bezuhanása olyannyira fájó, hogy összességében 20 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el az amerikai régióban.
Erős növekedést érzékeltünk többek között a személyes védelemmel kapcsolatos termékek piacán a járvány miatt megnövekvő keresletnek köszönhetően. Ugyanakkor a koronavírus megfékezését célzó intézkedések miatt több piacunkon visszaesett a kereslet.
– mondta el Mike Roman, a 3M ügyvezetője a New York-i lapnak.
A Pepsi és a Coca-Cola is ellentmondásos tapasztalatokat gyűjtött az elmúlt pár hétben. Egyfelől a vásárlók bespájzoltak a járvány kezdetén a termékeikből, és bizonyos árucikkeik népszerűsége megnőtt a kényszerű otthoni étkezéseknek köszönhetően. Másfelől az éttermek bezárásától kezdve a rendezvények elmaradásán keresztül az italautomaták elkerüléséig számos értékesítési csatornán komoly veszteségeket szenvednek el a nagy italgyártók.
A gyógyszeriparban sem egyértelmű, hogy a cégek jól járnának a vírus terjedésével. A Pfizer az elmúlt negyedévben ugyan 150 millió dollárral tudta bővíteni az eladásait, a folytatást illetően már egyáltalán nem bizakodó. Az elhalasztott vizsgálatok és konzultációk miatt várhatóan kevesebb gyógyszert írnak fel az orvosok a következő hónapokban, ráadásul az ügynökeik sem tudják látogatni a rendelőket, ami további forgalomkieséshez vezet.
A Google sem ússza meg a járvány kedvezőtlen hatásait a hirdetési piac összeomlása miatt. A keresőt üzemeltető Alphabet az elmúlt öt év legkisebb növekedését érte el az előző negyedévben, a reklámokból befolyó bevételei pedig 2010 óta nem emelkedtek olyan lassan, mint idén január és március között. Szakértői becslések szerint a Google-on látható hirdetések több mint felét kis- és középvállalatok rendelik meg és az ügyfélkörben a turizmus az egyik legfontosabb ágazat, ami nem kecsegtet fényes kilátásokkal a következő hónapok forgalmát illetően.
Vállalat
Fontos