Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. április 21. 10:04 Vállalat

Tökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hír

A koronavírus sok más mellett a légi szállítást is a feje tetejére állította a világban. Ahogy a Bloomberg írta még március végén, normális esetben egy küldemény repülőgéppel történő eljuttatásának megszervezése unalmas rutinmunka, a járvány európai és amerikai berobbanása után viszont gyilkos licitharccá változott.

Normális esetben*leszámítva az olyan kiemelt időszakokat, mint a karácsony előtti nagyjából 300 ezer dollárért (mintegy 100 millió forint) lehet egy teherszállító Boeing 747-est vagy 777-est kibérelni, hogy Hongkongból valamelyik nagy európai repülőtérre vigyen el árut. Március végére ez a tarifa 600-800 ezer dollárra emelkedett, és óráról változott, amire korábban sosem volt példa. Azóta pedig tovább drágult a szolgáltatás, múlt heti állapot szerint az említett viszonylaton 800 ezer dollár fölé mentek az árak, míg Afrikába (Addisz-Abeba, Johannesburg) csak több mint egymillió, New Yorkba több mint másfél millió dollárért lehetett szállítmányt reptetni Hongkongból.

Ennek részben az az oka, hogy a járvány miatt drámaian visszaesett az utasforgalom, márpedig normális időkben a légi úton szállított áruk felét a széles törzsű utasszállítók viszik, csak a másik felét a kifejezetten erre a célra épített teherszállító gépek. Az előbbi kapacitás most szinte egy az egyben kiesett, miközben minden ország, amely megengedheti magának, Kínából igyekszik egészségügyi felszereléseket vásárolni a maszkoktól kezdve az izolációs köpenyeken át a lélegeztetőgépekig.

Ezeket amúgy hajón szállítanák, hiszen normális körülmények között nem olyan értékes dolgok*talán a lélegeztetőgépeket leszámítva, hogy megérje őket reptetni. És mindemellett persze a vállalatok a világ minden táján szeretnének hozzájutni azokhoz a részegységekhez, termékekhez is – a képernyőpanelektől hajók alkatrészein át a kész mobiltelefonokig –, amelyek a gyártáshoz, illetve a fogyasztók kiszolgálásához kellenek.

Mindezek eredője, hogy nincs elég légi szállítási kapacitás, gyakran még az említett többszörös áron sem. Ugyan Magyarországra is megfordultak nagyobbnál nagyobb teherszállító gépek – a lengyelek pedig kibérelték a világ leghatalmasabb, egyetlen példányban üzemelő típusát –, ezekkel a jelek szerint nem lehet olyan ütemben elhozni Kínából az egészségügyi felszereléseket, mint a kormány szeretné.

Így jönnek képbe az olyan keskeny törzsű (egyfolyosós) utasszállítók, amelyek tervezésénél a teherszállító képesség csak annyiban szempont, hogy az utasok poggyászát el tudják vinni. Mint az utóbbi években néhányszor láttuk, még ez sem sikerül mindig, a Wizz Air hagyott csomagokat Dubajban és Egyiptomban, a Ryanairnek pedig a Kanári-szigetekre vitt nyaralókat Budapestről részben poggyászok nélkül.

Ehhez képest igazán meglepő, hogy a Wizz Air teherszállításba kezdett; „nem is gondoltam volna, hogy valaha ilyet fogunk csinálni” – mondta a magyar alapítású társaság vezérigazgatója, Váradi József nemrég Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel találkozva.

A társaság a G7-nek küldött válaszai szerint március 23. óta 53 teherszállító járatot közlekedtetett Kína és Magyarország között*A válaszok péntek esti megérkezéséig 49-et, szombaton újabb négy gép landolt Budapesten. További három gép érkezése ma délelőtt várható, ezeket még nem számoltam bele az 53-ba., átlagosan 10 tonna szállítmánnyal. Ezek többségét a társaság legnagyobb és legkorszerűbb típusával, az A321neóval repülték, amelyre a szállítmány tartalmától függően nagyjából 80 köbméternyi áru zsúfolható fel.

A szállítmányt elsősorban a csomagtérbe rakodják be (ahova máskor a nagy bőröndöket), de bizonyos árucikkeket az utastérben helyeznek el, elsősorban az ülések feletti poggyásztartóban és az ülések alatt. Az üléseket nem szedik ki, így a rögzítést részben a meglévő biztonsági övekkel, részben – ahogy a nyitóképen látható – a légi közlekedésben amúgy is használatos hálókkal és szíjakkal oldják meg. Megérkezés után már csak ki kell pakolni:

Fotó: KKM

Miközben utasok és stewardessek értelemszerűen nincsenek a fedélzeten, a nagy távolság miatt pilótából két váltás (azaz összesen négy) kell, továbbá egy szerelő és egy a rakodást irányító szakember is mindig utazik. Emellett, legalábbis az első úton – mint az Aeromagazin interjújából kiderült – egy kínaiul beszélő külügyes alkalmazott is velük ment.

Ami az előzetes felkészülést illeti, a társaság válaszai szerint szimulátoros tréningre nincs szükség, de a pilótáknak tanulmányozniuk kell azoknak az országoknak a repülési szabályait, amelyek fölött és ahová repülnek, mivel az ottani, a repülést érintő szabályok és gyakorlatok gyakran eltérnek az európaiaktól. Ilyen például, hogy Mongóliában és Kínában a repülésben a metrikus rendszert használják, azaz a magasságot méterben adják meg a világ nagyobb részén elterjedt láb helyett.

Ezekre a pilóták fel tudnak készülni a számukra összeállított információs anyagokból, de az első úton így is volt, ami meglepetésként érte őket.

Nekünk a több mint tízórás munkaidő után 14,5 óra pihenőidőre volt szükségünk az előírások szerint. Eredetileg az volt a terv, hogy erre az időre szállodába megyünk, hogy kipihenhessük magunkat, de a kínai hatóságok közölték velünk, hogy ha elhagyjuk a gép fedélzetét, akkor karanténba kell vonulnunk. Erről természetesen szó sem lehetett, így a gép utasterében tértünk nyugovóra a visszaút előtt

– elevenítette fel Tóth Ferenc kapitány az említett interjúban. De a közbenső tankolásnál is csak egyvalaki mehetett le a betonra, hogy körbejárva ellenőrizze a gépet és a tankolást. Így legalább a kockázat minimálisra csökkent, és szerencsére eddig nem is fertőződött meg a társaság egyetlen dolgozója sem.

A távolság miatt a gépeknek oda- és visszafelé is legalább egyszer meg kell állniuk tankolni, ezt leggyakrabban a kazah fővárosban (Nur-szultan, korábban Asztana) teszik meg, ahová 2017 óta amúgy is repültek a társaság gépei. Visszafelé időnként két tankolásra is szükség van, Nur-szultan mellett például az oroszországi Irkutszkban.

Fotó: Árvai Károly/kormany.hu

Nem Magyarország egyébként az egyetlen, amely igénybe veszi a Wizz Airt teherszállításra. A társaság kérdésünkre Észak-Macedóniát nevezte meg, ezen kívül a Reuters még Szlovéniáról írt. A hírügynökségnek Váradi József azt mondta, hogy a mostani nem olyan időszak, amikor nyereséget kell csinálni, de a társaság kérdésünkre azt nem árulta el, hogy ezek kifejezetten nullszaldós feladatok, vagy azért realizál valamekkora hasznot.

Miért érheti meg ez az egész? Nos, a kiindulópont az, hogy múlt heti adat szerint a társaság a járvány előtti kapacitásának mindössze 3 százalékát üzemelteti, így most csak az a kérdés, hogy mekkora veszteséget termel a vállalat. (A nagyon gyors fellendülésbe vetett hit szertefoszlását mutatja a nemrég bejelentett nagyarányú elbocsátás.) A Ryanair az engedélyek megtartása érdekében hatnaponta megrepteti budapesti gépeit, ilyesmire nyilván nincs szükség a teherszállításra befogott repülőknél. Az olcsóbbá váló kerozin is könnyebben kihozhatóvá teszi a matekot, emellett pedig a mostani szerepvállalás a társaság reputációját is növeli idehaza. Ha pedig esetleg még nyereséget is termelnek ezek az utak, akkor pláne megéri a dolog.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNagy hiba lenne, ha úgy indítanák újra a padlóra került légitársaságokat, mintha mi sem történt volnaGyakorlatilag nulláról kell felállnia a teljes iparágnak a legtöbb esetben állami segítséggel. Ez alkalmat adhatna arra, hogy a szektorral egy új, zöldebb alkut kössünk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat járvány Kína koronavírus maszk szájmaszk wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.