Sikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat. Erre még december 18-án került sor, amikor az A350-1000 típusú gép egy négy és félórás időszakban nyolc felszállást hajtott végre a Toulouse-Blagnac repülőtérről, fedélzetén két pilótával és három tesztmérnökkel.
„Miután elfoglaltuk a megfelelő helyet a futópályán, és vártunk a felszállási engedélyre, bekapcsoltuk a robotpilótát. A gázkarokat felszállási teljesítményre állítottuk, és figyeltük a gép működését. Magától elkezdett gurulni, gyorsulás közben pontosan tartotta a futópálya középvonalát és a megadott fordulatszámot. A repülőgép orra automatikusan emelkedni kezdett a megfelelő szögben, és néhány másodperc múlva már a levegőben voltunk”
– idézte fel Yann Beufils tesztpilóta.
Az Airbus közleménye szerint nem a világ sok repülőterén és repülőgépén telepített műszeres leszállító rendszerhez hasonló megoldást használtak, hanem olyan automatikus képfelismerő rendszert, amelyet csak a tesztgépre telepítettek. A vállalat közreadott egy olyan felvételt is, amely azt mutatja, hogy a pilóta nem használja a kezét felszállás közben.
Az emberi beavatkozás nélküli felszállás az Airbus szélesebb fókuszú, az automata földön gurulást és a leszállást is célul kitűző, 2018 júniusában indított projektjének része. A tervek szerint az utóbbi két dolgot az idei év közepén fogják kipróbálni.
Valószínűleg a pilóta nélküli repüléstől való idegenkedés az oka annak, hogy a cég közleménye arra is kitér, hogy az Airbus nem önmagában az automatizálás kedvéért vágott bele ebbe a fejlesztésbe, hanem olyan fejlesztésekkel szeretné párosítani, mint az innovatív anyagok használata, a rendszerek összekötése és az elektromos hajtás. Ezzel egyebek mellett a pilótahiány és a növekvő légi forgalom által okozott problémákat – például a késéseket – szeretné kezelni, miközben tovább növeli a biztonságot. A vállalat szerint pilótákra továbbra is szükség lesz, az autonóm technológiák arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a munkájukat, a rutinfeladatok helyett a fontos döntések meghozatalára tudjanak koncentrálni.
Az Airbus óvatossága érthető, már csak azért is, mert a 2018-as, illetve tavalyi Boeing 737 Max-katasztrófákhoz legnagyobb mértékben egy elvileg a pilóták munkáját segítő, csak éppen rosszul beállított és általuk nem eléggé ismert repülésirányító automatika járult hozzá. De már a UBS egy 2017-es felmérése azt hozta ki, hogy az emberek 63 százaléka nem szeretne pilóta nélküli repülőgépen utazni – emlékeztet a CNBC cikke.
A svájci bank elemzése szerint ugyanakkor egy átlagos repülőút során a pilóták csak hét percen keresztül vezetik teljesen önállóan a gépet. A UBS szerint talán már csak öt évet kell arra várni, hogy egy pilótával repüljenek majd a gépek, nemcsak a teher-, hanem az utasszállítók is. A világ légitársaságai ezzel évente legalább 15 milliárd dollárt spórolnának.
Tech
Fontos