Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. január 17. 10:30 Tech

Önállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítója

Sikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat. Erre még december 18-án került sor, amikor az A350-1000 típusú gép egy négy és félórás időszakban nyolc felszállást hajtott végre a Toulouse-Blagnac repülőtérről, fedélzetén két pilótával és három tesztmérnökkel.

„Miután elfoglaltuk a megfelelő helyet a futópályán, és vártunk a felszállási engedélyre, bekapcsoltuk a robotpilótát. A gázkarokat felszállási teljesítményre állítottuk, és figyeltük a gép működését. Magától elkezdett gurulni, gyorsulás közben pontosan tartotta a futópálya középvonalát és a megadott fordulatszámot. A repülőgép orra automatikusan emelkedni kezdett a megfelelő szögben, és néhány másodperc múlva már a levegőben voltunk”

– idézte fel Yann Beufils tesztpilóta.

Az Airbus közleménye szerint nem a világ sok repülőterén és repülőgépén telepített műszeres leszállító rendszerhez hasonló megoldást használtak, hanem olyan automatikus képfelismerő rendszert, amelyet csak a tesztgépre telepítettek. A vállalat közreadott egy olyan felvételt is, amely azt mutatja, hogy a pilóta nem használja a kezét felszállás közben.

Forrás: Airbus

Az emberi beavatkozás nélküli felszállás az Airbus szélesebb fókuszú, az automata földön gurulást és a leszállást is célul kitűző, 2018 júniusában indított projektjének része. A tervek szerint az utóbbi két dolgot az idei év közepén fogják kipróbálni.

Valószínűleg a pilóta nélküli repüléstől való idegenkedés az oka annak, hogy a cég közleménye arra is kitér, hogy az Airbus nem önmagában az automatizálás kedvéért vágott bele ebbe a fejlesztésbe, hanem olyan fejlesztésekkel szeretné párosítani, mint az innovatív anyagok használata, a rendszerek összekötése és az elektromos hajtás. Ezzel egyebek mellett a pilótahiány és a növekvő légi forgalom által okozott problémákat – például a késéseket – szeretné kezelni, miközben tovább növeli a biztonságot. A vállalat szerint pilótákra továbbra is szükség lesz, az autonóm technológiák arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a munkájukat, a rutinfeladatok helyett a fontos döntések meghozatalára tudjanak koncentrálni.

A tesztgép. Fotó: Airbus

Az Airbus óvatossága érthető, már csak azért is, mert a 2018-as, illetve tavalyi Boeing 737 Max-katasztrófákhoz legnagyobb mértékben egy elvileg a pilóták munkáját segítő, csak éppen rosszul beállított és általuk nem eléggé ismert repülésirányító automatika járult hozzá. De már a UBS egy 2017-es felmérése azt hozta ki, hogy az emberek 63 százaléka nem szeretne pilóta nélküli repülőgépen utazni – emlékeztet a CNBC cikke.

A svájci bank elemzése szerint ugyanakkor egy átlagos repülőút során a pilóták csak hét percen keresztül vezetik teljesen önállóan a gépet. A UBS szerint talán már csak öt évet kell arra várni, hogy egy pilótával repüljenek majd a gépek, nemcsak a teher-, hanem az utasszállítók is. A világ légitársaságai ezzel évente legalább 15 milliárd dollárt spórolnának.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus automatizáció repülés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.