Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. január 19. 12:12 Vállalat, Világ

Bosszantó technikai hibák sorozata miatt csúszik a kínai utasszállító repülő fejlesztése

A kínai mérnökök nem jól számolták ki azokat az erőket, amelyek a repülés során a C919 modellszám alatt készülő, új keskenytörzsű gép hajtóműveit érhetik – írja a Reuters négy, az esethez közel álló forrásra hivatkozva. Kínából így rossz adatokat küldtek a hajtóműveket fejlesztő CFM-nek, a General Electric és a francia Safran közös vállalatának.

A pontatlanság egyébként a hasonló komplex fejlesztéseknél nem ritka, ám ebben az esetben különösen kínos, mert a Boeing 737 MAX és az Airbus 320neo típuscsaládjának versenyt állító repülő készítése már legalább öt évvel csúszik. Mivel a CFM-nél most valószínűleg meg kell erősíteni a hajtóműveket és a burkolásukat, a program újabb halasztást szenved.

A gépet fejlesztő COMAC által gyártott prototípusok még az ötödét sem teljesítették annak a 4200 repült órának, amely minimálisan kell a C919 kínai engedélyeztetéséhez. A csúszást ugyanakkor nehéz mérni és megjósolni, mert a program teljes titokban folyik, már 2008 óta. A COMAC vezetője tavaly csak annyit árult el a kínai állami sajtónak, hogy az engedélyeztetés két-három éven belül várható, a szakértők szerint azonban ez tarthatatlan lesz.

A C919-essel egyéb technikai problémák is adódtak. A Reuters úgy tudja, hogy korábban megrepedtek bizonyos stabilizáló elemek repülés közben, és a hajtóműnél is felmerült a sérülékenység veszélye, ám azóta ezeket a hibákat kijavították.

A kínaiaknak azért kellett volna sietniük a C919 piacra dobásával, mert a polgári légi közlekedés erősen ciklusos gazdaság, és az előrejelzések szerint a pár éve tartó erős beruházási hullám 2020 végére kifut. Ha csak 2021-22-ben sikerül piacra dobni az új gépet, jelentős megrendelésektől esik el a COMAC.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖnállóan szállt fel az Airbus egyik utasszállítójaSikeresen tesztelte a teljesen automatikus felszállást lehetővé tévő rendszerét az Airbus – közölte tegnap a vállalat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ C919 COMAC fejlesztés késés Kína technikai hiba utasszállító Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Fontos

Stubnya Bence
2024. május 7. 05:38 Közélet, Világ

A románok fogyasztanak, a magyarok beruháznak, de ki lesz ettől gazdagabb hosszú távon?

Románia fogyasztásorientált gazdasági stratégiával hagyta le egy főre eső GDP-ben Magyarországot. A magyar gazdaságpolitika viszont még inkább a beruházásokra fókuszálna.

Torontáli Zoltán
2024. május 5. 05:32 Élet, Világ

Már egészen messziről is átjárnak a magyarok Szlovákiába élelmiszerért

Tényleg megéri 80-100 kilométerről rendszeresen kijárni cigiért, sörért, sajtért és sok minden másért? Egyre többen gondolják úgy, hogy igen.

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.