Az ünnepek során őrült mennyiségű pénz megy el zömmel egyszer használatos csomagolópapírokra, dobozokra, szalagokra és egyéb kellékekre, ráadásul az emberek jelentős részének se tehetsége, se kedve nincs az ajándékcsomagoláshoz.
Kérdés, hogy van-e egyáltalán bármi értelme ennek a felhajtásnak, amit Erick M. Mas vizsgált meg több kísérlet lebonyolításával. A The Conversation-ön összefoglalt eredmények szerint sok esetben teljesen fölösleges a tökéletes csomagoláson igyekezni. Sőt, amikor Mas és kutatótársai 180 egyetemistát jutalmaztak meg szebben és hanyagabb módon becsomagolt bögrékkel, azt tapasztalták, hogy
akik a csúnyább csomagokat kapták, még jobban is örültek az ajándékuknak.
E furcsa eredmény megértése végett tovább vizsgálódtak a szakemberek, akik egy következő kísérlet során azt találták, hogy a szebb csomagolással emelkednek az ajándékkal kapcsolatos elvárások is. Vagyis egy adott tárgynak – például a kutatás során ajándékozott fülhallgatónak – jobban örülnek az emberek, ha a csomagolás alapján csak valami rosszabbra számítanak, míg fordított esetben csalódás lehet a gondosan díszített meglepetés vége.
Teljesen azonban nem érdemes lemondani az igényes csomagolásról. Egy harmadik kísérlet ugyanis arra világított rá, hogy a fentebbi megállapítások leginkább akkor állnak fenn, ha közeli barátok, rokonok ajándékozzák meg egymást. Távolabbi hozzátartozóktól kapott csomagok esetében azok szépsége alapján az ajándék milyensége helyett inkább az ajándékozóval való kapcsolatuk mélységére hajlamosak következtetni az emberek.
Tehát egyrészt pénzt, időt és energiát lehet spórolni, másrészt növelni lehet az ajándék okozta örömöt, ha a legjobb barátoknak és a szűkebb családi körnek szánt csomagokat kevésbé díszítjük. A kevésbé közeli ismerősök ajándékait viszont érdemes szépen becsomagolni, és ezzel is kifejezni a velük való kapcsolat fontosságát.
Élet
Fontos