Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. november 28. 16:53 Élet, Vállalat

Elvesztheti a parkolási előnyét a megosztható e-autó Budapesten

A fővárosi közgyűlés előtt lévő, a parkolási rendet átalakító módosító javaslatcsomagnak van egy eddig kevésbé ismert rendelkezése, amely felkéri a főpolgármestert, hogy

“vizsgáltassa meg a közösségi autóbérleti rendszerben üzemelő gépjárművekkel való várakozások tekintetében a személygépkocsihasználat e formájának elterjedését segítő kedvezményrendszer versenysemleges módon való megteremtésének, valamint parkolási rendszerbe történő illesztésének lehetőségeit”.

Ez a nyakatekert mondat egy javaslatot takar, amely arra vonatkozik, hogy Budapesten a jövőben minden autómegosztó szolgáltatásban résztvevő autó egyforma kedvezményt kapjon a parkolási díjakból. Jelenleg csak a zöld rendszámos, elektromos és hibrid autók parkolhatnak díjmentesen Budapesten, a benzinesek és a dízelek nem. Utóbbiaknál az autómegosztás szolgáltatója fizeti ki a parkolási díjat.

A javaslat a versenysemlegességre hivatkozva eltörölné az autók hajtás szerinti megkülönböztetését a kedvezményeknél, ami a gyakorlatban leginkább csak úgy képzelhető el, hogy a benzinesek és a dízelek is ingyen parkolhatnának. Elvi lehetőségként felmerülhet ugyan egy mindkét konstrukcióra érvényes, egyforma összegű kedvezményes díj bevezetése, de ez azért nem valószínű, mert az elektromos autók esetében egyenesen hátrányba hozná a megosztókat a lakossági e-autók tulajdonosaival szemben. Márpedig ez nem lehet a főváros érdeke.

Mindez persze jó hír azoknak a cégeknek, amelyek nem csak zöld rendszámos autókkal töltötték fel a flottájukat (ezek legnagyobbika a Mol-hoz tartozó Limo), és elég rossz hír a kizárólag e-autókkal operálóknak (ezek vezető képviselője a GreenGo). 

A versenysemlegesség elsősorban gazdasági fogalomként értelmezhető, miközben az e-autók parkolási kedvezménye sokkal inkább környezetvédelmi kérdés. Az ingyenes parkolás a zöldebb technológia szándékos előnyben részesítése, annak terjedését hivatott ösztönözni. A Főpolgármesteri Hivatalt ezért megkérdeztük, hogy szerintük nem jelent-e környezetvédelmi megközelítésből problémát a javaslat, amint kérdésünkre válaszolnak, cikkünket kiegészítjük.

A javaslat szövege szerint egyébként a megosztásos rendszerben futó autók fele nem elektromos/hibrid, vagyis elég jelentős arányról van szó.

A GreenGo azt mondta nekünk, cégük indulásakor egyetértettek az akkori városvezetéssel abban, hogy az autómegosztást elektromos flottával kell csinálni Budapesten, mert így lehet a legtöbb előnyt elérni.

Mint a legrégebbi szolgáltató Magyarországon – és közben az egyetlen, ami csak elektromos flottával üzemel – bizonyítottuk, hogy megvalósítható és fenntartható az e-carsharing. Sajnos a carsharing szabályozási keretrendszer még nem készült el, pedig már 2 éve elindult törvényi szinten, és várjuk a kormányrendeletet, amely kijelöli majd az önkormányzati rendeletek kereteit. A most elindult fővárosi szabályozási folyamat nem transzparens, esetleges visszaélésekre alkalmas helyzetet teremthet, hiszen sem a jogszabályi, sem a technikai feltételei nem adottak egyelőre a carsharing autók megkülönböztetésére

– írták.

Szerintük visszalépés a robbanómotoros autóknak kedvezményt nyújtani, inkább a carsharing elektromos autókra való ösztönzésére kellene szabályokat alkotni.

A Molnál ugyanakkor érthető módon pártolják és támogatják a javaslatot.

A közösségi autózásban élenjáró európai városok tapasztalatai szerint egyetlen megosztott autó képes öt vagy akár tíz saját gépkocsit kiváltani. Ez a megoldás tökéletes eszköz a forgalom, a városokra jellemző zsúfoltság enyhítésére, ezzel párhuzamosan pedig a környezetre is jótékony hatással van. Éppen ezért a közösségi autózást támogató kezdeményezések rendkívül fontosak

– mondták nekünk a cégnél.

A Mol Limo flottájában jelenleg 150 elektromos és 300 benzines jármű van, az azonban üzleti titoknak minősül, hogy a benzines autók után összesen mennyi parkolási díjat fizetnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat Budapest díjmenetesség e-autó GreenGo Mol Mol Limo parkolás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.