A fővárosi közgyűlés előtt lévő, a parkolási rendet átalakító módosító javaslatcsomagnak van egy eddig kevésbé ismert rendelkezése, amely felkéri a főpolgármestert, hogy
“vizsgáltassa meg a közösségi autóbérleti rendszerben üzemelő gépjárművekkel való várakozások tekintetében a személygépkocsihasználat e formájának elterjedését segítő kedvezményrendszer versenysemleges módon való megteremtésének, valamint parkolási rendszerbe történő illesztésének lehetőségeit”.
Ez a nyakatekert mondat egy javaslatot takar, amely arra vonatkozik, hogy Budapesten a jövőben minden autómegosztó szolgáltatásban résztvevő autó egyforma kedvezményt kapjon a parkolási díjakból. Jelenleg csak a zöld rendszámos, elektromos és hibrid autók parkolhatnak díjmentesen Budapesten, a benzinesek és a dízelek nem. Utóbbiaknál az autómegosztás szolgáltatója fizeti ki a parkolási díjat.
A javaslat a versenysemlegességre hivatkozva eltörölné az autók hajtás szerinti megkülönböztetését a kedvezményeknél, ami a gyakorlatban leginkább csak úgy képzelhető el, hogy a benzinesek és a dízelek is ingyen parkolhatnának. Elvi lehetőségként felmerülhet ugyan egy mindkét konstrukcióra érvényes, egyforma összegű kedvezményes díj bevezetése, de ez azért nem valószínű, mert az elektromos autók esetében egyenesen hátrányba hozná a megosztókat a lakossági e-autók tulajdonosaival szemben. Márpedig ez nem lehet a főváros érdeke.
Mindez persze jó hír azoknak a cégeknek, amelyek nem csak zöld rendszámos autókkal töltötték fel a flottájukat (ezek legnagyobbika a Mol-hoz tartozó Limo), és elég rossz hír a kizárólag e-autókkal operálóknak (ezek vezető képviselője a GreenGo).
A versenysemlegesség elsősorban gazdasági fogalomként értelmezhető, miközben az e-autók parkolási kedvezménye sokkal inkább környezetvédelmi kérdés. Az ingyenes parkolás a zöldebb technológia szándékos előnyben részesítése, annak terjedését hivatott ösztönözni. A Főpolgármesteri Hivatalt ezért megkérdeztük, hogy szerintük nem jelent-e környezetvédelmi megközelítésből problémát a javaslat, amint kérdésünkre válaszolnak, cikkünket kiegészítjük.
A javaslat szövege szerint egyébként a megosztásos rendszerben futó autók fele nem elektromos/hibrid, vagyis elég jelentős arányról van szó.
A GreenGo azt mondta nekünk, cégük indulásakor egyetértettek az akkori városvezetéssel abban, hogy az autómegosztást elektromos flottával kell csinálni Budapesten, mert így lehet a legtöbb előnyt elérni.
Mint a legrégebbi szolgáltató Magyarországon – és közben az egyetlen, ami csak elektromos flottával üzemel – bizonyítottuk, hogy megvalósítható és fenntartható az e-carsharing. Sajnos a carsharing szabályozási keretrendszer még nem készült el, pedig már 2 éve elindult törvényi szinten, és várjuk a kormányrendeletet, amely kijelöli majd az önkormányzati rendeletek kereteit. A most elindult fővárosi szabályozási folyamat nem transzparens, esetleges visszaélésekre alkalmas helyzetet teremthet, hiszen sem a jogszabályi, sem a technikai feltételei nem adottak egyelőre a carsharing autók megkülönböztetésére
– írták.
Szerintük visszalépés a robbanómotoros autóknak kedvezményt nyújtani, inkább a carsharing elektromos autókra való ösztönzésére kellene szabályokat alkotni.
A Molnál ugyanakkor érthető módon pártolják és támogatják a javaslatot.
A közösségi autózásban élenjáró európai városok tapasztalatai szerint egyetlen megosztott autó képes öt vagy akár tíz saját gépkocsit kiváltani. Ez a megoldás tökéletes eszköz a forgalom, a városokra jellemző zsúfoltság enyhítésére, ezzel párhuzamosan pedig a környezetre is jótékony hatással van. Éppen ezért a közösségi autózást támogató kezdeményezések rendkívül fontosak
– mondták nekünk a cégnél.
A Mol Limo flottájában jelenleg 150 elektromos és 300 benzines jármű van, az azonban üzleti titoknak minősül, hogy a benzines autók után összesen mennyi parkolási díjat fizetnek.
Élet
Fontos