Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 17:28 Adat

Az EU-ban hanyatlik, Magyarországon dübörög az új autók piaca

Újabb adatok utalnak az európai autóipar kezdődő válságára, csökkent ugyanis az újonnan forgalomba állított autók száma az unió területén augusztusban. A kontinens autógyártóinak szövetsége, az ACEA friss statisztikái szerint idén január és augusztus között 3,2 százalékkal kevesebb új személygépkocsira szereltek rendszámot az EU-ban, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Az augusztusi hónapra vonatkozó statisztikák még nagyobb, 8,4 százalékos visszaesést mutatnak 2018 és 2019 között – igaz, ez leginkább annak köszönhető, hogy a tavalyi augusztus különleges hónap volt az iparágban*2018. szeptember 1-től már csak olyan modelleket lehet forgalomba állítani, amelyek az új, WLTP fogyasztásmérésen átesve kaptak típusengedélyt. A WLTP rendszerre történő átállás nem ment gördülékenyen, ezért sokan előrehozták az autóvásárlást augusztusra., így meglehetősen magas az előző évi bázisérték.

Az unióban általában csökkenő tendenciák viszont nem jelentik azt, hogy ne lennének olyan országok, amelyekben bővült volna az új autók piaca. Az alábbi térképen jól látszik, hogy markáns különbségek vannak a tagállamok között abban, hogy mi történt az ágazatban 2018 és 2019 első nyolc hónapja között.

 

A jármű-értékesítések visszaesése a türkizzel és kékkel jelölt, jellemzően északi, nyugati és déli országokban jellemző, különösen Finnország, Hollandia és Svédország piacai fékeztek be. Mindeközben a térképen zöld színű, zömmel kelet-európai országokban (és Németországban) még mindig növekedtek az eladások, Magyarországon például 10,1 százalékkal, ami a harmadik legkedvezőbb érték a unióban.

A magyar gazdaság lendülete tehát az autóeladásoknál is kitart a jelek szerint. Fontos is az országnak, hogy amíg csak lehet, pörögjön az autóipar, ugyanis a hazai feldolgozóiparban jelentős súlya van az autógyártásnak. Az iparág jövőjét azonban meglehetősen sok bizonytalanság árnyékolja be: a kereslet nem csak Európában, hanem Kínában is csökken, nagy kérdés, hogy az elektromos autók térnyerésének milyen piaci hatásai lesznek, és a folyamatosan szigorodó károsanyag-kibocsátási szabványok is nagy kihívást jelentenek. Egyelőre mindenesetre úgy néz ki, hogy az autógyártók problémái nem gyűrűznek tovább a munkaerőpiacra, hiába lankad már jó ideje az európaiak igénye az új autók iránt, az autógyárak még nem kényszerültek jelentősebb létszámleépítésekre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSok cég felől aggasztó hírek érkeznek, pedig látszólag minden rendben van a magyar autóiparralAz utóbbi hónapokban számos magyar autóipari beszállító és gyártó kezdte megérezni a globális autóipar lassulását, aminek következtében olyasmik történnek az iparágban, amikre évek óta nem volt precedens.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat acea autóeladások autóipar válság Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.