Előző hétfőn adták le a VOX tévécsatorna német adásában futó befektetési show, a Die Höhle der Löwen (Oroszlánok barlangja, idehaza Cápák között címen futott a franchise) legújabb részét, amely országosan ismertté tette az egyik legígéretesebb startup vállalkozást, a Rezemót. A társaság olyan kávékapszulákat gyárt és forgalmaz, amelyek fából és bioműanyag keverékéből készülnek, így akár egy sima házi komposztálóba is kidobhatók.
A műsorban üzleti ötletekhez keresnek kockázati tőkét, és amikor a négy zsűritag megismerte a Rezemo elképzeléseit, összesen 1,5 millió eurót szavazott meg neki. A (korábban felvett) műsor után meg is indultak a tőkebevonási tárgyalások, és bár végül a Rezemo két alapítója nem jutott egyezségre a befektető-zsűritagokkal, a tévészereplés sikere nyomán valószínűleg nem lesz gond pénzt szerezni.
A környezetbarát kávékapszula ötletét két fiatal német mérnök, Julian Reitze és Stefan Zender találta ki. Reitze a német vasút egyik szaúd-arábiai projektjén dolgozott, Zender pedig Sanghajban töltötte tanulmányi idejének egy részét, és mindketten azzal az élménnyel tértek vissza, hogy a csomagolási hulladék kezelése a fejlett világon kívül sokkal nagyobb problémát okoz. Reitze a Wirtschaft Wochének most azt mondta, teljesen ledöbbentek azon, hogy mennyi kávékapszula fogy világszerte, és ennek ellenére sincs még a terméknek zöld változata.
Úgy számolnak, hogy évente 60 milliárd kávékapszulát adnak el a világon, ebből 3,1 milliárdot Németországban. Csak ez utóbbi tétel évi 8 ezer tonna alumíniumhulladékot eredményez. A Nestlé, vagyis a piacvezető Nespresso márka gazdája azt szokta mondani, hogy a használt kávékapszulát érdemes nem hulladéknak, hanem újrahasznosítható anyagnak tekinteni, de ez csak hatékony gyűjtés és kezelés mellett igaz. Emellett azért is jönnek elő gyakran a kávékapszulák a környezetszennyezéssel kapcsolatos vitákban, mert
olyan területen terjedtek el, amely (vagyis a kávézás) korábban a nagyobb kiszerelések miatt sokkal kevesebb csomagolóanyagot igényelt.
A Rezemo előnye abban rejlik, hogy lebomlik, vagyis nem kell feltétlenül újrahasznosítani, sőt a házi komposztba is betehető.
Ahogy a Stern írja, a Nespresso egyébként azt szokta mondani, hogy csak alumínium csomagolásban lehet a kávé aromáját megfelelő ideig megőrizni, ez akár 24 hónap is lehet. A Rezemo szerint azonban a fogyasztási szokások nem indokolnak ilyen hosszú időtávot, az ő kapszuláik 9 hónapig tartják a kávé aromáját, és az is bőven elég.
A technológia elég versenyképes árazást tesz lehetővé: a Rezemo jelenleg nettó 135 forintnak megfelelő euróért árul (14 darabos kiszerelésben) egy kávékapszulát, Magyarországon pedig egy Nespresso kapszula ára nettó 80 forint körül van. A bruttó értékben azonban kisebb a különbség, mert Németországban 7 százalék az áfa, míg Magyarországon 27, illetve a Rezemo árai a német Nespresso-árakhoz is közel járnak, így a vásárlók várhatóan nem ez alapján fognak választani a két termék között.
A Nestlé egyébként éppen most nyitott egy saját csomagolástechnikai intézetet a svájci Lausanne-ban, amely főként az újratölthető és újrahasználható csomagolással, az egyszerűsített, illetve újrahasznosított csomagolóanyagokkal, nagy teljesítményű nem áteresztő papírokkal és bioalapú, komposztálható anyagokkal kísérletezik majd.
Élet
Fontos