Hírlevél feliratkozás
Andersen Dávid
2019. szeptember 8. 07:35 Tech

Hamarosan tényleg intelligens robotok fognak öltöztetni minket, és ebben nagy pénz van

Mostanában amikor valaki úgy szeretne tűnni, mint aki tartja a lépést a korral, az egyszerűen odaírja a szakterülete után, hogy -tech, és rögtön sokkal menőbb lesz, mint ha egyszerűen csinálta volna tovább a munkáját. Így jött létre a fintech, a lawtech, az insurtech és még rengeteg hasonló, viszonylag lazán definiált terület.

Odáig jutottunk ebben, hogy időközben megjelent, és mindennél nagyobbá vált egy újabb -tech, mégpedig a divattervezés, de ha ennél tankönyvszerűbben akarunk fogalmazni, a könnyűipar környékén, ahol azért jóval izgalmasabb fejlesztésekkel találkozni, mint a pénzügyi szektorban.

Mielőtt mélyebbre merülnénk, érdemes körüljárni, hogy mit takar a pontosan a fashiontech kifejezés, amelyre a Google ma már több mint 1,8 milliárd találatot ad, szemben például a lawtech-kel, amely még az egymilliót sem éri el. Pontos definíciót még nem sikerült összehozni, ezért nagyjából a fashiontech világát leginkább körülírni lehet: ide tartozik minden olyan startup vagy innováció, amelyek a divat világában tevékenykednek. Ez azonban csupán egy nagyon kezdetleges behatárolást jelent. A legnépszerűbbnek az a megközelítés tűnik, amely szerint akkor tekinthető egy vállalkozás valódi fashiontech cégnek, ha a következő három kritériumból legalább kettőt teljesít: komoly társadalmi hatást fejt ki, a korábban megszokott működési modelleket felrúgó, úgynevezett felforgató (disruptive) technológiákkal dolgozik, illetve üzleti működésében is innovatív módon tevékenykedik.

AI-gnes asszony a patakban

A fashiontech pontos behatárolása azért is nehéz, mert ide sorolandó egy olyan vállalkozás is, mint az elsősorban a B2B-ben működő FINDMINE, amely egy-egy termék köré komplett outfiteket rak össze a gyártók vagy divatmárkák kínálatából, de ugyanígy fashiontech például a Zeekit, amely az online vásárlók számára teszi lehetővé, hogy saját fotójuk segítségével virtuálisan felpróbálják a kinézett darabokat.

Ezzel pedig még bőven csak a felszínt karcolgatjuk, mivel a fashiontech világának egy igen jelentős része olyan gyártástechnikai vagy anyagtudományi fejlesztést jelent, amellyel az átlag vásárló nem igazán találkozik. Digitális varró-, szövőgépek, speciális tulajdonságokkal felvértezett textíliák, új generációs színezési és festési eljárások mind-mind ebbe a kategóriába tartoznak.

De szintén fashiontech az izraeli Invertex, amely 3D-szkennerek, gépi tanulás és mesterséges intelligencia segítségével képez hidat az e-kereskedelem és a fizikai vásárlás között, hogy a kinézett cipők tökéletesen illeszkedjenek a vásárlók lábára. Jól mutatja, hogy ma már a világ vezető cégei is felfigyeltek a fashiontech-ben rejlő lehetőségekre, hogy a vállalkozást tavaly áprilisban nem kisebb cég vásárolta fel, mint a Nike.

Ha pedig már a világmárkáknál járunk, muszáj megemlíteni a farmerrajongók kedvence, a Levi’s által kifejlesztett Commuter x Jacquard by Google nevet viselő farmerdzsekit is, amely a szövetébe dolgozott érzékelők segítségével lehetővé teszi, hogy a telefonunk navigációját vagy például a zenelejátszóját a kabát ujjának nyomkodásával, simításával vezéreljük.

A terület sokszínűségére az mutatja csak igazán, hogy a német Audi egy pár évvel ezelőtti kampányában  a fashiontech egyik jelenlegi nagyasszonyát, a holland Anouk Wipprecht-et kérte fel közreműködőnek, aki különleges, 3D-nyomtatóval készült kreációjába beleépítette többek között az autókban is használt parkolószenzorokat, LED-eket és ultrahangos távolságmérési technológiát. A ruhák így életre kelnek, ha valaki közelebb lép a viselőjükhöz, érdemes megnézni az ezt bemutató videót, elég látványos.

Ruhapénz: fashiontech gazdasági szemmel.

A trendi lehetőségeket kereső befektetők is megérezték a fashiontech-ben rejlő potenciált, a világ tőzsdéin ugyanis a technológia hátterű divatcégek árfolyamai nagy emelkedésnek indultak. A The RealReal elnevezésű viszonteladói platform például tavaly több mint 300 millió dollárt kaszált a részvényeladásokból, miután a céget bevezették a Nasdaq-ra. Hasonlóan szép eredményeket ért el az e-kereskedelemben hasító Revolve, amely mindössze három héttel a The RealReal megjelenése előtt 212 millió dollárt vont be részvénykibocsátásból. Ezeknek a cégeknek ráadásul akkor sikerült tőzsdei sikereket felmutatni, amikor a különféle indexek inkább lefelé tendálnak.

Az iparági elemzések szerint a befektetők az izgalmas technológiai megoldások mellett azért is vonzódnak a fashointech-ben rejlő lehetőségekhez, mert az ilyen téren mozgolódó cégek – különös tekintettel a ruhák-cipők-kiegészítők e-kereskedelmét modern algoritmusokkal és adatelemzési megoldásokkal csúcsra járató vállalkozásokra – hatékonyan érik el a fiatalabb vásárlói rétegeket.

Már megint lufit fújnak?

Míg egyes befektetők talicskaszám hordják a pénzt a fashiontech-startupokba, mások összeráncolt homlokkal tekintenek a valóságtól elszakadt árfolyamokra. Gary Wassner, a divatipari befektetésekre specializálódott New York-i Hilldun Corp vezérigazgatója például egyenesen a kétezres évek elejének dotkom-lufijához hasonlította a trendet a Vogue Business szerint. Wassner ugyanis úgy látja, a befektetők gyakorlatilag bármilyen részvényre lecsapnak, ha az adott cégnek bármi köze van digitális vagy online technológiához, függetlenül a hagyományos értékelési mutatókból következő helyzettől.

A fashiontech cégek között ugyanis sok olyat találni, amelyek a Szilícium-völgy első indulóihoz hasonlóan nagy gallérral elképesztő növekedési számokat vetítenek előre a jövőbe, hogy az ígért növekedést vaskos profitra váltani szándékozó befektetőket meggyőzzék. Más kérdés, hogy lesz-e ebből a valóságban is megtérülés.

„Sokan azért illesztik bele a tech szócskát a nevükbe, mert attól divatosabbnak tűnnek és jobb lehetőségekre számíthatnak”,

figyelmeztetett Wassner.

A fő kockázatot sokan abban látják, hogy sok fashiontech cég esetében jelen vannak a divatipari vállalkozásokra jellemző viszonylag magas költségek, a Szilícium-völgy hirtelen robbanni képes startupjainak előnyei nélkül. A már említett The RealReal nevű vállalat például hiába durrantott nagyon a tőzsdén, ha működési modelljüknek komoly kerékkötője az autentikáció, azaz eredetiségvédelem, legalábbis Alex Fitzgerald, az A.T. Kerney szakértője szerint. Az ilyen platformok elsősorban a hamisított termékektől – na meg az eredeti márkák pereitől – rettegve egyelőre emberi munkaerővel igyekeznek meggyőződni a termékek valódiságáról, de a jövőben itt is komoly szereplővé válhatnak a mesterséges intelligenciák és az öntanuló, képfelismerő algoritmusok.

Ez azonban még nem oldja meg az összes problémát: a feltörekvő, sikeresnek látszó cégeknek egyre komolyabb összegeket kell kommunikációra, marketingre fordítania, arról nem beszélve, hogy a logisztikai számlákon is egyre nagyobb összegek fognak szerepelni. Ráadásul, mivel a ruhák már csak olyanok, hogy technológia ide, gépi tanulással megerősített méretkiválasztási lehetőségek oda, a vásárlók bizony vissza-visszaküldenek egy-egy darabot, tehát ezzel is kalkulálni kell. A The RealReal esetében már látszik, hogy mekkora nagyságrendről van szó: a cégnél csak tavaly szűk 80 százalékkal emelkedtek a működésre és technológiai kiadásokra fordított költségek, 105 millió dollárra.

Emiatt a hasonló cégek a masszív befektetések ellenére nem igazán termeltek még profitot: maradva a The RealRealnél, a cég két éve 42 millió, míg tavaly 76 millió dollárnyi veszteséggel zárta a pénzügyi évet.

Persze azért akadnak olyanok is, amelyek reményt adhatnak a fashiontech izgalmas és látványos fejlesztéseiben reménykedő befektetőknek. A 2011-ben alakult, két éve pedig a tőzsdén is megjelenő, személyi stylist szolgáltatást kínáló Stitch Fix például folyamatosan pozitív mérlegeket produkál. Mark Mahaney, az RBC Capital Markets elemzője szerint pedig az ilyen cégeknek lesz köszönhető, ha a piac megszilárdul. A Stitch Fix előfizetéses szolgáltatásával betonozta be a stabil, kiszámítható bevételeket, nem véletlen, hogy a tőzsdei bevezetésekor 1,63 milliárd dollárra értékelt vállalkozást ma már ennek közel duplájára, hárommilliárd dollárra tartja a piac.

Innovációban tehát nincs hiány, azonban, ahogy annak idején a dotkom-lufi is megmutatta, a fashiontech-aspiránsok jól teszik, ha a cégek megalapítása előtt betonszilárd üzleti tervet is megálmodnak a digitális-3d-s-nanotechnológiával átszőtt termékeik mellé. Különösen, hogy mind a divat, mind a technológia világában rendkívül gyorsan váltják egymást a trendek, így elképzelhető, hogy egy tavaly még a befektetők álmának tűnő lehetőség az őszi-téli új kollekciók érkezésével együtt válik idejétmúlttá.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.