Több százan végeznek egy tipikus huszadik századi munkát a világ egyik legnagyobb tech-cégének, Facebooknak: gépíróként dolgoznak, a feladatuk pedig a Messenger alkalmazásán keresztül elhangzó beszédrészletek leírása, derül ki a Bloomberg cikkéből. Ez pedig egy újabb adatkezelési botrány, hiszen valószínű, hogy sokan nem örülnek annak, hogy eleve rögzítik a hívásaikat, amiket aztán hús-vér emberek legépelnek.
Az alvállalkozóknál dolgozó gépírók arról nem is tudnak, hogy a leírásra kapott hanganyagokat a Facebook hogyan rögzítette, ahogy azt sem kötötték az orrukra, hogy egyáltalán miért van szükség a munkájukra. Annyi mindenesetre feltűnt nekik, hogy
a közösségi oldal felhasználóit hallgatják naphosszat, akik általában közönséges témákról beszélgetnek egymással.
Az értesülést tegnap maga a Facebook is megerősítette, hozzátéve, hogy már egy hete felhagytak a beszélgetések leíratásával. A cég képviselői elmondták azt is, hogy a gépírók munkájára azért volt szükség, hogy a hangfelismeréssel kapcsolatos mesterséges intelligencia működését tesztelhessék. Hanganyagokat pedig csak olyan felhasználóktól gyűjtöttek és írattak le anonimizált módon, akik beleegyeztek ebbe.
Egyáltalán nincs egyedül a Facebook a felhasználók beszéd- és beszélgetésrészleteinek emberi feldolgozásával. Az Amazon, az Apple és a Google is több ezer dolgozót bízott meg azzal, hogy a beszédfelismerő-szolgáltatásaik használata közben rögzített hanganyagokat elemezzék, a cél pedig hasonló volt, mint a Facebook esetében: az Alexa, a Siri, illetve a Google Assistant továbbfejlesztése. Miután azonban tavasszal – szintén a Bloomberg jóvoltából – fény derült minderre, az Apple és a Google a beszédrészletek feldolgozásának megszüntetése mellett döntött, az Amazon felhasználói pedig letilthatják a hangutasításaik elemzését.
A Facebook esete viszont abból a szempontból mégiscsak különlegesebb, hogy rengeteg adatkezeléssel kapcsolatos elmarasztalás és balhé van körülöttük. Talán a legnagyobb ügy az volt, hogy a Cambridge Analytica a közösségi portálról származó adatokat felhasználva befolyásolta a 2016-ös amerikai elnökválasztás eredményét, miután közel százmillió amerikai állampolgár teljes profilját lementették, hogy segítsenek Trump kampányának üzeneteit a lehető legjobban célozni. De mostanában gyakori feltételezés, hogy a Facebook-nál alaposan kielemzik a telefonok mikrofonján keresztül rögzített beszédfoszlányokat, majd az eredményeket a hírek és hirdetések precízebb célzásához használják fel. Egyértelmű bizonyíték erre azonban egyelőre nincs, a cég alapítója, Mark Zuckerberg pedig tagad.
Mindenesetre aggályos, hogy a cég nem figyelmeztette a felhasználókat, hogy a beszélgetéseiket harmadik félnek – jelen esetben a gépíróknak, illetve az őket foglalkoztató alvállalkozóknak – adhatja ki. Az pedig igazán elgondolkodtató, hogy van egy cég Kaliforniában, a TaskUs, ami a világ minden részére képest feladatokat kiszervezni, a legfontosabb ügyfele pedig a Facebook. A közösségi portál nevét a TaskUs munkatársai mégsem említhetik nyilvánosan, a legjelentősebb megbízóra csak a prizmát jelentő “Prism” jelszóval hivatkoznak.
Tech
Fontos