A cikk eredeti formájában az Mfor.hu-n jelent meg.
Zavaros kommunikáció és nem egyértelmű jogszabályi háttér jellemezte az elmúlt hónapokban a nagycsaládosok jelzáloghitele egy részének elengedésére szolgáló kormányzati programot, ezért több országgyűlési képviselő is felvilágosításért fordult a közelmúltban az Emberi Erőforrások Minisztériumához (Emmi), hogy árulják el végre, kikre érvényesek az intézkedések.
Az előzményről annyit, hogy az állam egy meghatározott összeget elenged a családok jelzáloghiteléből, ha azt kérelmezik. A hatályos jogszabály szerint 2018 óta a harmadik gyermek után lehet 1 millió forint elengedését kérelmezni, de a családvédelmi akcióterv részeként idén júliustól jóval szélesebbre tárul a lehetőség kapuja, és már a második gyermek után igénybe lehet venni a kedvezményt. A harmadik gyermek után pedig már 4 millióval lehet csökkenteni a jelzáloghitelt.
A vonatkozó, tavasszal megjelent – de csak júliustól hatályos – jogszabály szerint a három vagy többgyermekes családok, akik megfelelnek az új rendelkezésben foglaltaknak, de már igénybe vették a támogatást, vagy már benyújtották a kérelmüket, nem jogosultak a különbözetre (tehát az 1 és a 4 millió forint közötti összegre). Azok viszont számíthattak erre a márciusi kormányrendelet alapján, akik még nem adták be a kérelmüket. Ezt sok család – akik már elindították a folyamatot – sérelmezte, mert diszrkiminációnak tartják az eljárást. Ezért a szaktárcához fordultak, korrekciót kérve.
Onnan olyan választ kaptak, amely alapján reménykedhettek a kedvező fordulatban. Ám nem ez történt: az Emmi jogszabályi pontosítást adott ki a hatályba lépés előtt, amiben egyértelműsítették, hogy csak azon gyermekek után jár a megemelt összeg, akik 2019 júniusa után születnek. Azokra a kérelmekre is kiterjed a nagyobb összeget jelentő kedvezmény, amelyeket július előtt nyújtottak be, a várandóság időszakában, de feltétel, hogy a baba a rendelet hatályba lépése után szülessen.
Vagyis végső soron még szigorúbb lett a feltételrendszer, mint amit az eleve kritizált eredeti jogszabály tartalmazott.
Az alapján ugyanis azon gyermekek után is igénybe lehetett volna venni a nagyobb támogatást, akik 2018. január elseje óta megszülettek, de a szülők még nem adták be kérelmüket. A pontosítás után ez a kör leszűkült azokra, ahol a baba még magzati korban van, és a születése csak a korrigált jogszabály hatályba lépését követően esedékes.
Ezt fejtette ki Kásler Miklós miniszter – pontosabban a nevében válaszoló Rétvári Miklós államtitkár – is abban a válaszlevélben, amit Szabó Sándor szocialista politikus kérdésére adott. Az ellenzéki képviselő a „Hamis a baba?! A Családvédelmi Akcióterv újabb buktatói, avagy miért verik át folyton a magyar családokat?” címmel adta be kérdését, a helyzet tisztázását kérve a szaktárcától. A válasz az Orbán-éra hagyományait követve előbb hosszasan idézi a 2010 előtti szocialista kormány „családellenes” intézkedéseit, majd a polgári kormány intézkedéseit sorolja hosszan.
Ezt követően tér rá az Emmi a kérdés megválaszolására. A fentieken túl azt is leírták, hogy akik a kérelem beadásánál tartanak, vagy azon már túl vannak, de a kedvezményt még nem kapták meg, automatikusan a nagyobb összegre lesznek jogosultak. Akik már részesültek a támogatásban a magzat után, júliustól kérhetik a különbözet kiegyenlítését.
Ugyanebben az ügyben fordult a tárcához Bana Tibor jobbikos képviselő is. A neki küldött válasz információszegényebb, de a lényeg ugyanaz: a kormány nem hallgatta meg a több ezer érintett család panaszát, nem teszi számukra lehetővé, hogy a 2018 óta megszületett gyermekeik után már igénybe vett kedvezményüknél nagyobb összegre válhassanak jogosulttá. Ez családonként 3 millió forint elbukását jelenti.
Élet
Fontos