Hiába támogatja a kormányzat újabb és újabb eszközökkel, a harmadik gyermek vállalása – egyelőre legalábbis – nem lett népszerűbb Magyarországon. A legújabb intézkedésekkel még több pénzt fordít a kormány a nagycsaládok támogatására, pedig ahogy adatainkból látható, ez már eddig sem volt hatékony. A nagycsaládosok évi közel 100 milliárdos többlettámogatásának csak egy kisebb része is jobban segíthetné gyermekvállalást, ha más területeken költenék el.
Évtizedek óta folyamatosan csökken a családok mérete Magyarországon, egyre kevesebb az átlagos gyerekszám. Az egy szülőképes nőre jutó megszületett gyermekek számát a statisztikusok a termékenységi rátával mérik. Ha ez 2,1 felett van, akkor stabil a lakosság száma hosszú távon is, a magyar érték jelentősen ez alatt van 1,54-gyel.
De még ez is egy örvendetes emelkedés eredménye, néhány éve még sereghajtók voltunk a közép-európai térségben is, mostanra azonban sikerült közepes eredményt elérni. Ez alapján azt is gondolhatnánk, hogy minden a jó úton halad, és elegendő gyermek lesz a lakosság fenntartására. Csakhogy a szülőképes nők száma is folyamatosan csökken, ezért ha sikerülne is a megcélzott 2,1-es számot elérni, akkor is jóval alacsonyabb lakosságszámnál stabilizálódhatna a magyar népesség.
A kormányzat újabb és újabb eszközöket igyekszik kialakítani, hogy az emberek a harmadik gyermeket is vállaljanak. Ennek két alapvető eszköze van, a családi szja-kedvezmények és a lakásvásárlást segítő családi otthonteremtési támogatás (CSOK). Ha csak a teljes termelékenység számának növekedését nézzük, arra is gondolhatunk, hogy hatékonyak voltak a kormányzati intézkedések 2010 után a gyermekszám növelésére, amelyek különösen a nagycsaládokat igyekeztek divatba hozni. De a testvérek számához viszonyítva egyáltalán nem rendeződtek át a gyerekszámok.
Ha megnézzük, hogyan alakult a gyerekek születési sorrendje, tehát hányadik testvérként születtek meg a gyerekek az elmúlt években, elég egyértelműen látszik, hogy az eddigi intézkedések hatástalanok voltak. 2002 és 2010 között átlagosan a gyermekek 22,2 százaléka született legalább két, vagy többgyermekes családba. 2011 és 2017 között nem hogy nőtt, de még csökkent is ez az arány, 20,8 százalékra. Ha csak a harmadik gyerekek számát nézzük ugyanebben a két időszakban, akkor 13-ról 13,2 százalékra nőtt ez az arány. Ez azt jelenti, hogy évi nagyjából 1800-zal több harmadik gyermek született, de eközben évi 3400-zal kevesebb gyermek született három gyermekesnél nagyobb családba.
A kormányzati politika pedig nagyon sok támogatást adott, a második és a harmadik gyermek vállalását aránytalanul magas összegekkel támogatják:
Összesen számításunk szerint a harmadik gyermek vállalásával 22,5 millió forint többlet támogatáshoz juthat egy család ahhoz képest, hogy mennyi támogatás jut egy kétgyermekes családnak gyermekenként. Ebben azt vettük figyelembe, hogy 14 éven járt a családnak az ingyenes étkezés, a többlet szja kedvezményt 16 éven át vették igénybe, felvették a 10 milliós CSOK-ot, és autót is vettek állami segítséggel*Ezek pontos összege részben attól is függ, hogy mikor születtek egymáshoz képest a gyerekek.. Ezen kívül is vannak támogatások, például múzeumi és egyéb belépőkre, de beiskolázási támogatást is nyújthatnak önkormányzatok. Azt is nehéz számszerűsíteni, hogy bölcsődében és óvodában először a nagycsaládosok gyermekeit kell felvenni.
Azt is megpróbáltuk számszerűsíteni, hogy évente mennyit költ az állam a nagycsaládosok támogatására. Az szja családi adókedvezmény és a CSOK esetében csak becsülni tudunk, és ugyan kértünk pontos adatokat az illetékes szervektől, válasz nem érkezett. A CSOK összegénél nehéz pontosan becsülni, mert nagyban függ attól is, hogy az adott évben mennyien vették igénybe új vagy használt lakásra.
Becslésünk szerint az szja családi adókedvezmény és a CSOK támogatás háromnegyedét a nagycsaládosok kapták.
A KSH 2016-os mikrocenzus adatai szerint a gyermekes háztartások 55 százalékában 1, 33 százalékában 2 és csupán 12 százalékában volt 3 vagy annál több gyermek. Elég jól mutatja a rendszer igazságtalanságát, hogy az egy- és kétgyermekes hiába teszik ki a családok 88 százalékát, a támogatásoknak csak a kisebb része jut nekik.
Az is kiszámoltuk, hogy a kétgyermekesekhez képest mennyivel többet kapnak a nagycsaládosok. Azt vettük figyelembe, hogy egy két gyermekes családnál mekkora az egy gyermekre jutó CSOK és szja támogatás, és ha ez járna három gyermek esetén is, mennyivel kisebb lenne a költségvetési kiadás.
2018-ban már 78 milliárdot költhetett becslésünk szerint az állam a nagycsaládosok két legfőbb többlet támogatására, aminek hatására egyáltalán nem nő a harmadik és még több gyermek vállalása. A legújabb intézkedések még további, akár százmilliárdos éves költségeket is jelentenek.
Ezek hatékonysága továbbra is kérdéses, és miközben lakás- és autóvásárlásra milliókat kapnak a családok, borzasztóan kevés a bölcsődei hely, alig létezik a kismamákat segítő részmunkaidős munkavégzés, a gyerekek rossz minőségű oktatást kapnak, gyermekkel megjárni a kórházakat pedig rettentő élmény. De a támogatások azon sem segítenek, hogyha az első szülés annyira rossz élmény, hogy többet nem szeretne az anya. Márpedig a jövőben bőven évi 100 milliárdba kerülő, a nagycsaládosokat segítő többlet támogatásnak akár csak egy részéből ezeket a problémákat sokkal hatékonyabban lehetne kezelni.
Adat
Fontos