Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. január 10. 16:05 Vállalat

Óvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcol

Tavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük olyan fajsúlyos szereplő, mint a 2017 őszén leállt Air Berlin, ez nem jelenti azt, hogy fenntartás nélkül vehetnénk jegyet bármely cégnél.

A Budapestről Rómába repülő Alitalia például már másfél éve csődvédelem alatt működik, és egyelőre nem körvonalazódik megnyugtató megoldás a problémáira. A nemrég még a magyar főváros és London Southend között is közlekedő Flybe kétségbeesetten keres egy befektetőt, amely megmenti a bedőléstől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA csőd szélén áll egy Budapestre is repülő légitársaságA szorosabb szövetségről, illetve a felvásárlásról tárgyal a Virgin Atlantic a Flybe-val, miután az utóbbi, pénzszűkében lévő légitársaság nemrég nyilvánosságra hozta, hogy befektetőt keres.

A súlyosan eladósodott Norwegiannal kapcsolatban időről időre felvásárlási hírek kapnak szárnyra, míg másoknál, például a Finnairnél a zuhanó részvényárfolyam utal az üzleti problémákra.

A magyar utazók számára kevésbé jelentős fejlemény, de Izland mindkét légitársasága is súlyos gondokkal küzd a Bloomberg cikke szerint. Korábban szó volt arról, hogy összeolvad a nemzeti légitársaság, az Icelandair és a Wow Air, de ezek a tárgyalások megszakadtak. Most úgy tűnik, hogy az Indigo Partners amerikai befektetési alap – a Wizz Air legnagyobb tulajdonosa – részesedést vásárolhat a Wow-ban. Ennek azonban nagy ára lehet, a flotta felétől búcsút kell venni, és el kell bocsátani több száz dolgozót.

A Wow alapítója egyébként részben a nagy fapadosok – Ryanair, EasyJet, Wizz Air – agresszív árképzését okolta a nehézségekért, részben pedig azt, hogy sokkal több szereplő verseng a piacon, mint Észak-Amerikában. A szereplők számának csökkenését egyébként sokan várják az európai légi közlekedésben, erről Váradi József Wizz Air-vezérigazgató is beszélt a G7-nek. Az más kérdés, hogy ezt egyetlen vezető sem a saját légitársaságának csődjén vagy felvásárlásán keresztül képzeli el.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖtven európai légitársaságból öt éli túl a következő éveketVáradi József tizenöt éve, a Wizz Air alapítása óta irányítja a légitársaságot, ami mára az egyik legeredményesebb ultrafapados lett Európában. A menedzsert a cég és az iparág kilátásairól faggattuk.

Az utasok szempontjából ezzel szemben az a jó, ha minél inkább fennmarad a sokszereplős verseny, mert ez garantálhatja a kedvező árakat és a célpontok változatos kínálatát. Legfeljebb érdemes végiggondolni, hogy egy-egy légitársaság esetében nem túl kockázatos-e a jegyvásárlás. Vagy éppen olyan szállást foglalni, amelyet az utolsó pillanatban is le lehet mondani anyagi veszteség nélkül.

Az év eleje egyébként azért kritikus az európai légitársaságok számára, mert ekkor repülnek a legkevesebben, a cégek pedig örülnek, ha nem égetik el a tavasztól őszig megtermelt nyereséget. Azaz ilyenkor a legnagyobb a veszélye annak, hogy egyszerűen elfogy a pénzük, és nem tudnak többé felszállni. A Malév például 2012. február elején dőlt be.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Alitalia csőd légitársaságok Norwegian wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.