Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2018. december 9. 17:28 Élet, Pénz

Kétszer megtankolhatod a kocsit, ha száraz volt a novembered

A magyarok nem nagyon tudnak nemet mondani az alkoholra – jegyezte meg egy felszolgáló, amikor a száraz november forgalomra gyakorolt hatásáról faggattuk. Ezt a megállapítást a régióra is kiterjeszthetjük, Bohumil Hrabal szerint Kelet-Európában nem érdemes kijózanodni. Az alkoholfogyasztás a kultúra szerves része, a társas összejövetelek szinte elhagyhatatlan kísérője. Ezért is volt nehéz dolga annak a kicsi, de elszánt csoportnak, amely szembement a megszokással – a sajátjával és a társadaloméval is –, és belevágott az egy hónapos önmegtartóztatásba. Most az italozás konkrét, pénztárcánkat érintő költségére koncentrálunk – ami szintén fontos motiváló erő lehet az akaratpróba során.

Megkérdeztünk pár budapesti kocsmát, hogy érzik-e a száraz november hatását a forgalmon. A válaszokból az derült ki, hogy 

bár mindenhol hallottak róla, itthon még gyerekcipőben jár az alkoholfogyasztásról való időleges lemondás.

A felkeresett 12 helyből hatnál mosolyogva mondták, hogy semmilyen hatása nem volt náluk a kampánynak, nem fogyott kevesebb alkohol, sem több a helyettesítő termékekből, mint a mentes sör vagy az almafröccs. Mindössze egy sörözőben számoltak be jelentősebb, 20-30 százalékos forgalomcsökkenésről a száraz novemberhez köthetően, ott mondták is a vendégek, hogy ezért nem isznak. Három helyen nyilatkoztak úgy, hogy minimálisan érezték meg, például kevesebb tömény szeszesital fogyott – a bor és a sör azonban „hozta a szintet”. Egy borbár is a listán volt, ahol szintén nem érzékeltek forgalomcsökkenést, viszont hozzátették, hogy ez a pár téli hónap a csúcsszezon náluk, főleg a céges rendezvények miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁtszoktak a vodkáról a sörre az oroszok, a magyarok mindent isznakVilágszerte átalakul az alkoholfogyasztás. A fejlett országokban egyre kevesebbet, a feltörekvőkben egyre többet isznak.

A spórolás lehetséges mértéke természetesen attól függ, mennyit költünk egyébként szeszesitalra. Ha a magyarországi kampány által megcélzott, legalább heti rendszerességgel alkoholt fogyasztókból indulunk ki, akár havi 20-40 ezer forintra is rúghat a végső számla. Ez egyébként szinte láthatatlan kiadás, hiszen elbújik a napi vagy heti bevásárlásokban, a vacsoráért fizetett számlában. Igaz, egy-egy átbulizott éjszaka után külön tételként is rá lehet azért csodálkozni az italfogyasztás árára. Mindenesetre, ha tartottuk a száraz novembert, az akaraterő diadalán túl örülhetünk a több tízezer forintra rúgó megtakarításnak is.

A számításhoz kialakítottunk egy kisebb és egy nagyobb fogyasztású profilt*Szomjasabb emberünk egy hónapban tízszer iszik alkoholt otthon, ötször megy kocsmába a barátaival, kétszer veti bele magát éjszakai buliba, kétszer pedig éttermi vacsora keretében fogyaszt. Mértéktartóbb kollégája ugyanezeket sorrendben nyolcszor, négyszer, illetve egyszer-egyszer teszi meg.
A bulizásnál alkalmanként négy sörrel, egy pálinkával és három egyéb röviditallal számoltunk; egy kocsmai társalgásnál három sörrel vagy nagyfröccsel és egy röviditallal; az éttermi fogyasztásnál két sörrel/nagyfröccsel és egy pálinkával; otthon pedig alkalmanként egy sörrel vagy nagyfröccsel.
Otthoni árak forintban: sör 300, nagyfröccs 300; éttermi, kocsmai és szórakozóhelyi árak: korsó sör 600, nagyfröccs 600, 0,4 cent pálinka 1200, ugyanekkora egyéb tömény 900.
, az ezekhez rendelt italozás összetételéről és a számításnál használt árakról a csillagra kattintva olvashat. Az eredmény az alábbi diagramon látható.

 

A két végösszeg egy százas híján 22, illetve 33 ezer forint.

A kisebbik összegből bőven kijön például egy tankolás, a nagyobbikból pedig akár kettő is, ha valaki egy átlagos, benzines személyautót használ.

A mértéktelen alkoholfogyasztás nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is drága következményekkel jár. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint 2012-ben az összes halálozás 5,9 százaléka, 3,3 millió haláleset volt a túlzott alkoholfogyasztás számlájára írható. A világban elfogyasztott alkohol felét egyébként a „gyorsan ütő” tömény szeszes italok tették ki – de itthon is kedveltek az égetett szeszek. A Nielsen piackutató 2017-es felmérése szerint több mint 80 milliárd forintot költ évente töményre a magyar lakosság. A gyomorkeserűk a legnépszerűbbek 26 százalékkal, megelőzve a vodkát (25 százalék) és a pálinkát (17 százalék).

Magyarország annak ellenére befért az OECD italozós top tízébe, hogy tíz év alatt 1,2 literrel – 10,8 literre – csökkent a szeszfogyasztás. Az OECD-átlag 9 liter tiszta szesz, ami 96 üveg bornak felel meg. De a lista első harmadában végzünk akkor is, ha a háztartási kiadásokon belül vizsgáljuk az alkoholra költött pénzt: Magyarország a 2,9 százalékos aránnyal a hetedik helyen állt az unióban 2016-ban. Az ilyen jellegű kiadásaink 2010 óta csaknem a kétszeresére nőttek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA négyszázezer alkoholista országa vagyunk, és ez komoly előrelépésAz évezred eleje óta a felére csökkent az alkoholisták becsült száma Magyarországon, de még így is a világ élvonalába tartozunk, ha piálásról van szó.

Amit sokan talán nem tudnak a száraz novemberről, hogy itthon évek óta a Kék Pont Alapítvány szervezi és koordinálja. A szenvedélybetegségekkel foglalkozó szervezet tudatosan marad a háttérben, mivel az a célja, hogy a köztudatba szervesen beépülő fogalommá váljon a száraz november, a böjthöz hasonlóan.

Az alkoholfogyasztás egyik nagy vonzereje, hogy elsősorban társasági eseménynek számít – a mozgalommal pedig a „nem ivást” is közösségi élménnyé szeretnék alakítani. Ehhez a résztvevőknek egy, a száraz hónapnak szentelt, már csaknem ezer tagra bővült, zártkörű Facebook-csoport nyújtott nagyon hatékony segítséget. A közös gyengeség, a sóvárgás az alkohol után, a többé-kevésbé sikeres megküzdés a mindennapok kihívásaival erős kapocs az emberek között, a csoport támogatása pedig szinte pótolhatatlan segítséget tudott nyújtani a kritikus pillanatokban. Az idei kampány újdonsága, hogy tematikus volt, a nők alkoholfogyasztására koncentrált, ami még mindig sokkal kevésbé része a társadalmi párbeszédnek, mint a férfiaké.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA felelős alkoholfogyasztás valójában nem lehet az italgyártók érdekeA cégek bevételének döntő többsége azoktól jön, akik nem felelősen isznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Pénz alkoholfogyasztás bor sör száraz november tömény Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.