A Foodwatch fogyasztóvédelmi portál minden évben összegyűjti azoknak az áruknak a listáját, amelyek esetében a gyártó cég túl messzire megy a marketinggel.
A végső győztesről az interneten lehet szavazni. Idén Németországban a Coca-Cola Glacéau Smartwater vize kapta a negatív fogyasztóvédelmi díjat. Az indoklás szerint azért, mert az amerikai üdítőgyártó a normál piaci árhoz képest hétszeres összegért értékesíti a terméket, amely nem is minősül ásványvíznek.
A Foodwatch szerint a Coca-Cola marketingesei egy tudományosnak hangzó mesét találtak ki a vízről, miközben a termék átlagos tulajdonságokkal bír.
Az „okosvíz” Magyarországon is kapható. A Coca-Cola marketingesei valóban nem fogták vissza magukat (ráadásul közben helyesírási hibát is vétve): „Tiszta, friss íz melyet a felhők ihlettek. A válasz van, hogy a lábad előtt hever, de néha a fejed fölött lebeg… minket is a felhők inspiráltak”.
Az okosvíz literje Magyarországon 245 forintba kerül, ami körülbelül ötszörös ár ahhoz képest, hogy mennyibe kerül egy liter kevésbé márkás, de mégiscsak ásványvíz.
A termék egyébként úgy készül, hogy a vizet felforralják, gőzzé alakítják, lényegében desztillálják, majd kondenzálják, vagyis újra folyékonnyá teszik. A művelet közben a legtöbb ásványi anyag kiválasztódik, és mesterségesen pótolják ásványi sókkal.
A Coca-Cola a honlapján mindezt úgy fogalmazta meg, hogy
„a víz körforgásához hasonlóan a természetes ásványvizet párává alakítjuk, majd, miután lecsapódott, ásványi sókat adunk hozzá. Ennek köszönheti a Smartwater utánozhatatlan, tiszta, friss ízét. Okos, mert okosan készül”.
A cég honlapján elérhető az összetétel is: vizet, kalcium-kloridot, magnézium-kloridot és kálium-bikarbonátot tartalmaz.
A Coca-Cola válaszolt a fogyasztóvédelmi szervezetnek. Szerintük a termék megfelel a szigorú élelmiszeripari előírásoknak, az összetételt pedig mindenki elolvashatja az üvegen. A cég egyébként nem akarta különösebben kommentálni a fogyasztóvédelmi citromdíjat. Szerintük a fogyasztók döntik el, hogy milyen vizet isznak.
Az alábbi videón az látható, hogy a fogyasztóvédelmi szervezet át akarja adni a Coca-Cola berlini székháza előtt az „arany képviselőfánk”, azaz magyarul a citromdíjat a cég szóvivőjének. De ő inkább elmenekül a lehetőség elől.
A Foodwatch listáján egyébként szerepelt még a Dennree olívaolaja is, amely az üvegen lévő címke szerint 49 százalékban napraforgóolajat tartalmaz. A Heinz pedig kifejezetten gyerekeknek készített ketchupot, de nem derült ki, hogy miben más a termék a hagyományos ketchuphoz képest.
Élet
Fontos