Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. november 25. 15:55 Élet

Hamarosan talán már telefonálni is lehet majd a repülőkön

Korábban teljesen tilos volt a mobiltelefonokat használni a fedélzeten, de ma már legalább repülőgép-üzemmódban nyomkodhatjuk őket. Mi változott? És miért nem lehet még mindig telefonálni?

Hogy megértsük a dolgot, ismernünk kell, hogyan működnek a mobilhálózatok – magyarázza a Conversation cikke. Amikor hívást indítasz vagy fogadsz, a telefonod a legközelebbi jeladótornyot keresi meg a kapcsolódáshoz. Mindegyik torony egy bizonyos területet, cellát lát el, ami 80 kilométer sugarú is lehet sima terepen, de dombos vagy sűrűn lakott városi területeken akár másfél kilométer is.

Ahogyan egyik cellából a másikba mész, a telefonod az egyik toronyról a másik toronyra kapcsolódik rá, ideális esetben észrevétlenül. A rendszerben vannak olyan beépített elvárások, hogy a cellaváltás milyen gyakran történhet, a felhasználó mennyire lehet gyors (legfeljebb autópályán szokásos sebességgel közlekedhet), és az is, hogy milyen tengerszint feletti magasságban lehet.

A mobilhálózat repülőn való használata pedig mind a három elvárást borítaná. Vagyis a felhők között lebonyolított hívások megbolygatnák ennek a bonyolult rendszernek a megfelelő működését, úgy, hogy közben a földön tartózkodó felhasználókat zavarná. Különösen akkor, ha néhány száz utas egyszerre bekapcsolva hagyná a hálózati rádióját. Ezért is korlátozzák a mobilhasználatot repülés közben.

De mi a kockázat?

Mindez úgy hangzik, mintha szolgáltatási problémáról lenne szó, nem biztonságiról. De mi történne, ha valaki nem kapcsolja repülő üzemmódba a telefonját, amíg 10 kilométer magasan repül? Valószínűleg semmi, ami jó hír, mivel sokszor előfordul, hogy az utasok nem kapcsolják át vagy ki a készülékeket. De van egy olyan, nem elhanyagolható kockázat is, hogy a telefonhasználat megbolygatja a repülőgép kritikus rendszereit.

Ugyan a legtöbb modern telefon már nem teszi ezt, a GSM (2G) készülékek nagyon gyakran megzavartak más elektronikai rendszereket. Ez történt, amikor korábban hívás közben fura zümmögést hallottunk. Képzeljük el, ha az érzékeny navigációs rendszert zavarná meg ez a zümmögés. Nem kell technikusnak lenni ahhoz, hogy megértsük, ez nem lenne jó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy biztonsági rendszer okozhatta az indonéziai légi katasztrófátBiztonsági felhívást tette közzé a lezuhant gép amerikai gyártója, miután felmerült, hogy egy hibásan működő biztonsági rendszer okozhatta a katasztrófát.

Kutatók kimutatták, hogy a személyes elektronikai eszközök által kibocsátott elektromágneses sugárzás megzavarhatja a repülőgép rendszereit, különösen a 800-900 megahertz közötti sávban. Ez különösen a régebbi repülőgépek esetében igaz, az újakat már úgy tervezték meg, hogy azok számolnak a sok fedélzetre hozott elektronikai eszközzel.

A repülőgépek rendkívül bonyolult szerkezetek, tele olyan elektronikai és kritikus rendszerekkel, amelyek a repülés megvalósításához szükségesek. Nagyon nehéz lenne tesztelni, hogy a folyamatosan fejlődő okostelefon-piac mely készüléke zavarhatja a járműveket. Éppen ezért a gyártók azon vannak, hogy megerősítsék a gépeket, hogy azok kevésbé legyenek érzékenyek más készülékekre.

A repülőgép-üzemmód bevezetésével a gyártók megkönnyítették az utazók életét. Amikor ezt aktiváljuk, a telefonunk rádiója kikapcsol, így nem tudunk hívásokat indítani vagy üzeneteket írni, illetve internetet használni. Ezzel a wifit és a bluetooth-t is kikapcsolja, de ezeket a funkciókat aztán újra aktiválni lehet.

A légitársaságok persze próbálnak újítani. Amerikában a Delta Airlines például wifin keresztül engedni használni a Facebook Messengert és a WhatsAppot. Ám a mobilhálózat használata így is mindenhol tilos.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAzért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarjákAz európai légitársaságok szerint túl drága lenne fedélzeti wifi-vel felszerelni a gépeket, az utasok amúgy sem neteznek útközben.

Persze vannak utasok, akik mindenképp telefonálni akarnak a repülőn, ezért a légitársaságok mini jeladótornyok alkalmazását tesztelik, amelyeket a gépeken belül helyeznének el. Mivel ez lenne a legközelebbi torony, amelyet a telefon megtalálhat, nem kapcsolódna a földön lévőhöz, és nem zavarná az ottani kommunikációt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet biztonság okostelefonok repülés telefonálás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.