Harmonikus családi történet is lehetett volna a Dassler-testvérek élete, ha hetven évvel ezelőtt nem mérgesedik el a viszály kettőjük között. A mai napig nem tudni, hogy ez miért történt, de az biztos, hogy az Adidas és a Puma is ebből a haragból jött létre.
Egy lehetséges magyarázat szerint Adolf hithű nemzeti szocialista volt, míg Rudolf liberálisabb nézeteket vallott. A gond ezzel az elmélettel az, hogy 1933-ban mindkét fivér belépett a német náci pártba.
Arról is pletykáltak, hogy a feleségek nem jöttek ki jól egymással, ami az összeveszéshez vezetett. Rudolf például betolakodónak nevezte Adolf feleségét, Käthe-t, aki aktívan részt vett a cég működésében.
A legelterjedtebb nézet szerint 1943-ban veszett össze véglegesen a testvérpár, amikor Rudolfhoz és családjához megérkezett Adolf is a feleségével. Adolf a szövetséges bombázókkal kapcsolatban megjegyezte: „A piszkos gazemberek visszatértek”. Állítólag Rudolf ezt a családjára tett megjegyzésként értelmezte.
Az viszont már biztos, hogy a II. Világháború után Rudolf kiszállt az 1924-ben alapított „Gebrüder Dassler” nevű cégből, és 1948. október 1-jén megalapította a Pumát.* Eredetileg Ruda volt a márka neve, később változott Pumára. Adolf pedig 1949. augusztus 18-án létrehozta az Adidast.
A Pumának az Atom nevű focicipő hozta el a sikert az ötvenes évekre. Emellett számos sportolót felkaroltak, aki később világbajnok, vagy éppen olimpiai bajnok lett. A cég termékei az ötvenes évektől napjainkig itt tekinthetők meg.
1993-ban azonban majdnem felfordult a Puma. A cég a csőd szélére került, a termékeik nem fogytak, miközben a versenytársak (köztük a legnagyobbak az Adidas és a Nike) rekord bevételeket könyveltek el. A Puma élére ekkor nevezték ki a feltörekvő menedzsert, Jochen Zeitzt. Az új vezérigazgató éppen csak betöltötte a harmincadik életévét, ami akkoriban – egy tőzsdén lévő cég esetében – még szokatlannak számított.
Zeitz rengeteg energiát fektetett a termékfejlesztésbe és az innovációba, emellett a gyártást külföldre vitte, ahol olcsóbb a munkaerő. Leszerződtette Jil Sandert, egy német divattervezőt és új alapokra helyzete a designt. Ekkor jöttek ki az első lifestyle cipővel, amivel rögtön piacvezetők lettek ebben a szegmensben.
A nagy riválisok, mint az Adidas és a Nike csak később kaptak észbe, és indultak el a szabadidősport különböző szegmenseiben. Valamilyen szinten kényszerpályán volt a Puma, emiatt is kezdett az eredeti tevékenysége – sportcipő-gyártás – mellett sportruhákat, és egyéb szabadidős ruházatot is készíteni.
A cég tavaly 16 százalékkal növelte bevételeit, az adózás előtti nyeresége (Ebit) pedig 90 százalékkal nőtt.
Érdekesség, hogy a Pumának csak 1986-1987-ben sikerült megszorongatni a nagy riválisát, az Adidast. Ugyan akkor is az Adidasnak volt több árbevétele, viszont a két cég között csak egymilliárd márka volt a különbség. Azóta az Adidas elképesztő ütemben növekedett és a Puma helyére egy másik, globális versenytárs, a Nike lépett. Ebben a küzdelemben azonban az Adidas áll már évek óta vesztésre.
Pénz
Fontos