Az Amazonnak már több mint százmillió olyan ügyfele van, aki évi 119 dollárt fizet azért, hogy további díjak nélkül árucikkek milliót vásárolhassa meg kétnapos, vagy aznapi szállítási határidővel (Prime és Prime Now szolgáltatás). A világ legnagyobb kereskedője 2017-ben 5 milliárd csomagot szállított ki a vásárlókhoz. A kedvező szolgáltatás és a nagy számok mögött azonban a futárok sokszor nyomorúságos munkakörülményei vannak.
A futárok kis része közvetlenül az Amazon alkalmazásában áll, a többség azonban alvállalkozóknál dolgozik. A Business Insider az elmúlt nyolc hónapban 13 amerikai városban 31 csomagfutárral beszélt, akik az Amazon mellett összesen 14 alvállalkozónál dolgoztak vagy dolgoznak még most is.
A beszélgetések alapján a piacon teljes a káosz. Az Amazon nem támaszt különösebben szigorú követelményeket az alvállalkozók kiválasztásánál, akár egy kezdő cég is belevághat a bizniszbe minimális kezdőtőkével és pár furgonnal, de persze vannak a rendszerben régóta működő, nagy flottát tartó vállalatok is.
Az együttműködés lényege, hogy az alvállalkozók az Amazontól minden nap megkapják a tervezett útvonalakat, és a futárok a szintén az Amazontól kapott mobil eszközzel naplózzák a tevékenységüket. Egy napi útvonal manapság 250-300 csomagot tartalmaz, de forgalmasabb hetekben akár 400 csomagot is ki kell juttatnia egy futárnak egyetlen nap alatt.
A futár tipikus munkanapja reggel fél 8-kor indul az Amazon raktárában, ahol fél 9-ig felveszi a furgont, megkapja a napi útvonaltervet, és elkezdi bepakolni a csomagokat. Fél 10-ig általában el tud indulni az Amazon eszköze által meghatározott szállítási útvonalon, és este 6-ig cirkál a városban. A nap valamikor este 6 és 9 között végződik.
A Business Insider által megnézett dokumentumok szerint egy tipikus szeptemberi héten a futárok átlagosan napi 11 órát dolgoztak, és több mint 200 csomagot kellett kézbesíteniük. Volt olyan nap, amelyen 16 órát kellett dolgozni.
A futárok nagy nyomás alatt vannak, az Amazon eszköze ugyanis állandóan monitorozza a munkájukat, mindig tudja, hogy hol járnak és mennyi csomagot vittek ki a címekre.
Ha a tervhez képest csúszást látnak, azonnal hívják telefonon az alvállalkozó cég vezetőit, vagyis a futár közvetlen főnökét.
Az alvállalkozók gyakran elbocsátással vagy a fizetések visszatartásával fenyegetik a késésben lévő futárokat. Annyira tartanak attól, hogy a világ legnagyobb kereskedőcége felmondja a szerződésüket, hogy minden áron célba akarják juttatni a csomagokat, és gyakran kergetik gyorshajtásba a futárjaikat. Aki reklamál, az másnap megkapja a legnehezebb útvonalat.
Egy futár azt mondta, középvezetői szinten is nagyban megy a trükközés, neki egy irányító azt ajánlotta, hogy ha 500-600 dollárt a zsebébe csúsztat, akkor olyan beosztást kap, hogy nem kell hétvégén dolgoznia.
Az Amazon rendszere naponta egy 30 perces ebédidőt és két 15 perces pihenőt automatikusan betervez az útvonalba, ám ez a gyakorlatban olyan szűk, hogy már a kisebb városi dugók miatt is borulhat a teljes menetrend. Rohanás az egész nap, nincs idő semmire, a futár gyakran wc-re sem tud elmenni napközben, így marad a jól bevált palackba pisilés módszere.
Az alvállalkozó elvileg jelezhetné az Amazonnak, hogy forgalmi okok miatt nem lesz meg a napi penzum, de ezt gyakran nem meri megtenni, inkább túlóráztatja a sofőröket, és az ezután járó munkabér kifizetését később megpróbálja elszabotálni, hiszen így ő sem kapja meg az ezért járó pénzt az Amazontól. Az egész láncot a félelem mozgatja.
Ettől függetlenül is általános panasz, hogy az alvállalkozók nem tartják be az ígéreteiket, a munkaerő felvételénél még minden rózsaszínű, fűt-fát ígérnek a sofőröknek, a valóságban azonban ebből semmi sem teljesül.
Ugyanakkor az is igaz, hogy a futárok döntő része olyan iskolázatlan sofőr, aki más munkát nehezen találna, vagy ha igen, akkor nem ebben a fizetési kategóriában. Egy amazonos futár bruttó 13-15 dollárt keres óránként, ami alulról súrolja az amerikai futárfizetések átlagát, de több annál, mint amit más segédmunkával meg lehet keresni. Ez az, ami sokakat minden nehézség ellenére is benntart a rendszerben, és végső soron kiszolgáltatottá teszi a láncban felette állóval szemben.
Élet
Fontos