Nincs olyan nagyobb kereskedelmi vállalat, amely profitot termel a netes élelmiszer-rendelésen. Ezt Kai Hudetz, a kölni székhelyű Kereskedelmi Kutató Intézet (IFH) szakértője mondta a Heise.de portálnak, hozzátéve, hogy a netes rendelések házhozszállítása eurómilliókat éget el a cégeknél.
Hudetz a német helyzetről beszél, de a magyar szakági háttérbeszélgetéseken is egyértelműen szoktak fogalmazni a szakértők: a netes rendelés egyelőre csak viszi a pénzt. Kizárólag azért kell fenntartani, hogy a boltlánc időben jelen legyen a piacon, ha az a jövőben mégis nagy növekedésnek indul.
Az IFH adatai szerint Németországban még mindig csak 1,2 százalék a netes élelmiszer rendelések aránya a teljes kiskereskedelmi bevételben, ami borzasztóan kevés ahhoz képest, hogy milyen logisztikát kell hozzá biztosítani.
A vásárlók elvárják, hogy a friss zöldség és hús magas minőségben a nekik kedvező időpontban legyen az ajtó előtt, de ezért nem hajlandóak extra díjat fizetni. Akkor már inkább elmennek maguk a boltba. Így viszont a logisztikai költségeket nem lehet fedezni, a modell jelenleg csak a speciális szállítóknál, például a boros vagy fagyasztott árukat kínáló szakboltoknál működik.
A holland székhelyű, de Németországban is aktív Picnic a helyzetet látva most egy új modellel próbálkozik: nem hajlandó időben alkalmazkodni a vevők igényeihez. A megrendelt áruk mindig egy előre meghatározott menetrend szerint érkeznek az adott település adott utcájába, és a vevő csak akkor veheti át. Ezzel az online rendelés egyik lényeges kényelmi elemétől fosztják meg a vásárlókat, de kénytelenek ezzel próbálkozni, mert csak így látják csökkenthetőnek a költségeket.
Mások viszont a “click and collect” módszert erőltetik, vagyis azt a megoldást, amikor a neten rendelt árut az áruházba betérve vagy a parkolóba behajtva előre összekészített csomagban vehetik át a vevők.
Vállalat
Fontos