Elszakadt a cérna az ír fapados légitársaság munkatársainál. A mára tervezett 2400 járatából a Ryanair több mint 400-at törölt, miután a pilóták 24 órás sztrájkot hirdettek.
A légitársaság dolgozói jobb munkafeltételek kiharcolása érdekében szüntetik be a munkát. A sztrájk több Magyarországról induló gépet is érint, a Ryanair 23 pénteki budapesti járatából eddig hármat törölt. Nem indult el reggel a 197-es járat Berlinbe, a 220-as Nürnbergbe, illetve nem fog a menetrend szerint 20.20-kor induló 8415-ös járat Brüsszel-Charleroi-ra.
Ma a svéd, belga, holland és a német pilóták sztrájkolnak. A Ryanairnél legutóbb július végén volt több országra kiterjedő munkabeszüntetés. Akkor az írországi pilóták, valamint a spanyol, a portugál, az olasz és a belga fedélzeti személyzet sztrájkja miatt kellett több száz járatot törölni. A pilóták a fizetésekről, illetve a munkakörülmények javításáról vitatkoznak munkaadójukkal, amely közölte: nem fogad el semmilyen, a személyi jellegű ráfordítások emelkedésével járó javaslatot.
A fapados légitársaságok nagy előnye, hogy olcsón repülhetünk. Ennek azonban ára van: a repülőjegyen kívül szinte mindenért fizetni kell. Persze nem kötelező, de csak akkor ülhetünk az útitársunk mellé, ha fizetünk a helyfoglalásért. Frissítőt és szendvicset sem adnak ingyen.
A fapados légitársaságok gyakran túlfoglalják a gépet, vagyis több jegyet adnak el, mint ahány hely van. Abban bíznak, hogy valaki lekési a repülőt. Ha mégsem, akkor megtagadják a beszállást néhány utastól, aki ilyenkor kártérítésre jogosult, bár ez aligha vigasztalja, ha tönkrement a nyaralása.
A légitársaságok persze profitorientált cégek, nagy a verseny a piacon, és a vállalat csak akkor tud alacsony jegyárakat kínálni az utasoknak, ha a működési költséget leszorítja. Nagy kérdés – a Ryanair esete is erre világít rá-, hogy hol a határ. Meddig mehet el a légitársaság a spórolásban, meddig fogadja el a személyzet és az utasok a cég alacsony színvonalú szolgáltatását?
A német Tagesschau című lapnak egy pilóta kitálalt. A neve elhallgatását kérő Ryanair-alkalmazott azt mondta, hogy Michael O’Leary, a cég vezérigazgatója „légi taxisként” tekint rájuk. „Mindent olcsóbban akar. Emiatt nemcsak az alkalmazottak dolgoznak egyre rosszabb körülmények között, hanem az utasok is egyre alacsonyabb színvonalú szolgáltatást kapnak” – mondta.
A cég működési költségeinek alacsony szinten tartása az ügyfélszolgálaton is tetten érhető. A légitársaságnak nincsenek irodái, telefonon lényegében nem lehet vele kapcsolatba lépni. Hiába van például uniós szabály arról, hogy a légitársaságnak kártérítést kell fizetnie, ha saját hibájából töröl egy járatot, a sikerhez nagyon kitartónak kell lennie a pórul járt utasnak.
Nicoley Baublies, a független utaskísérők szervezetének elnöke a Berliner Zeitungnak azt mondta, hogy sokan keresnek évi bruttó 20 ezer eurónál is kevesebbet a cégnél. A fizetés csak egy része fix, a többi bónuszokból áll. Ilyen például a fedélzeten értékesített italok és ételek után fizetett céges jutalék.
Komoly nehézséget okoz a Ryanair dolgozóinak, hogy sokukkal ír munkaszerződést kötnek. Az ír munkajog szerint nem jár pénz a betegszabadság idején. Baubles szerint a Ryanair még mindig profitál a gazdasági válságból, mert a cégnél rengeteg kelet- és dél-európai dolgozik, akik sokkal kevesebb pénzzel is beérik, mint a németek.
Az érdekvédelmi szervezet vezetője szerint a Ryanair esete egyedi, mert bár a többi fapados légitársaság is hasonló üzletpolitikát követ, mégis sokkal jobbak a fizetések. Az Easyjetnél például az utaskísérők másfélszer annyit keresnek, miközben a betegszabadság alatt is kapják a fizetésüket.
A német bulvárlap, a Bild eközben arról ír, hogy a Ryanair-pilóták maguk között – az észak-koreai diktátor után – csak Kim Dzsong O’Leary-nek nevezik a légitársaság vezetőjét. A párhuzam kissé erős, azonban jól jellemzi a cégen belül kialakult elégedetlenséget.
A Ryanair eddig nem törődött az utasok panaszaival sem, hiszen az emberek sok mindent elviselnek az olcsó repülőjegyekért cserébe. Nagy kérdés azonban, hogy az egyre gyakoribb járatkésések és törlések hatására nem pártolnak-e el a Ryanairtől. Az ugyanis anyagilag is nagyon kellemetlen, ha az ember egy előre lefoglalt és kifizetett nyaralást bukik a légitársaság hibája miatt.
Pénz
Fontos