Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. augusztus 8. 12:18 Vállalat

Elon Musk az egész tőzsdéből viccet csinál, ezért nem őrült dolog, ha tényleg lelép onnan

Az ember, aki a méregdrága sivatagi gyára melletti parkolóban felhúzott sátorban folytatott kézi szereléssel igyekszik forradalmasítani a feldolgozóipart, azaz Elon Musk, új szintre emelte a tőzsdei vállalati bejelentés műfaját. Egy rövid tweetben közölte, hogy azt fontolgatja, hogy 420 dolláros árfolyamon kivezesse a tőzsdéről a Teslát, és már a forrásokat is megszerezte erre.

A piac ennek hatására lefagyott, a kereskedést is fel kellett függeszteni. A befektetők ugyanis hirtelen nem tudták eldönteni, hogy Musk csak viccel vagy komolyan gondolja, hogy így jelenti be a világ eddigi legnagyobb kivásárlását.

Hiszen mégiscsak arról az emberről van szó, aki nem sokkal korábban saját cége csődjéről tweetelt, az őt pénzügyi problémákról faggató Wall Street-i elemzők kérdéseire pedig azzal válaszolt, hogy “uncsi!”. És ez még a szimpatikusabb oldala, hiszen Musk az utóbbi hetekben már újságírók elleni trollkodással és thaiföldi gyerekmentő búvárok lepedofilozásával töltötte idejének egy részét. (Akit mélyebben érdekelnek Musk Twitter-szokásai, annak érdekes lehet ez az elemzés.) A 420 dolláros árfolyamot is lehetett egy beszívott poénnak gondolni.

Pár órával később kiderült, hogy Musk most nem a levegőbe beszélt, miután a cég dolgozóinak írt emailben valamivel bővebben részletezte a tervet. (Igaz, ettől még lehetnek gondjai a tőzsdefelügyelettel, ugyanis nem szabályszerű dolog egy ennyire fontos dolgot bizonytalan körülmények között, Twitteren bejelenteni).

A 420 dolláros árfolyam jelentős felárat jelent ahhoz képest, ahol a Teslával az utóbbi hónapokban kereskedtek. Ezen az árfolyamon 70 milliárd dollárnál is többet érne a Tesla, adósságokkal együtt 82 milliárd dollárt, amivel magasan a legnagyobb kivezetés lenne a történelemben; öt éve például a Kraft Heinz kivezetése csak 27 milliárd dolláros tranzakció volt. A részvényesek Musk ígérete szerint dönthetnek, hogy eladják a részvényeiket ezen az áron, vagy megtartják őket a zártkörű részvénytársaságban (igaz, ez utóbbi esetben jóval nehezebben tudnának túladni a részvényeiken).

 

Bonyolítja a történetet, hogy a Financial Times néhány órával Musk tweetje előtt számolt be arról, hogy a szaúdiak 2 milliárd dollár értékű, öt százalékot el nem érő részvénycsomagot szereztek a cégben. Kérdés, hogy Musk erre reagált, vagy független egymástól a két dolog.

De alapvető dolgokban sem lehet világosan látni ebben az ügyben. Például hogy mit nyer Musk azon, hogy kivezeti a cégét a tőzsdéről, és hogy egyáltalán összejön-e az üzlet. A Tesla részvényei ugyan 11 százalékkal 380 dollárig emelkedtek a hírre, de ez még mindig jelentős távolságban van a megjelölt kivásárlási ártól, azaz a piac jelentős kockázatot lát abban, hogy Musk tényleg meg tudja-e oldani ezt a pénzügyi műveletet. (Arra persze elég volt ez az áremelkedés is, hogy rengeteg befektető, aki shortolta a Teslát, durván megégesse magát.)

A befektetőknek mindenesetre van okuk kételkedni. A tőzsdei kivásárlásokat máshogyan nehéz kivitelezni, mint rengeteg adósság felvételével, hiszen több tucatnyi milliárd dollárt Musk sem tud elővarázsolni a zsebéből (jelenleg a cég 20 százalékát birtokolja). Jellemzően a kivásárolt cég eszközeit szokták fedezetként használni az ilyen tőzsdei kivezetéseknél. 

A Tesla viszont már most félelmetes mértékben el van adósodva – nem csak a kötvényesek, hanem a saját előrendelői felé is -, éppen ez volt az oka annak, hogy ilyen sokan pesszimisták a cég jövőjével kapcsolatban. A Model 3 eladásait még mindig nem sikerült felpörgetni a rosszul szervezett tömeggyártás miatt, a cég továbbra is üzemi veszteséget termel, tehát normális működésénél is egyre több adósság felvételére szorul.

Musk viszont fordítva látja a dolgot. Szerinte vannak befektetők, akik az ő ellenségei. Ők egyszerűen csak utálják a Teslát, és ezért kezdtek lejárató kampányba ellene és cége ellen, miközben cége értékének esésére fogadnak a tőzsdén. Ha viszont megszabadul a shortolóktól és a mindennapi árfolyamváltozásoktól, érvel a dolgozóknak írt levelében, akkor inkább koncentrálhat a cég hosszú távú tervekre.

Mások szerint viszont egyszerűen csak meg akar szabadulni a piactól, akik prudens gazdálkodásra kényszerítenék. Ebben az értelemben valószínűleg jó döntés tőle, ha kivezeti cégét a tőzsdéről, ott ugyanis nem fogják elnézni neki a be nem tartott ígéreteket és a rossz gazdálkodást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat elon musk tesla tőzsde Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.