Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. július 23. 13:07 Tech

A világ legfurcsább, bálnára hasonlító repülőjével jött ki az Airbus

Több mint tízezer ember nézte meg az Airbus legújabb teherszállítójának első repülését csütörtökön a páneurópai repülőgépgyártó központjában, a franciaországi Toulouse-ban. A BelugaXL a világtörténelem egyik legérdekesebben kinéző gépe, mivel a névadó, Északi-sark környéki tengerekben honos bálnára, a belugára hasonlít.

A BelugaXL a kilencvenes években kifejlesztett a Beluga ST továbbfejlesztett változata, teherszállító kapacitása harminc százalékkal lesz nagyobb elődjénél. A most kifejlesztett gép amiatt is különleges, mert az Airbus 20 ezer dolgozója döntött arról, hogy melyik dizájn valósuljon meg a hat lehetőség közül. A végül befutott, mosolygó bálnás változatot a szavazók negyven százaléka választotta.

A BelugaXL a bemutatón. Fotó: AFP

A 63 méter hosszú, 53 tonnás kapacitású gép nem kerül kereskedelmi forgalomba, hanem kizárólag az Airbus logisztikáját fogja szolgálni. Az első gépet tíz hónapig tesztelik, és ezt követően, 2019-ben kerülhet üzembe. A tervek szerint összesen öt darab BelugaXL fog készülni, és 2023-ra épülhetnek meg.

A Belugák nagyon fontosak az Airbusnak, amely az amerikai Boeing mellett a világ legnagyobb repülőgyártója. A páneurópai multi eredetileg egy konzorcium volt, amely brit, francia, német és spanyol repülőgépgyártókból állt. Egy repülő különböző alkatrészeit más-más ország különböző üzemei gyártották le, amelyeket egy központi helyen szereltek össze. Bár az Airbus ma már egy önálló cég, a gyártás továbbra is hasonló módon működik.

Fotó: AFP

Bár a képlet minden modellnél különbözik, általában a szárnyakat és a futóművet Nagy-Britanniában gyártják, az ajtókat és a farokelemét Spanyolországban, a törzset Németországban, az orrot pedig Franciaországban. Az összeszerelést pedig Toulouse-ban, a németországi Hamburgban vagy a spanyolországi Sevillában végzik.

Eleinte, a hetvenes években még közúton szállították az alkatrészeket, de a gyors növekedés miatt szükségessé vált a légi szállítás. Először a némileg szintén a bálnákra emlékeztető Super Guppykkal szállítottak, azonban ezeket az amerikai Boeing gyártotta, tehát minden Airbust a legnagyobb riválisának köszönhetően raktak össze. A Super Guppyk idővel korszerűtlenné váltak, ráadásul az Airbusnak egyre nagyobb kapacitásra lett volna szüksége.

Az Airbus több lehetőséget is tanulmányozott, felmerült a közúti, a vasúti és a vízi szállítás is. Ezeket mind elvetették, mert egyrészt lassúak lettek volna, másrészt a Toulouse-i központ fekvése nem kedvezett a vizsgált közlekedési módoknak. Ekkor kezdték el kifejleszteni az első Belugát, amely végül a kilencvenes évek közepére készült el.

A most elkészült BelugaXL fejlesztését 2014-ben kezdték el, azzal a céllal, hogy lecseréljék az öt korábbi Belugát. A tervek szerint a régi Belugák eleinte párhuzamosan repülnek az újakkal, és 2021-ben vonják ki őket a forgalomból. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGigarendelés menti meg a legnagyobb utasszállítótPár napja még felmerült, hogy abbahagyják az A380-as gyártását, de a mostani üzlet legalább egy évtizedig kitolja azt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Airbus repülés repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.