Egyre több fizetős szolgáltatást vezetnek be a fapados légitársaságok. Forgalmuk egyre kisebb része származik a repülőjegyekből, miközben nő a kiegészítő bevételek szerepe. Ezek közül a pluszként kifizetett poggyászdíj és az ülésfoglalás a legjelentősebb, egyes cégek esetében 10 euróból 4 már ezeknek köszönhetően folyik be.
A Cartrawler megbízásából készült felmérés szerint egyre jelentősebb bevételt hoznak az utazással kapcsolatos olyan kiegészítő szolgáltatások is, mint a szállodai szoba- és autóbérlés. Az ügyfél, miután megvásárolta a repülőjegyét, rengeteg ajánlatot kap a légitársaságtól hotelekről és gépkocsikölcsönzőkről.
Az egyik első amerikai fapados légitársaság, a Spirit és mexikói versenytársa, a Volaris már ott tart, hogy a csomagdíjat is a forgalomtól teszi függővé. Ha nagy az érdeklődés egy desztináció iránt, akkor nemcsak a repülőjegy ára, hanem a poggyászdíj is emelkedik.
A brit Jet2.com emellett olyan kiegészítő -természetesen feláras – szolgáltatásokat kínál, mint például hogy a hotelben is „fel lehet adni” a csomagot, nem kell a repülőtérre kicipelni. Ezzel több mint 450 asszisztens foglalkozik.
A legsikeresebb légitársaság ebben a tekintetben a Ryanair, az ír fapadosnak 2,3 milliárd dollár bevétele származott a repülőjegy-értékesítésen kívüli szolgáltatásokból. Az utasok fele külön fizet azért a Ryanairnél, hogy egymás mellett ülhessenek. A légitársaság megelőzte az Easyjetet, amelynek csak 1,3 milliárd dollárt sikerült az utasoktól pluszként beszednie. A magyar alapítású Wizz Air-nél is egyre többet költenek az utazók, a légitársaság bevételeinek 41 százaléka származik a kiegészítő szolgáltatásokból.
A tíz legnagyobb légitársaság kiegészítő szolgáltatásokból származó bevétele 29,7 milliárd dollár volt, ami hatalmas emelkedés a 10 évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest. Arányaiban a legnagyobb pénzeket az amerikai Spirit szakítja, amely tavaly utasonként 51 dollár keresett az egyéb szolgáltatásokon. Igaz, a cég radikális rendszert vezetett be, még a kézipoggyászért is fizetni kell.
A hagyományos légitársaságok is kezdenek felzárkózni. Egyre több légi fuvarozó nem oszt ingyen ételt a fedélzeten vagy a poggyászért külön díjat számít fel. Vannak hibrid megoldások is. A Lufthansa egyik leánycége, a Brussels Airlines például három osztályra osztja fel egyes járatait: üzleti és turista osztályra, illetve „fapados” részlegre, ahol már ételt sem adnak az utasnak.
Az eredmények nem is maradnak el. Az amerikai United például a jegybevételeken túl 5,7 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le tavaly. A német Lufthansa pedig 1,9 milliárd dollárért értékesített 2017-ben kiegészítő szolgáltatásokat.
A fapados légitársaságok eközben újabb kreatív ötleteket valósítanak meg. Eddig csak a nagyobb lábtérért volt érdemes helyet foglalni a gépen, de a Ryanair és a Wizz Air ma már egyszerűen szétülteti a párban utazókat vagy családokat, ha nem vesznek ülőhelyet. Ezzel is arra ösztönzik az utasokat, hogy extra pénzért foglalják le székeiket.
Pénz
Fontos