Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. július 22. 11:05 Pénz, Vállalat

Egyre több pluszpénzt sajtolnak ki belőlünk a fapados légitársaságok

Egyre több fizetős szolgáltatást vezetnek be a fapados légitársaságok. Forgalmuk egyre kisebb része származik a repülőjegyekből, miközben nő a kiegészítő bevételek szerepe. Ezek közül a pluszként kifizetett poggyászdíj és az ülésfoglalás a legjelentősebb, egyes cégek esetében 10 euróból 4 már ezeknek köszönhetően folyik be.

A Cartrawler megbízásából készült felmérés szerint egyre jelentősebb bevételt hoznak az utazással kapcsolatos olyan kiegészítő szolgáltatások is, mint a szállodai szoba- és autóbérlés. Az ügyfél, miután megvásárolta a repülőjegyét, rengeteg ajánlatot kap a légitársaságtól hotelekről és gépkocsikölcsönzőkről.

Az egyik első amerikai fapados légitársaság, a Spirit és mexikói versenytársa, a Volaris már ott tart, hogy a csomagdíjat is a forgalomtól teszi függővé. Ha nagy az érdeklődés egy desztináció iránt, akkor nemcsak a repülőjegy ára, hanem a poggyászdíj is emelkedik.

A brit Jet2.com emellett olyan kiegészítő -természetesen feláras – szolgáltatásokat kínál, mint például hogy a hotelben is „fel lehet adni” a csomagot, nem kell a repülőtérre kicipelni. Ezzel több mint 450 asszisztens foglalkozik.

A legsikeresebb légitársaság ebben a tekintetben a Ryanair, az ír fapadosnak 2,3 milliárd dollár bevétele származott a repülőjegy-értékesítésen kívüli szolgáltatásokból. Az utasok fele külön fizet azért a Ryanairnél, hogy egymás mellett ülhessenek. A légitársaság megelőzte az Easyjetet, amelynek csak 1,3 milliárd dollárt sikerült az utasoktól pluszként beszednie. A magyar alapítású Wizz Air-nél is egyre többet költenek az utazók, a légitársaság bevételeinek 41 százaléka származik a kiegészítő szolgáltatásokból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBármit kitalálnak a légitársaságok, csak ne kelljen kártérítést fizetni az utasnakEgyre több járatot törölnek a légitársaságok, pedig ilyenkor kártérítést kell fizetni az utasnak az EU-ban. Erről azonban csak az utasok egy-két százaléka tud.

A tíz legnagyobb légitársaság kiegészítő szolgáltatásokból származó bevétele 29,7 milliárd dollár volt, ami hatalmas emelkedés a 10 évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest. Arányaiban a legnagyobb pénzeket az amerikai Spirit szakítja, amely tavaly utasonként 51 dollár keresett az egyéb szolgáltatásokon. Igaz, a cég radikális rendszert vezetett be, még a kézipoggyászért is fizetni kell.

A hagyományos légitársaságok is kezdenek felzárkózni. Egyre több légi fuvarozó nem oszt ingyen ételt a fedélzeten vagy a poggyászért külön díjat számít fel. Vannak hibrid megoldások is. A Lufthansa egyik leánycége, a Brussels Airlines például három osztályra osztja fel egyes járatait: üzleti és turista osztályra, illetve „fapados” részlegre, ahol már ételt sem adnak az utasnak.

Az eredmények nem is maradnak el. Az amerikai United például a jegybevételeken túl 5,7 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le tavaly. A német Lufthansa pedig 1,9 milliárd dollárért értékesített 2017-ben kiegészítő szolgáltatásokat.

A fapados légitársaságok eközben újabb kreatív ötleteket valósítanak meg. Eddig csak a nagyobb lábtérért volt érdemes helyet foglalni a gépen, de a Ryanair és a Wizz Air ma már egyszerűen szétülteti a párban utazókat vagy családokat, ha nem vesznek ülőhelyet. Ezzel is arra ösztönzik az utasokat, hogy extra pénzért foglalják le székeiket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Vállalat bevétel helyfoglalás légitársaság poggyászdíj Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Avatar
2024. november 14. 10:36 Pénz

Futóhomokra épül az adócsökkentő dubajozás

Számos magyar vállalkozó akarja csökkenteni adóterhét Dubajon keresztül, ám az ezt szolgáló megoldások sokkal kockázatosabbak, mint azt a legtöbben hiszik.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.