A kormányban is feszültségeket okozott, hogy a szenvedő akkuiparra fogadtak
A kormányban is voltak viták arról, hogy jó ötlet volt-e a jelenleg épp szenvedő akkugyártókat Magyarországra édesgetni.
Mi történt? A kormányon belül sincs egyetértés abban, hogy jó ötlet volt-e az akkumulátoripar mellett elköteleződni – többek között ez is kiderült a Direkt36 Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter felemelkedéséről szóló cikkéből.
Egy tavaszi kormányülést idéz fel a cikk ezzel kapcsolatban, ahol Nagy a gyenge év eleji jármű- és akkumulátoripari adatok kapcsán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szemére vetette, hogy a külügy rosszul mérte fel a helyzetet, és „nem jó lóra” tett azzal, hogy egymás után ösztönözte az akkumulátoripari szereplők hazai beruházásait.
Szijjártó a cikk szerint azzal próbálta félresöpörni Nagy érveit, hogy a piac általában úgy működik, hogy a kezdeti fellendülést visszaesés követi, az eladások azonban szerinte később vissza fognak állni egy magasabb szintre.
Előzmények: Magyarországon a 2010-es évek végétől telepedtek le az elektromobilitásra való átállásban kulcsfontosságú akkumulátoripari szereplők a magyar kormány támogatásával.
A világ hat legnagyobb akkumulátorcella-gyártója közül már négy (CATL, BYD, SK On, Samsung SDI) foglalkozik vagy fog akkumulátorgyártással/összeszereléssel foglalkozni Magyarországon a bejelentett vagy már megvalósított beruházások alapján.
2022-ben Magyarországon volt a világ negyedik legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitása, és az előrejelzések szerint ez így is marad a közeljövőben.
Az akkumulátoripar felfutása a régióban nem csak Magyarországra jellemző, Lengyelországba is sok ilyen beruházás megy.
Számokban: ameddig az energiaárak elszállása jelentette a legnagyobb kihívást a magyar gazdaságnak, a jármű- és akkuipar inkább húzta a magyar ipart, miközben az energiaintenzív iparágak szenvedtek, ahogy az alábbi ábrán látszik.
A várakozásokhoz képest alacsonyabb villanyautós kereslet miatt azonban az akkumulátorgyártás 2023 vége óta szenved, bár május és július között már minimális javulás volt látható a termelésben.
Mi várható? Nehéz megjósolni, hogy ez a jelenség mennyire lesz tartós, és hosszabb távon továbbra is reális forgatókönyv, hogy mégiscsak berobban majd az akkugyártás, és valóban a magyar ipar húzóágazatává válik.
Ha a visszaesésből helyre is áll az iparág, sokat számít majd az is, hogy mely magyar üzemmel rendelkező szereplők jönnek ki jól az egyre intezívebbé váló piaci versenyből.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.