Úgy tűnik, most már tényleg megvalósulhat a ferihegyi repülőtérre vezető út hosszú évek óta halogatott felújítása. A forgalomba helyezés azonban akkor is csak 2030-ban várható, ha minden a tervek szerint halad.
Mi történt? Környezetvédelmi hatósági eljárás és közmeghallgatás indult a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út fejlesztéséről, illetve a beruházás előkészítéséről – derül ki a Pest Vármegyei Kormányhivatal közleményéből (pdf).
A kormányhivatali dokumentumban azt írják: az út balesetveszélyes és zavarérzékeny*Baleset esetén nem elkerülhető vagy kiváltható., és annyira rossz állapotban van, hogy már ciki a turisták előtt.
A kivitelezés megkezdése legkorábban 2026-ban várható, és előreláthatóan 3,5-5 évig tart, így a felújított utat legkorábban 2030-ban adhatják át a forgalomnak.
Előzmények: a reptérre vezető út állapota régi téma a politikában, a felújítására is több ígéret volt már. Az út tényleg kifejezetten balesetveszélyes: már egy 2016-os előadásban arról beszélt a BKK szakértője, hogy 2002 és 2014 között több mint 200 személyi sérüléses baleset volt az úton (pdf).
A 2024-es olimpiára beadott pályázatnak is része lett volna a projekt, ám miután a kormány elállt a rendezéstől, egy időre a felújítás kérdése is lekerült a napirendről.
Később újra előkerült a téma: Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter öt éve épp idénre ígérte az átadást. Akkor 20 milliárd forintot szánt volna erre a kormány.
Felülnézet: a reptérre vezető út fejlesztésének felpörgetése valószínűleg nem teljesen független az újból előkerülő olimpiarendezési elképzelésektől sem. Információink szerint a kormányban erős szándék van arra, hogy Magyarország újból nekifusson egy pályázatnak.
A 2024-es olimpiai pályázat visszavonása óta szinte az összes, rendezéshez szükséges sportinfrastruktúra-beruházás megvalósult, miközben az egyéb fejlesztésekből kevés. Szakértők szerint a legnagyobb hiányosság épp a reptér és a belváros vasúti, illetve közúti összeköttetése (annak állapota).
Erről beszélt a napokban Karácsony Gergely főpolgármester is, aki a májusi választások előtt még fényévekre lévő kérdésként hivatkozott az olimpiarendezésre, augusztusban azonban már azt mondta: támogatná, hogy Budapest ötkarikás játékokat rendezzen 2036-ban.
Karácsony most úgy fogalmazott: „az én nézőpontom az, hogy fejleszteni akarom a városomat, és ha ehhez egy olimpiát kell Budapestre hozni, akkor az legyen az olimpia”.
A Nolimpia kampány és a 2024-es olimpiai pályázat bukásának legnagyobb tanulsága az volt a Fidesz számára, hogy mindenképpen el kell kerülni a téma átpolitizálását.
Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.